کد خبر 145402
۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
معایب خودرو اطلس چیست؟ + نقد و بررسی فنی

در این گزارش نگاه دقیق‌تری به کاستی‌ها و مشکلات خودرو اطلس خواهیم داشت که تا کنون به این ماشین جدید وارد بوده‌ است. آگاهی از نقاط ضعف ماشین سایپا اطلس، بیش از مزایای آن می‌تواند روی تصمیم هم‌وطنان به خرید تأثیرگذار باشد.

به گزارش پرشین خودرو، با داغ شدن مجدد بحث ثبت نام و پیش فروش خودروهای جدید سایپا، اطلس نیز مجدداً در سبد خرید این گروه خودروسازی ارائه شده تا جایگزینی برای خودروهایی از جمله کوییک و ساینا باشد. پیشتر در اخبار «مقایسه شاهین و اطلس» و «تفاوت خودرو سهند و اطلس» نگاهی جامع و کامل به ویژگی‌های این خودرو داشتیم و به مزایا و معایب اطلس سایپا پرداختیم.

در این گزارش نگاه دقیق‌تری به کاستی‌ها و مشکلات خودرو اطلس خواهیم داشت که تا کنون به این ماشین جدید وارد بوده‌اند. آگاهی از نقاط ضعف ماشین سایپا اطلس، بیش از مزایای آن می‌تواند روی تصمیم هم‌وطنان به خرید تأثیرگذار باشد.

بررسی مشکلات خودرو اطلس

در سال ۱۴۰۱ اولین تصاویر از اطلس سایپا رونمایی شدند. به گفته این گروه خودروسازی، یکی از جدیدترین محصولات کلاس اقتصادی از سال ۱۴۰۲ وارد بازار شده و پیش فروش تیپ‎های جدید آن همچنان ادامه دارند.

در برنامه عرضه اطلس، چهار تیپ شامل L و E اتوماتیک با S و G دنده‌ای گنجانده شده‌اند که در ادامه نگاهی اجمالی به خصوصیات هریک از این تیپ‌ها خواهیم داشت.

اطلس S

اطلس G

اطلس E

اطلس L

گیربکس

۵ دنده دستی

۵ دنده دستی

۶ دنده مصنوعی CVT

۶ دنده مصنوعی CVT

نوع

-

اتوماتیک ترونیک

امکانات

آپشنال

آپشنال

پایه

پایه

موتور

۱۴۹۷ سی سی ۴ سیلندر ۸ سوپاپه M۱۵ VVT

حداکثر قدرت

۹۹ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۲۷ اسب بخار

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۸ لیتر

۱. معایب اطلس در طراحی خارجی

145402 - معایب اطلس؛ مشکلات خودرو اطلس؛ نقاط ضعف ماشین سایپا اطلس

اولین چیزی که در بررسی اطلس به چشم می‌آید، طراحی و گرافیک نسبتاً جدید آن است. با این حال فراموش نکنید که خودرو اطلس فیس لیفت سنگینی از کوییک محسوب می‎‌شود که روی پلتفرم Q۲۰۰ (نسخه آپگرید شده X۲۰۰) سوار شده است. اولین مورد از معایب اطلس علاوه بر قدیمی بودن بیس کار، استفاده از المان‌های تکراری روی این خودروست. در کوییک هاچبک شاهد تلاش سایپا برای عرضه خودرویی مدرنیزه شده با رخ نسبتاً متفاوت بودیم. در نهایت استفاده از تیپ بدنه تخم مرغی سبک گرین هاوس، روف‌رک‌های بی‌مناسبت و عدم همخوانی دیزاین زاویه جلویی با سایر جوانب ماشین، زیبایی و تناسبی که انتظار می‌رفت را ارائه نداد. از آنجا که اطلس به عنوان کوششی برای ارتقای کوییک معرفی شده، ایراداتی مشابه علاوه بر انتقادات جدید به آن وارد هستند.

یکی از ادعاهای سایپا درباره طراحی خودرو اطلس، «الهام گیری از چهره کوسه» در دیزاین رخ جلویی این ماشین است. البته این امر بیش از آنکه بیانگر واقعیت باشد، تبلیغاتی در راستای توجیه استفاده از طرح Shark Nose است و شاید برای لاپوشانی اسکی رفتن سایپا از طرح غول‌های اروپایی جهان خودروسازی. اگر اندکی با دیزاین‌های مطرح آشنا باشید، در نگاه اول متوجه شباهت بیش از حد اطلس به رخ مرسدس بنز شوتینگ بریک CLA خواهید شد. جلوپنجره اطلس نیز به روشنی از طراحی نسل هفتم فورد فیستا زیتک کپی برداری شده است. خطوط استخوانی روی کاپوت، تریم‌هایی با زوایای تیز در اطراف سپر و مه شکن، جایگذاری نامناسب آرم سایپا و درزهای محسوس نیز سایر معایب اطلس هستند که از زیبایی چهره این خودرو می‌کاهند.

الهام گیری از المان‌های خودروسازان مطرح جهانی فی‌الذات حرکتی نیست که عیبی به آن وارد باشد؛ مشکل وقتی پیش می‌آید که این چهره روی نیمرخ منحنی، خالی از زیبایی‌شناختی و بیش از اندازه ساده تیبا پیاده می‌شود. آینه‌های تریم دار و مجهز به راهنما، طوری که باید با ساختار کلی بدنه اطلس همخوانی ایجاد نکرده‌اند. رینگ‌های فولادی ۱۴ اینچی نیز تطابق خوبی با ابعاد اطلس ندارند و جا داشت سایپا از رینگ‌های سایز بزرگتری بهره ببرد.

145402 - معایب اطلس؛ مشکلات خودرو اطلس؛ نقاط ضعف ماشین سایپا اطلس

با نگاهی به زاویه پشتی خودرو، سریعاً متوجه یک اسکی دیگر می‌شویم: ساختار و گرافیک چراغ‌ها، سپر عقب و دیفیوزرها، همگی گویای کپی برداری از نسل سوم رنو لوگان و مشابه تالیانت هستند. در نوع خود، این طراحی روی بدنه اطلس قابل تحمل و شاید زیباترین بخش خودرو باشد که حس اسپرت بودن حدودی به آن می‌دهد.

یکی دیگر از نقاط ضعف ماشین سایپا اطلس این است که تقریباً از هر زاویه‌ای یک چهره متفاوت به نمایش می‌گذارد. این پسرفت، با توجه به اینکه در کوییک برای رفع مشکلات دیزاین تلاش‌هایی حدوداً موفق انجام شده بود، یک افت برای سایپا حساب می‌شود.

۲. مشکلات خودرو اطلس در طراحی کابین

145402 - معایب اطلس؛ مشکلات خودرو اطلس؛ نقاط ضعف ماشین سایپا اطلس

گرافیک کابین خودرو اطلس تا حدودی قابل قبول و جبران کننده کاستی‌ها در طراحی خارجی است. احتمالاً سایپا بایستی بابت این امر، از رنو سیمبل (داچیا لوگان در بازار جهانی) و بنز CLA باشد. کابین اطلس تا حدودی شیک‌تر از کوییک طراحی شده و المان‌هایی از جمله نمایشگر اندروید ۷ اینچی، سانروف (در تیپ آپشنال G و E) و دیلایت به آن افزوده شده‌اند.

با این وجود، یکی از معایب اطلس این است که ریخت کابین آن تاب گذشت زمان را نخواهد آورد و این تیپ طراحی با رودری‎‌های شلوغ، تریم دورنگ با کنتراست خیلی زیاد، به سرعت از رده خارج خواهد شد. در وهله بعدی، یکی دیگر از مشکلات خودرو اطلس استفاده از پلاستیک خشک در کابین آن است که حس بی‌کیفیت بودن متریال و فضای اقتصادی خودرو را به راننده یادآوری می‌کند و توی ذوق می‌زند.

با تمام این اوصاف، نمی‌توان گفت که طراحی اطلس گام چندان سازنده‌ای از سوی سایپا بوده. در مونتاژ و گرافیک، شاهد موارد متعددی از معایب اطلس بودیم و باید منتظر باشیم تا ببینیم در عمل، کیفیت متریال بدنه از لحاظ ایمنی چه حرفی برای گفتن خواهد داشت. نظر به تجربیات منفی رانندگان با خودروهای پیشین از جمله تیبا، کوییک و ساینا، نمی‌توان انتظارها را زیاد بالا برد.

۳. مشکلات خودرو اطلس در پیشرانه

اولین مسئله‌ای که با دیدن «موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپه» در مشخصات فنی خودرو اطلس به ذهن می‌رسد، این است: چرا سایپا به جای پیشرانه تکراری M۱۵-GSi کوییک، سراغ یک موتور قدرتمندتر ۱۶ سوپاپه نمی‌رود؟ بازطراحی قطعات سرسیلندر، پورت هوا و دود، بازنگری منیفولد هوا و بهبود وضعیت احتراف، افزوده شدن امکاناتی از جمله زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi)، بهسازی سیستم جرقه زنی و هدرز، عمدتاً روی میزان مصرف سوخت و کنترل تولید آلاینده مؤثر خواهد بود. استفاده از VVTi روی موتور ۸ سوپاپ، از لحاظ مهندسی نیز حرکتی عجیب است و احتمال اینکه از پتانسیل کامل آن بهره گرفته شود پایین خواهد بود.

بنابراین احتمالاً تجربه رانندگی مشابه کوییک برای رانندگان به همراه داشته باشد. با این وضعیت، انتظار می‌رود در معایب اطلس با شتاب نه چندان راضی کننده و لگ زدن گیربکس اتوماتیک هم روبرو باشیم.

سیستم تعلیق اطلس شامل مکفرسون در محور جلو و توییست بیم در محور عقب است و احتمالاً شاهد تعلیق نه چندان نرم مشابه کوییک خواهیم بود. در تجربیات منفی با اطلس طی تست‌های رانندگی، اشاره‌های متعددی به معمولی بودن ترمز (دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب) شده که با توجه به قدرت نه چندان عجیب و غریب پیشرانه، یحتمل پاسخگوی نیاز کاربران عادی و رانندگان شهری خواهد بود. با این حال باید منتظر ماند و دید اطلس در جاده‌ها و سر پیچ‌ها چطور عمل خواهد کرد.

مصرف سوخت اطلس نیز چیزی حدود ۷.۸ لیتر ترکیبی در کاتالوگ اعلام شده است و به احتمال خیلی زیاد در عمل شاهد مصرف بالاتری خواهیم بود. این رقم در مقایسه با رقبایی از جمله شاهین و سهند، تنها در صورتی رقابت پذیر ظاهر خواهد شد که ادعا و عمل سایپا خلاف جهت یکدیگر پیش نروند و مصرف بنزین این خودرو تبدیل به یکی دیگر از معایب اطلس نشود.

۴. نواقص در آپشن‌های اطلس

به عنوان یک خودروی اقتصادی، داشتن انتظارهای نجومی زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد. با این اوصاف، عرضه امکاناتی از جمله سنسورهای نور، سیستم پایداری الکتریکی و کنترل حرکت در سربالایی، مانیتور لمسی ۷ اینچی، سانروف (در تیپ‌های آپشنال)، دوربین و سنسور عقب، ترمزهای ABS و EBD برای این خودرو در برنامه سایپا اعلام شده‌اند. به علاوه اشاراتی درباره به کار گیری کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و... در تیپ‌های آپشنال اطلس شده است.

غیاب آپشن‌های ایمنی مطلوب‌تری مانند کروز کنترل در همه تیپ‌ها، حداقل تعداد ایربگ، تشخیص نقطه کور و... انتقادات دیگری را متوجه اطلس کرده است. پرداخت هزینه اطلس که احتمالاً بالاتر از ۴۵۰ میلیون تومان برای خریداران آب بخورد، برای خودرویی لو آپشن که خرج‌های اضافی بابت افزودن امکانات ضروری می‌طلبد، یکی دیگر از معایب اطلس است.

اطلس بخریم یا نه؟

با توجه به بررسی خصوصیات خودرو اطلس و معایبی که تا کنون برشمردیم، در یک کلام می‌توانیم این خودرو را چهره جدیدی از همان کوییک پیشین بدانیم که حرکت‌های نه چندان قابل توجهی روی موتور و آپشن‌های آن زده شده است. در تست‌های میدانی، تجربه رانندگی با اطلس تا حد زیادی شبیه کوییک عنوان شده. با این اوصاف و با توجه به قیمت اعلام شده برای اطلس در حدود ۵۰۰ میلیون تومان، اگر درصدد خرید خودرویی اقتصادی با آپشن‌های راضی کننده هستید پیشنهاد می‌شود گزینه‌هایی مانند پژو ۲۰۶، کوییک GX و ساینا را درنظر بگیرید.

سخن آخر

در این گزارش کوشیدیم تا با نگاهی بی‌طرفانه به بررسی معایب اطلس بپردازیم. از قرائن برمی‌آید که مشکلات خودرو اطلس، به همینجا ختم نخواهند شد و بعد از تحویل خودروها به خریداران و تجربه سفرهای جاده‌ای، در طولانی مدت به تدریج نقاط ضعف ماشین سایپا اطلس یکی پس از دیگری خود را نشان خواهند داد.

نظر شما درباره خودرو اطلس چیست؟ آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا به نفع متقاضیان است که سراغ سایر محصولات سایپا و ایران خودرو در این رنج قیمتی بروند؟ مشتاق شنیدن دیدگاه‌های شما هستیم./

کد خبر 145402

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha