با شکست مقاومت بازار، قیمت خودرو کاهشی شد!

بازار خودرو پس از هفته‌ها رکود و مقاومت در برابر تغییر قیمت، این هفته در مقابل ریزش نرخ دلار سر فرود آورد و با شکست مقاومت بازار، قیمت خودرو کاهشی شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طی هفته‌های اخیر بازار خودرو روند آرامی داشت، اما هفته جاری این روند تغییر کرد و شاهد افت قیمت در بازار داخلی‌ها و مونتاژی‌ها بودیم. به گفته فعالان بازار خودرو نوسان رو به پایین نرخ دلار و سایر بازارهای موازی در کاهشی شدن بازار خودرو اثرگذار بوده است.

به نظر می‌رسد از ابتدای این هفته و با مشخص شدن نتیجه دور چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری، بازار خودرو فرش قرمز را برای رئیس جمهور منتخب پهن کرده و به استقبال وعده های دولت چهاردهم و سیاست‌های تعدیلی آن رفته است. 

هر چند در اولین روز هفته جاری بازار خودرو در کنار بازارهای موازی شکل آرام و بدون تغییری داشت اما همزمان با جریان ریزشی نرخ دلار، بازارها خودرو پس از هفته‌ها مقاومت در مقابل افت و خیزهای نرخ دلار، شکست و جریان کاهشی به بازار بازگشت و در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی افت ۵ تا ۱۵ درصدی قیمت رقم خورد.

به گفته فعالان بازار در شرایط فعلی بازار خرید و فروش خودرو با روند کاهشی قیمت‌ها روبه‌رو شده است و در کنار تاثیر ریزش نرخ دلار بر بازار، آغاز ثبت سفارش خودروهای وارداتی آن هم برای متقاضیان جدید به‌ همراه خرید و فروش حواله جانبازان باعث شده است قیمت انواع خودروهای مونتاژی و داخلی کاهش پیدا کند.

به باور بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه، بازار خودرو برای رسیدن به مرحله تعادل و رونق و حتی افت بیشتر قیمت، نیاز به عرضه گسترده دارد. اتفاقی که اگر چه با آغاز ثبت سفارش وارداتی ها تا حدودی بازار را متاثر کرده است اما این حرکت باید از سوی خودروسازان داخلی که این روزها با مشکلات زیاد مواجهند نیز تدوام یابد.

 در این خصوص کاظم محمدی نیکخواه از فعالان بازار خودرو معتقد است که واکنش بازار خودرو به افت نرخ دلار و باز شدن سامانه وارداتی، روند متفاوتی را نسبت به هفته‌های گذشته داشته است و این جریان قیمت خودروهای مونتاژی، وارداتی و خودروهای داخلی را بین ۵ تا ۱۵ درصد کاهش داده است.

وی معتقد است که در صورت رونق ثبت سفارش خودروهای وارداتی و افزایش عرضه محصولات جدید به بازار، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

این فعال بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که با تغییر دولت بازار در انتظار سیاستگذاری جدید برای صنعت خودرو است و همین انتظار باعث می‌شود کمتر کسی نسبت به خرید خودرو اقدام کند و منتظر تعیین تکلیف وضعیت جریان قیمتی در شرکت های خودروساز و اوضاع بازار باشد.

به گفته نیکخواه قیمت خودرو از ابتدای امسال روند صعودی را در بازار داشت اما از نیمه خرداد تا هفته اول تیرماه بازار با رکود و تثبیت نسبی قیمت همراه بود و حالا با تغییر دولت و فشار بازار دلار و برنامه‌های فروش جدید مسیر کاهشی را در پیش گرفته است و انتظار می رود با ادامه این جریان بیش از این شاهد افت قیمت خودرو در بازار باشیم.

آخرین افت قیمت خودرو در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی

وی در خصوص آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودروهای داخلی گفت: بازار خودروهای داخلی این هفته با روند نزولی در تمام محصولات کار خود را آغاز کرد و در محصولات ایران خودرو سورن پلاس (ESP) از محصولات ایران خودرو، با افت ۱۲ میلیون تومانی به قیمت ۷۳۰ میلیون تومان رسید.

تارا اتوماتیک V۲ در شمار دیگر محصولات است شرکت با افت ۱۸ میلیون تومانی به قیمت ۹۲۵ میلیون تومان معامله گردید. در میان محصولات ایران خودرو همچنین خودرو «پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتیک»،۸۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و تغییر چندانی نداشت «هایماS۷»، « هم یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومانی ماند و «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» هم بدون تغییر در بازار ۶۱۸ میلیون تومان قیمت خورد.

اما در محصولات سایپا، کوییک اتوماتیک یکی از هاچ‌بک‌های اقتصادی سایپاست در آخرین ساعت روز چهارشنبه نسبت به روز گذشته با کاهش هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان همراه و به قیمت ۵۴۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش گردید.

شاهین G استاندارد جزو معدود محصولات شرکت سایپا به شمار می‌رود که از این هقته شش میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۷۲۰ میلیون تومان معامله شد.

همچنین در میان سیر محصولات سایپا «تیبا هاچ‌بکEX» هم ۴۲۰ میلیون تومان قیمت خورد و تغییر چندانی نداشت. بررسی بازار همچنین نشان می‌دهد «ساینا دنده‌ای S» هم در بازار ۴۲۹ میلیون تومان قیمت‌ خورد و قیمت «اطلس» هم بدون تغییر در بازار ۵۵۵ میلیون تومان شد.

نتیجه بررسی بازار نشان می دهد که در واکنش به ریزش قیمت خودروهای داخلی، قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز در تمام محصولات تغییر پیدا کرده‌ است.

به عنوان مثال ریسپکت بهمن‌موتور یکی از سدان‌های مونتاژی بازار با افت ۱۷ میلیون تومان هم اکنون با قیمت یک میلیارد و ۳۸۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.دیگنیتی پرایم یکی از کراس‌اوورهای شرکت بهمن‌ موتور نیز با کاهش ۲۰ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته با نرخ یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

اما تیگو ۸ پرو هیبرید کراس‌اوور مدیران‌خودرو نیز با کاهش ۱۰ میلیون تومان با قیمت دو میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود اما در میان محصولات وارداتی نیز لاماری ایما هیبرید، تنها محصول بازار خودروهای خارجی است که ۳۵ میلیون تومان افت قیمت دارد و هم‌اکنون با دو میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

کد خبر 145554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha