حمایت بی چون و چرای وزارت صمت از منافع یک شرکت برای نمایش تحول صنعت خودرو! (+سند)

برگزاری نمایشگاه پرهزینه و بی‌دستاورد تحول صنعت خودرو در حالی قرار است برای دومین سال پیاپی برگزار شود که این روزها علاوه بر ابهامات جدی در دستاوردی عینی برای این نمایشگاه، اتفاق بزرگ تر حمایت بی چون و چرای وزارت صمت از برگزار کنندگان این نمایشگاه است و سئوال اساسی این است که چرا قدرت اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در راستای منافع یک شرکت خصوصی برگزارکننده نمایشگاه قرار گیرد؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو ایران سالهاست که از قافله جهانی جا مانده است و هنوز برخی پلتفرم‌های قدیمی و ناایمن و  پیشرانه‌های پرمصرف و هزینه‌های تولید بالا و کیفیت پایین، نمایشگر شناسنامه ای غیرقابل‌ دفاع از صنعت در کشور است اما راهکار تحول در این صنعت و حرکت در مسیر جهانی چیست؟ آیا برگزاری نمایشگاه هایی در قالب «نمایشگاه تحول صنعت خودرو» صنعت خودرو ایران را متحول می کند؟ به بیانی دیگر با وجود شناسنامه ای که از این صنعت وجود دارد قرار است چه توانمندی و دستاوردی در این صنعت به نمایش گذاشته شود؟  

هر چند اعتقاد داریم کارهایی در صنعت خودرو انجام شده که قابل تقدیر است اما آیا یک نمایشگاه اجباری (که از تحول تنها نام آن را یدک می کشد) و قرار است طی ۴ روز ، هزینه ای سنگین را به شرکت ها تحمیل کند؛ هدفی جز تخریب این صنعت خواهد داشت؟ چنان چه هزینه برپایی چنین نمایشگاه‌هایی صرف تحقیق و توسعه در صنعت خودرو می گردید، دستاوردی عینی تر برای صنعت خودرو ایران نداشت؟

دور اول نمایشگاه تحول صنعت خودرو که این روزها باز به دغدغه ای برای خودروسازان تبدیل شده است؛ در هفته اول شهریورماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد که البته با انتقاد زیادی از سوی خودروسازان مواجه شد و حالا قرار است امسال نیز با همان عنوان برگزار شود در حالی که هنوز وعده‌های داده شده در نمایشگاه سال قبل، اجرایی نشده است.

برگزاری نمایشگاهی پرهزینه و بی‌دستاورد در حالی قرار است برای دومین سال  پیاپی برگزار شود که از زمان روی کار آمدن علی آبادی وزیر جدید صمت یکی از مواردی که همواره در نشست و مصاحبه ها مورد مخالفت علنی وی قرار گرفته، اجرای سیاست دستوری در صنعت خودرو است و حالا نمایشگاه تحول در صنعت خودرو که جز نمایش وعده ها و اهداف سیاسی برگزارکنندگان آن دستاوردی برای صنعت خودرو نداشته، با فشار وزارت صمت به خودروسازان بخش خصوصی و دولتی قرار است برای دومین بار در نیمه دوم آبان ماه جاری برگزار شود.

اما دور دوم نمایشگاه تحول صنعت خودرو که قرار است توسط یک شرکت خصوصی برگزار شود این روزها با ارسال نامه هایی از سوی وزارت صمت عملا مورد حمایت تمام قد وزارت صمت قرار گرفته است و متولی اصلی صنعت کشور که باید نقش سیاست گذار و تسهیل گر را در امور صنعتی ایفا کند امروز با حمایت بی چون و چرا از مجریان این نمایشگاه، برای شرکت های خصوصی نامه حضور در نمایشگاه ارسال می کند.

اما سئوال اساسی این است چرا قدرت اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در راستای منافع یک شرکت خصوصی برگزارکننده نمایشگاه قرار گیرد و با حمایت بی قید و شرط از نمایشگاهی که حداقل تا به امروز نتایج و دستاوردهای آن اعلام نشده است، خودروسازان را مجبور به حضور در رویدادی کند که هیچ نتیجه ملموسی ندارد؛ رویدادی که برخواسته از دل این صنعت و نظرات کارشناسی نبود و دستوری است و تا کنون به مذاق بدنه خصوصی و حتی خصولتی صنعت خودرو خوش نیامده است؟

از منظر خودروسازان هیچ دلیل عقلی و منطقی برای حضور در این نمایشگاه وجود ندارد. آن ها یک بار در سال گذشته در این نمایشگاه که به گفته بسیاری با اهدافی غیر صنعتی و بلکه سیاسی برگزار شد، حضور پیدا کردند و حالا این روزها باز در آستانه برگزاری دومین دور آن هستند.

البته منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف از برگزاری این نمایشگاه را تشریح برنامه‌های تدوین شده برای تحول بنیادی صنعت خودرو در دولت سیزدهم می داند و معتقد است که این نمایشگاه در زمینه افزایش تولید، افزایش کیفیت، کاهش هزینه‌های تمام شده و ارتقاء رقابت ­پذیری محصولات صنعت خودروی کشور برگزار شود.

متاسفانه مهمترین رویداد اولین دور از این نمایشگاه به رغم اهداف سیاست گذار، امضای تفاهم نامه تولید پلتفرم ملی آفرود تا عرضه خودروهای اقتصادی بود که البته در سال گذشته وعده داده شد و تا امروز نه خبری از پلتفرم های جدید و ملی است و نه خودروهایی اقتصادی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد.

از آغاز بکار دولت سیزدهم، وزارت صمت در مسیر تحول صنعت خودروسازی، برنامه‌ای در ۳ گام طراحی و اعلام کرد که باید تا پایان ۱۴۰۴ محقق شوند؛ تثبیت جریان تولید، طراحی و توسعه بن سازه های بومی و رسوخ به بازارهای جهانی، سه گام تحولی صنعت خودرو ایران بر اساس برنامه وزارت صمت است، اما سئوال مهم این است که آیا نمایشگاه تحول در صنعت خودرو می‌خواهد بیانگر حرکتی باشد که در یک سال اخیر و با هدایت وزارت صمت برای تغییرات بنیادین در این حوزه رخ داده است، باشد؟ نکته مهم تر اینکه تاکنون اجرای کدام یک از این گام های تحولی در صنعت خودرو به نتیجه رسیده است که با وجود نمایشگاههای متعدد خودرو در سال، از نگاه کارشناسان و فضای رسانه ای و صنعتی دور مانده است و حالا ضرورت یافته که خودروسازان برای چندمین بار در سال جاری برای نمایش دستوری چنین دستاوردهایی حضور پیدا کنند؟

برنامه تولید خودروی اقتصادی که با کلیدواژه «خودروی ارزان» در کشور مطرح شد؛ از برنامه هایی بود که با وجود گذشت دو سال از آغاز به کار وزارت صمت دولت سیزدهم و مانور زیادی که در نمایشگاه تحول در سال گذشته بر روی آن داده شد، قرار بود در راستای دسترسی هرچه بیشتر شهروندان دهک‌های پایین جامعه به خودروی شخصی، محصولاتی با برچسب «اقتصادی» به بازار عرضه شوند. البته وزارت صمت برای تحقق این هدف دو مسیر را در نظر گرفت یکی تولید داخل و دیگری واردات.

تکلیف تولید که با توجه به ویژگی ها و اطلاعاتی که از سوی برخی مسئولان و مجلس ارائه شده خودرویی بر پایه پلتفرم « رنو کوئید » بود که تا به امروز خبری از این خودرو نیست و تکلیف آن مشخص است و جریان خودروهای اقتصادی خارجی نیز با اعلام قیمت پایه خودروهای وارداتی که اخیرا اعلام شد، کاملا روشن است که خودروهایی که قرار بود زیر ۱۰ هزار دلار وارد شوند امروز به لطف رانتی که در اختیار واردکنندگان قرار گرفته سر از ارقام  میلیاردی در آورده است.

حال که بررسی برنامه ها و وعده های متولیان صنعتی در اولین دور از نمایشگاه تحول صنعت خودرو بروز عینی نیافته است و جزء تحمیل هزینه میلیاردی به خودروسازان هیچ اتفاق مثبتی در این صنعت رقم نزده است، از سکان دار وزارت صمت که بارها مخالفت خود را با سیاست دستوری در صنعت خودرو اعلام کرده، انتظار می رود در مقابل حمایت بی چون و چرا از برگزارکنندگان بخش خصوصی و اجبار خودروسازان به صرف هزینه های سنگین برای حضور در چنین نمایشگاهی، در قامت سیاست گذار، شرکتها را ملزم به ارائه برنامه ای مدون برای سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه و حرکت در مسیر عرضه نوآوری های روز دنیا در تولید محصولات نماید.

نامه نمایشگاه تحول صنعت خودرو

نامه نمایشگاه تحول صنعت خودرو

نامه نمایشگاه تحول صنعت خودرو

کد خبر 143770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha