کد خبر 145607
۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
نگهداری از خودرو در تابستان

نگهداری از خودرو در تابستان با رعایت چند نکته مهم، نقش بسزایی در عملکرد هرچه بهتر خودرویتان به دنبال دارد. در روز های گرم و داغ تابستان که دمای هوا به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد، ممکن است قسمت های مهمی از ماشینتان دچار آسیب دیدگی شود.

به گزارش پرشین خودرو، مراقبت و نگهداری از ماشین در تابستان یا هر فصل دیگری، باید به صورت منظم و مرتب انجام شود تا علاوه بر حفظ سرمایه و دارایی شما، از پرداخت هزینه بسیار بالا در طول زمان جلوگیری شود. همانگونه که محافظت از ماشین در زمستان با استفاده از ابزار هایی مثل زنجیر چرخ صورت می‌گیرد، در فصل تابستان هم با به کارگیری چند تا از روش های ساده و بسیاری کاربردی، به راحتی می‌توان از خودروی خود در برابر اشعه های مضر نور آفتاب جلوگیری کرد. در ادامه همراه با ما باشید تا به مهمترین نکات نگهداری از خودرو در فصل تابستان بپردازیم.

نگهداری از خودرو در تابستان

اصول نگهداری از خودرو در فصل تابستان

همه ما می‌دانیم گرمای زیاد، اکثر قطعات ماشین را تحت فشار قرار می‌دهد و در طولانی مدت به آنها آسیب زده و از بین می‌برد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به سلامت ماشین خود اهمیت زیادی داده و قصد دارید در طول سال، یک رانندگی ایمنی داشته باشید بدون اینکه خودرویتان ایراد بزرگی داشته باشد، لازم است انجام مهمترین ترفند های نگهداری از خودرو در تابستان و همچنین روز های سرد سال را در دستور کار خود قرار دهید.

آفتابگیر ماشین

یکی از بهترین و کاربردی ترین نکات مهم نگهداری از خودرو در تابستان که توجه به آن برای هر راننده‌ای ضروری است، استفاده از آفتابگیر ماشین است. این وسیله کاربردی به منظور جلوگیری از نفوذ نور خورشید به داخل کابین ماشین و راحتی و رفاه سرنشینان در هنگام رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آفتابگیر خودرو، عمدتا از جنس پارچه شمعی و بعضا پلاستیکی ساخته شده و انواع مختلفی از آن در بازار موجود است؛ برای مثال زمانی که خودروی خود را کنار خیابان پارک می‌کنید، با قرار دادن آفتابگیر شیشه جلو در پشت شیشه، به راحتی می‌توانید از قطعات داخلی کابین مثل داشبورد، فرمان، صندلی‌ها و... محافظت کنید. جالبه بدانید کاربرد آفتابگیر تنها به محافظت از نور خورشید محدود نشده و برای تبلیغات گسترده هم کاربرد موثری دارد که اصطلاحا آفتابگیر تبلیغاتی شناخته می‌شود؛ شما می‌توانید لوگو، برند و یا هر نوشته‌ای که منجر به جذب افراد می‌شود را بروی پارچه آفتابگیر چاپ کنید و کسب و کار خود را در سطح گسترده تبلیغ کنید.

آفتابگیر ماشین

پارک در سایه

دیگر اصول نگهداری از خودرو در تابستان، پارک کردن ماشین در سایه است. در روز های بسیار گرم فصل تابستان که دمای هوا به بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد، ماندن خودرو در آفتاب، منجر به آسیب دیدگی و از بین رفتن قطعات داخلی و خارجی ماشین می‌شود. گاهی اوقات در شهر های شلوغ و پرجمعیت مثل تهران به دلیل کمبود پارکینگ و فضای سرپوشیده، بیشتر رانندگان مجبور می‌شوند ماشسن خود را در فضای باز و زیر آفتاب پارک کنند. توصیه می‌شود اگر به مکان های سرپوشیده دسترسی دارید، ماشین خود را آنجا پارک کنید؛ در غیر این صورت جهت نگهداری از خودرو در برابر گرما، به دنبال فضای پارک سایه دار مثل درخت‌ها و ساختمان‌ها باشید.

نصب شیشه دودی

با نصب شیشه دودی، از ورود اشعه های ماورای بنفش (UV) نور خورشید جلوگیری می‌شود. شیشه دودی، یکی از قابلیت های کاربردی است که در بعضی از خودروها به صورت استاندارد وجود دارد و علاوه بر زیبایی، نقش مهمی در نگهداری از خودرو در تابستان دارد. حتی برخی از صاحبان خودرو برای زیبایی ماشین خود و احساس راحتی بیشتر در زمان رانندگی، اقدام به نصب شیشه دودی در شیشه عقب و شیشه های کناری می‌کنند. لازم به ذکر است استفاده از شیشه های دودی باید مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی باشد به گونه‌ای که افراد سرنشین از بیرون (فاصله ۳ متری) دیده شوند.

بررسی سیستم خنک کننده

بدیهی است که گرمای سوزان فصل تابستان، به موتور ماشین فشار زیادی وارد می‌کند تا حدی که ممکن است در روند کار سیستم آن، اختلالی به وجود بیاد. برای نگهداری از خودرو در فصل تابستان و جلوگیری از آسیب دیدن جدی قلب ماشین در برابر گرما، باید سیستم خنک کننده به صورت منظم و مرتب مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال، مایع خنک کننده را در نظر بگیرید؛ این مایع تقریبا هر ۲ سال یکبار باید به طور کامل تخلیه و مایع جدید ریخته شود. طبق نظر مکانیک‌ها، مایع خنک کننده باید ترکیبی از نصف آب و نصب ضدیخ باشد. علاوه بر این، باید به سایر بخش های خنک کننده این سیستم مثل شلنگ‌ها، لوله‌ها، تسمه های خودرو و... توجه ویژه‌ای شود.

بررسی کولر ماشین

در بحث نگهداری از خودرو در تابستان، نباید از عملکرد کولر ماشین غافل شد؛ یکی از امکانات بسیار کاربردی ماشین در روز های گرم سال که اکثر شما با آن آشنایی دارید، کولر ماشین است؛ شما به راحتی می‌توانید با فشار دادن دکمه‌ای که بر روی داشبورد تعبیه شده، کولر را فعال و از خنکی هوای داخل کابین در دمای بسیار بالا لذت ببرید. از این رو، اطمینان حاصل کنید از اینکه کولر خودرویتان به درستی کار می‌کند و در صورت بروز مشکل، حتما به مکانیک مراجعه کنید.

بررسی کولر ماشین

فیلتر های خودرو

عملکرد هرچه بهتر موتور خودرو به سالم و تمیز بودن فیلتر های خودرو مثل فیلتر هوا، فیلتر روغن و... بستگی دارد. توصیه می‌شود برای نگهداری از ماشین در تابستان با وجود رانندگی و مکان های رفت و آمد، فیلترها را هراز گاهی تعویض کنید. در مناطقی که گرد و غبار هوا بسیار شدید است، فیلترها باید حتی زودتر از زمان تعیین شده عوض شوند.

تنظیم باد لاستیک‌ها

هوای گرم باعث از بین رفتن لاستیک‌ها و ترک ترک شدن آنها می‌شود. اما سوال اینجاست چگونه از لاستیک ماشین خود در فصل تابستان مراقبت کنیم؟ در ابتدا توجه داشته باشید باید باد لاستیک های ماشین خود را هر ۸۰۰۰ کیلومتر تنظیم کنید (زمانی که تایرها به طور کامل خنک شده‌اند). از طرفی چنانچه باد لاستیک‌ها بیش از اندازه باشد، گرمای بیشتری در تایرها تولید می‌شود که علاوه بر آسیب دیدگی، قدرت هندلینگ و فرمان پذیری ماشین هم کاهش پیدا می‌کند. بهتر است برای باد کردن لاستیک‌ها، از نیتروژن استفاده شود که نسبت به باد معمولی خنک تر است.

بررسی باتری

طبق تحقیقات انجام شده، گرمای هوای می‌تواند تا ۳۳ درصد از عمر باتری را کاهش دهد و با افزایش دما، سرعت خوردگی باتری هم بالا می‌رود. همیشه سیم‌ها و سایر اتصالات باتری را چک کنید و از سطح آب باتری هم غافل نشوید.

چک کردن روغن موتور

یکی از وظایف اصلی روغن موتور، حفظ دمای موتور در حالت تعادل است و اجازه نمی‌دهد دمای از حد مشخصی بالاتر رود. بهترین زمان برای انجام این کار، قبل از روشن کردن ماشین است. اینکه در هفته، حداقل دو بار به سراغ ماشین خود بروید، کاپوت ماشین خود را بالا بزنید و روغن موتور چک کنید، نقش مهمی در نگهداری از خودرو در تابستان به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 145607

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha