کد خبر 145631
۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو وسیله‌ای است که به کمک آن شما می‌توانید موقعیت مکانی خودروی خود را در هر لحظه مشخص کنید. به این ترتیب تا زمانی که ردیاب به ماشین شما متصل است، خبری از سرقت و گم شدن نیست.

به گزارش پرشین خودرو، پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر سبب ظهور تجهیزات جدیدی در زمینه امنیت شده است. بسیاری از این تجهیزات راهی برای خود به صنعت خودروسازی باز کرده‌اند و مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند. یکی از خلاقانه‌ترین و کاربردی‌ترین این ابزارها، ردیاب خودرو است. ردیاب خودرو وسیله‌ای است که به کمک آن شما می‌توانید موقعیت مکانی خودروی خود را در هر لحظه مشخص کنید. به این ترتیب تا زمانی که ردیاب به ماشین شما متصل است، خبری از سرقت و گم شدن نیست.

 ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو یک سخت‌افزار است که می‌توان آن را بیرون یا درون خودرو نصب کرد. این دستگاه با استفاده از سیستم‌های مکان‌یابی جهانی (GPS) و تکنولوژی ارتباطی، اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی خودرو را جمع‌آوری کرده و از طریق شبکه‌های مخابراتی به سرورهای مرکزی ارسال می‌کند. ردیاب‌ها در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند.  تنوع ردیاب‌های موجود در بازار سبب شده است تا بتوان به راحتی از این ابزار برای ردیابی خودروهای سبک، سنگین، موتورسیکلت و حتی انسان استفاده کرد.

انواع ردیاب خودروی موجود در بازار

ردیاب‌ها در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱. ردیاب خودرو سیمی

این نوع از ردیاب‌ها به باتری و سیم‌کشی خودرو متصل می‌شوند و نیازی به شارژ کردن ندارند. مهم‌ترین مزایای استفاده از ردیاب خودرو سیمی عبارتند از:

- عدم نیاز به شارژ

- قیمت پایین‌تر نسبت به ردیاب‌های آهنربایی

- دقت بالا در ردیابی

- نصب نسبتا ساده

ردیاب خودرو

۲. ردیاب ماشین آهنربایی

این نوع از ردیاب‌ها دارای باتری داخلی هستند و شما بدون نیاز به دستکاری سیستم برقی خودرو، می‌توانید آن‌ها را نصب کنید. بیشتر افرادی که نگران باطل شدن گارانتی خودروی خود هستند، به سراغ این نوع ردیاب می‌روند.

- قابلیت نصب داخل و بیرون خودرو

- مقاوم در برابر آب و  دیگر عوامل جوی (گرد و غبار، گرما، رطوبت و غیره)

- نصب ساده

- آهنرباهای قدرتمند

۳. ردیاب خودرو سنگین

خودروهای سنگین همواره محموله‌های گران قیمت حمل می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا سارقان طمع بیشتری برای سرقت این خودروها داشته باشند. با نصب یک ردیاب خودرو سنگین می‌توان امنیت آن را تامین و از سرقت جلوگیری کرد. مزایای استفاده از این نوع ردیاب‌ها عبارتند از:

- کوتاه‌ کردن مسیر با مسیریابی بهتر

- کمک به سرویس و نگهداری بهتر خودرو

- پیدا کردن راحت‌تر خودروهای مسروقه

۴. ردیاب موتورسیکلت

موتورسیکلت‌ها از نظر امنیتی حتی از خودروهای داخلی هم ضعیف‌تر هستند و به راحتی به سرقت می‌روند. از آنجایی که قیمت برخی از موتورسیکلت‌ها حتی از خودروهای موجود در بازار هم گران‌تر است. حفظ امنیت آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بررسی عملکرد ردیاب خودرو

ردیاب خودرو دارای یک ماژول GPS (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) است که از ماهواره‌های GPS سیگنال‌های موقعیت مکانی را دریافت می‌کند. این سیگنال‌ها به ردیاب امکان می‌دهند تا مختصات دقیق جغرافیایی خودرو را تعیین کنند. هنگامی که خودرو در حال حرکت است، گیرنده GPS سیگنال‌های ماهواره‌ای را دریافت و موقعیت دقیق خودرو را محاسبه می‌کند.

این اطلاعات شامل طول و عرض جغرافیایی، سرعت، و جهت حرکت خودرو است. سپس این داده‌ها توسط ماژول ارتباطی به سرور مرکزی ارسال می‌شود. کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های موبایل یا وب‌سایت‌های مخصوص، به اطلاعات ردیابی دسترسی داشته باشند. این اپلیکیشن‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا مکان فعلی خودرو، مسیرهای طی شده، سرعت و سایر اطلاعات مرتبط را مشاهده کنند.

کاربرد ردیاب خودرو در جلوگیری از سرقت

ردیاب خودرو

ردیاب‌ها به واسطه اینکه قبل، حین و حتی بعد از سرقت کارایی دارند، از آن‌ها به عنوان بهترین ابزارهای جلوگیری از سرقت یاد می‌شود. این موارد سبب شده است تا با نصب یک ردیاب عملا خودروی خود را ضد سرقت کنید.

۱. کاربرد ردیاب خودرو قبل از سرقت

ردیاب‌هایی که توسط برندهای معتبر خریداری می‌شوند، معمولا دارای قابلیت‌هایی مانند ارسال هشدار باز شدن درب خودرو، روشن شدن خودرو به صورت غیر مجاز، حرکت خودرو و غیره هستند. به این ترتیب اگر سارقی قصد سرقت خودروی شما را داشته باشد، ردیاب شما را از موضوع باخبر می‌کند. به این ترتیب شما قبل از سرقت می‌توانید مانع از این اتفاق شوید.

۲. کاربرد ردیاب ماشین در حین سرقت

ردیاب‌ها دارای یک رله قطع برق هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا خودرو را از راه دور خاموش کنید. با این قابلیت حتی اگر سارقی موفق به سرقت خودروی شما شود، می‌توانید از راه دور آن را خاموش کنید. امکان خاموش کردن خودرو با استفاده از اپلیکیشن ردیاب و پیامک وجود دارد.

۳. کاربرد ردیاب بعد از سرقت

شاید باور نکردنی باشد، اما ردیاب‌های خودرو برعکس دزدگیر، قفل پدال و قفل فرمان، حتی بعد از سرقت نیز کارایی دارند. چنانچه سارقی خودروی شما را که به ردیاب مجهز است، به سرقت ببرد. شما می‌توانید با دانستن موقعیت مکانی خودرو به سراغ آن بروید و آن را پس بگیرید.

مزایای استفاده از ردیاب خودرو

نصب و استفاده از ردیاب‌های خودرو مزایای بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

- جلوگیری از سرقت خودرو

- امکان خاموش کردن خودرو از راه دور

- کلید اضطراری یا SOS برای استفاده در مواقع ضروری

- امکان تعیین منطقه امن برای حرکت خودرو

- تعیین حداکثر سرعت مجاز برای خودرو

- ارسال هشدارهای مختلف

- کاهش مصرف سوخت

- مسیریابی بهتر

- دریافت گزارش‌های مختلف مانند مسافت طی شده، میانگین سرعت حرکتی و غیره

- بالا بردن بهره‌وری خودرو

بررسی نکات مهم در هنگام خرید ردیاب خودرو

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ردیاب‌های خودرو توانسته‌اند به طرز معناداری مانع از سرقت خودرو شوند. اما باید بدانید که هر وسیله‌ای که صرفا نامش ردیاب است، این قابلیت را ندارد. شما باید ردیابی خریداری کنید که از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار باشد. برای خرید ردیاب خودروی مناسب شما باید موارد زیر را رعایت کنید.

۱- برندهای بسیار زیادی در زمینه تولید ردیاب وجود دارد. شما باید به سراغ برندهای معتبری بروید که سابقه درخشانی در تولید محصولات و لوازم جانبی خودرو دارند.

۲- یکی از انواع ردیاب را بسته به نیازهای خود انتخاب کنید. ردیاب‌های سیمی و آهنربایی هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. بررسی کنید که کدام مدل با نیازهای شما سازگاری بیشتری دارد.

۳- امکانات و قابلیت‌های اضافی ردیاب خودرو را بررسی کنید.

۴- از دقت مکان ‌یابی خودرو غافل نشوید. ردیابی که موقعیت خودرو را به درستی نشان ندهد، عملا کارایی نخواهد داشت.

۵- گارانتی و خدمات پس از فروش ردیاب از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

۶- قیمت یک فاکتور تعیین کننده در هنگام خرید هر وسیله‌ای است که ردیاب نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. بودجه خود را برای خرید مشخص کنید و سپس به سراغ بررسی گزینه‌های مختلف خرید بروید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به بررسی ردیاب و کاربرد آن در جلوگیری از سرقت خودرو پرداختیم. ردیاب‌ها کارایی بسیار بالایی در جلوگیری از سرقت دارند و تمامی نگرانی‌های شما از دزدیده شدن خودرو را کاهش می‌دهند. بسیاری از افراد به دلیل قیمت بالای ردیاب‌های خودرو قید خرید آن را می‌زنند و به سراغ دیگر تجهیزات امنیتی می‌روند. مواردی مانند دزدگیر، قفل فرمان و پدال اگرچه در جلوگیری از سرقت موثر هستند، اما هرگز کارایی ردیاب را ندارند.

در بازار برندهایی وجود دارند که محصولات باکیفیت خود را با قیمت بسیار مناسب به بازار عرضه می‌کنند. ردیاب‌های تولید شده توسط این برندها که بیشترشان هم ایرانی هستند از نظر خدمات پس از فروش، امکانات جانبی و غیره در سطح بالایی قرار دارند. شما می‌توانید محصولات این برندها را با قیمت مناسب خریداری کنید.

کد خبر 145631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha