حجم قاچاق بازار قطعات یدکی کشور مشخص شد! (+اسامی مرزها)

مدیر فروش یک شرکت داخلی از میزان و حجم قاچاق بازار قطعات یدکی کشور رونمایی کرد.

سید علی طباطبایی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص بزرگترین چالش در واردات قطعات یدکی گفت: به دلیل اینکه برای برخی قطعات خودروهای کشور، سورس تامین کننده داخلی وجود ندارد، ملزم به واردات قطعات هستیم و در این هنگام از ثبت سفارش تا تخصیص ارز و واردات، با چندین ماه فاصله مواجه می شویم.

وی ادامه داد: فاصله مورد اشاره منجر به ایجاد خلاء و گپ در بازار می شود و این اتفاق، قیمت برخی قطعات در بازار لوازم یدکی را بصورت نجومی افزایش می دهد، که باید از آن به عنوان بزرگترین چالش در واردات قطعات خودرو یاد کنیم.

مدیر فروش ماد پارت راز، همچنین از موضوع نقدینگی و تورم که مردم با آن مواجه هستند به عنوان چالش داخلی یاد کرد و افزود: سیاست ما همواره به عنوان یک شرکت فعال در تولید و عرضه قطعات، ارائه لوازم و قطعه خودرو با حفظ حداکثر کیفیت و حداقل حاشیه سود برای مصرف کنندگان بوده است.

وی با توجه به اینکه لزوما رقبای ما خود را ملزم به رعایت سیاست عرضه قطعات یدکی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب نمی دانند، متذکر شد: به دلیل نبود نظارت بر پخش لوازم و قطعات یدکی خودرو با حاشیه سود مجاز و زیرفروشی ها، شاهد برخی گران فروشی ها و جفا به مصرف کننده داخلی هستیم.

سید علی طباطبایی

طباطبایی خواستار حضور و بروز دولت برای مشخص شدن کف و سقف قیمت فروش واحد کالا در بخش قطعات و لوازم یدکی خودرو شد و اضافه کرد: وقتی بهای تمام شده مشخص باشد و با توجه به گرید کیفی محصول، یک حاشیه سود معقول و ساده تر بگوییم یک حد و سقف برای فروش کالا به مصرف کننده مشخص باشد، شاهد آرامش در بازار و افزایش رضایت مشتریان خواهیم بود.

وی در ادامه، افزون بر ۴۰ درصد بازار قطعات یدکی خودرو کشور را قاچاق دانست و گفت: بیشتر در قطعات کم حجم و استراتژیک که بعضا کالاهای الکترونیکی خودرو هم هست، شاهد قاچاق قطعات یدکی به ایران هستیم.

طباطبایی ورود قطعات قاچاق خودرو به کشور را از مرز عراق و مرزهای جنوب کشور اعلام و اظهار کرد: متاسفانه بار قاچاق از دوبی و کشور امارات بصورت لنجی روانه ایران می شود و همچنین شاهد قاچاق و ورود قطعات مکانیکی ماشین کاری خودرو در ابعاد خاص از مرکز ترکیه نیز هستیم.

مدیر فروش ماد پارت راز متذکر شد: این شرکت به دلیل اینکه تولید عمده برخی قطعات خودرو را بر عهده دارد با قیمت گذاری منصفانه، شرایطی را فراهم آورده است که ورود قطعات مشابه از سوی قاچاق چیان با ارز آزاد، صرفه و توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی در پایان ارزش بازار قطعات یدکی کشور را ۲۷۰ تا ۳۰۰ همت ارزیابی و اعلام کرد.

کد خبر 145413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha