آیا خبر واردات گسترده خودرو صحت دارد؟ / تنظیم بازار شب عید و شکست قیمت‌ها با عملی شدن وعده واردات خودرو!

رئیس سازمان توسعه تجارت شب گذشته اعلام کرد طی چند روز آینده به حدی خودرو وارد خواهد شد که برای نگهداری و ترخیص آنها از گمرک به مشکل خواهیم خورد در حالی که با گذشت ۱۷ ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، تعداد خودروهای وارد شده قطعی به کشور از پنج‌ هزار دستگاه بالاتر نرفته است؛ وعده‌ای جدید که حال یکی از وکلای ملت در واکنش به آن می‌گوید: در صورت تسریع در واردات خودرو، قیمت‌های شب عید در بازار خودرو شکسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، درست تابستان ۱۳۹۷بود که با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات خودرو به کشور ممنوع شد تا منابع ارزی در کشور مدیریت شود اما افزایش قیمت و نوسان قیمت خودروها اوج گرفت. از همان زمان نه تنها قیمت خودروهای صفر و کارکرده خارجی، بلکه قیمت روز خودرو داخلی هم سر به فلک کشید و بازار به هم ریخت.

از همان روزها بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باور بودند که اگر زمستان همان سال واردات از سر گرفته شود، تا حد زیادی از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌شود، اما نه تنها گره واردات خودرو باز نشد بلکه قیمت‌ها هم روز به روز صعودی شد.

حالا پس از گذشت ۱۷ ماه از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو و عدم تحقق وعده‌ها در این زمینه، شب گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که ممنوعیت واردات خودرو رفع شده است و طی چند روز آینده به حدی خودرو وارد خواهد شد که در فضای انبار برای نگهداری خودرو جهت ترخیص از گمرک به مشکل خواهیم خورد.

ضیغمی همچنین با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو در ۵ سال گذشته مطرح کرده که «در دو سال گذشته با بیش از ۲۵ اقدام، توانستیم با تعاملاتی که شکل گرفت، موانع را برطرف کنیم.»

اظهارات این مقام مسئول در  سازمان توسعه تجارت در حالی است که با وجود گذشت بیش از یک سال از آغاز فرایند واردات خودرو، هنوز خبری از واردات گسترده خودرو به کشور نیست و طبق آخرین آماری که گمرک کشور اعلام کرده، تا پایان دی‌ماه امسال در مجموع چهار هزار و ۹۹۷ دستگاه خودروی سواری از گمرکات ترخیص و به صورت قطعی وارد کشور شده است. در واقع ظرف ۱۷ ماه گذشته، تعداد خودروهای واردشده قطعی به کشور از پنج‌هزار دستگاه بالاتر نرفته است ضمن اینکه آخرین خبرها از روند تحویل خودرو به متقاضیان حکایت از آن دارد که جمع کل خودروهای تحویل‌ داده‌ شده نهایتا به هزار دستگاه رسیده است.

این جریان در حالی است که واردات خودرو یکی از موضوعات مهم در صنعت خودروی ایران است به طوری که در سال‌های اخیر دولت تلاش کرده است تا با آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودرو را کاهش دهد.

به گفته کارشناسان، واردات خودرو می‌تواند بازار آشفته خودرو را پس از سال‌ها سروسامان دهد اما همچنان با ورود آخرین ماه سال هنوز خبری از واردات گسترده خودرو به کشور نیست و با وجود فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه مردم هنوز از عرضه قطره چکانی شکایت دارند.

اما در خصوص تاثیر واردات خودرو در بازار، حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که افزایش و تسریع در واردات خودرو می‌تواند در تنظیم بازار، شکستن و کاهش قیمت‌های شب عید تاثیر خوبی داشته باشد.

جبران ناترازی در تولید با واردات گسترده به بازار

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی امکان جبران ناترازی در تولید و تقاضای واقعی بازار در توان خودروسازی کشور نیست به خبرنگار پرشین خودرو گفت: یکی از مواردی که از سوی مجلس برای کنترل و تنظیم قیمت خودرو مطرح شد بحث واردات خودرو بود تا با متناسب‌سازی عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در کشور پایین بیاید.

عضوکمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: بر همین اساس در دو سال گذشته نمایندگان ملت با توجه به ناترازی‌ در تولید و تقاضای بازار که کمتر از میزان مصرف واقعی بود، چند موضوع از جمله قانون ساماندهی صنعت خودرو و همچنبن تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت البته نمایندگان معتقد بودند که در شرایط فعلی امکان جبران کمبود از سوی خودروسازان و ناترازی‌ها در توان تولیدکنندگان نیست بنابراین مصوبه واردات خودروهای نو و  کارکرده و برقی و هیبرید به دولت داده شد.

فیروزی در همین زمینه به جلسات نمایندگان با دولت اشاره کرد و افزود: در این جلسات دولت اعلام کرد که ثبت‌سفارش‌ها توسط شرکت‌های واردکننده، انجام و بخشی از خودروها وارد کشور شده است اما به جهت روند کند در واردات از دولت درخواست کرده‌ایم که این روند را سرعت ببخشند چراکه با نزدیک شدن به شب عید مردم مبادرت به خرید خودرو می‌کنند و این عامل می‌تواند در تنظیم بازار و شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات خودرو تصریح کرد: در صورتی که روند واردات و تحویل آنها در روزهای منتهی‌ به پایان سال سرعت بگیرد، شاهد کاهش قیمت خودرو در آستانه شب عید خواهیم بود و اگر این روند با کندی فعلی پیش برود مسلما این جریان تاثیری در کاهش قیمت‌ خودرو نخواهد داشت.

وی در پایان واردات خودروهای برقی را علاوه بر حل مشکل مصرف سوخت در کاهش قیمت خودرو نیز موثر دانست و افزود: واردات خودروهای برقی که هم مجلس و هم دولت بر این موضوع تاکید دارند علاوه بر تاثیر بر قیمت خودرو ،در رفع ناترازی مصرف بنزین و از سویی کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی تاثیر قابل قبولی دارد بنابراین مسئولان باید به این موضوع اهمیت بیشتری دهند.

کد خبر 144660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha