شکست پروژه تاکسی های برقی در تهران! / چرا تاکسی های برقی با استقبال رانندگان مواجه نمی شوند؟

هر چند ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل و نقل پایتخت، نویدبخش آینده‌ای بهتر و کاهش آلودگی هوا بود. با این حال، هزینه بالای خرید این خودروها و بازپرداخت تسهیلات بانکی، چالشی جدی برای بسیاری از تاکسیرانان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در یک سال گذشته در ایران چرخش عجیبی به سمت خودروهای برقی ایجاد شد به طوری که با عزم جدی سیاست گذار و حمایت خودروسازان، در کنار عرضه تعداد قابل توجهی از خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، شاهد اقبال بازار به خودروهای برقی وارداتی هستیم با این وجود از نگاه کارشناسان پذیرش گسترده خودروهای برقی به عنوان یک جزء حیاتی از اکوسیستم حمل و نقل به عاملی مهم زیادی بستگی دارد.

با این وجود در سال گذشته و همچنی طی مراسمی در سال جاری، تعدادی خودروی برقی به سازمان تاکسیرانی تحویل شد. این اقدام در راستای سیاست های وزیر صمت برای برقی سازی ناوگان حمل و نقل صورت گرفته بود و عباس علی آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم همزمان با پیوستن این تاکسی ها به ناوگان حمل و نقل تهران اعلام کرد که « برقی سازی خودروها یکی از مهم ترین گام های این وزارتخانه در دولت فعلی است و در راستای تحقق آن، گام های مهمی برداشته شده است.»

بیشتر بخوانید: با خودروهای برقی ایرانی آشنا شوید

برنامه عرضه هزار تاکسی برقی در تهران

در حالی که هزار دستگاه تاکسی برقی جدید به تهران وارد شده، اما روند جایگزینی آن‌ها در ناوگان تاکسیرانی به کندی پیش می‌رود. یکی از دلایل اصلی این موضوع، ناتوانی بسیاری از رانندگان در پرداخت اقساط بالای تسهیلات بانکی است. به گفته برخی رانندگان، مبلغ اقساط ماهانه به بیش از ده میلیون تومان می‌رسد که بسیار فراتر از توان مالی آن‌ها است.

فقط ۱۵۰ راننده خواهان خرید تاکسی برقی شدند!

اما در این خصوص رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه فقط ۱۵۰  نفر از رانندگان خواهان خرید تاکسی‌های برقی هستند، می گوید : این جریان و عدم اقبال رانندگان به تاکسی های برقی به معنای آن است که رانندگان حاضر نشده‌اند خودرویی که تماماً قسط است را خریداری کنند.

وجود بیش از ۵۰ هزار تاکسی فرسوده در تهران

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، بیان کرد: با وجود اینکه شهرداری تهران اصرار بر واردات خودروهای برقی دارد، اما هنوز مردم و رانندگان تاکسی برقی‌سازی را قبول ندارند، در حالی که بیش از ۵۰ هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد اما فقط ۱۵۰ نفر از رانندگان خواهان خرید تاکسی‌های برقی هستند این به معنای آن است که رانندگان حاضر نشده‌اند خودرویی که تماماً قسط است را خریداری کنند.

به گفته وی هم اکنون در تهران ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که طبق آمارها ۵۰  تا ۶۰ هزار دستگاه از این تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیدند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در خصوص عدم استقبال رانندگان از تاکسی های برقی معتقد است تا زمانی که دولت ماده ۱۲  را عملیاتی نکند راننده تاکسی نمی تواند یک میلیارد پول تاکسی برقی را بدهد و اگر این ماده ۱۲ به نتیجه نرسد بعید است برقی سازی به آسانی به نتیجه برسد.

اقساط ۱۷ میلیون تومان تاکسی های برقی، خارج از توان رانندگان است

شادی مالکی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز ضمن تاکید بر این که یکی از دلایل عرضه تاکسی های برقی، رفع آلودگی هوا در کلان شهر تهران است ، تاکید می کند: در حال حاضر برای خودروهای برقی که از سوی کرمان موتور عرضه می شود ،  هر راننده باید ماهانه ۱۷ میلیون تومان قسط بپردازد و کدام راننده این توان را دارد؟ ما موضوع ضمانت و تسهیلات صندوق کارآفرینی را برطرف کردیم و راننده تاکسی با ۲۰۰  میلیون تومان می تواند تاکسی را خریداری کند اما اگر دولت سهم خود را نپردازد تأمین این تاکسی ها قابل تحقق نیست.

با این حال تاکنون هزار دستگاه تاکسی برقی جدید برای ورود به ناوگان تاکسیرانی وارد شده است، روند جایگزینی آن‌ها در ناوگان تاکسیرانی به کندی پیش می‌رود. یکی از دلایل اصلی این موضوع همان طور که رانندگان و مسئولان شورای شهر مطرح می کنند ناتوانی رانندگان در پرداخت اقساط بالای تسهیلات بانکی است.

تاکسی‌داران معتقدند که اگرچه نوسازی ناوگان فرسوده یک اقدام ضروری است، اما باید به وضعیت اقتصادی رانندگان نیز توجه شود. آن‌ها مجبورند برای تأمین هزینه‌های زندگی و تأمین قطعات خودروهای فرسوده، ساعات طولانی کار کنند. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و هزینه‌های بالای زندگی، پرداخت اقساط بالای تسهیلات بانکی برای بسیاری از رانندگان غیرممکن است.

هزینه‌ سنگین نگهداری و تعمیرات تاکسی های برقی

البته در کنار هزینه بالای خرید تاکسی های برقی، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خودروهای برقی نیز می‌تواند برای رانندگان سنگین باشد. به عنوان مثال، تعویض روغن و انجام معاینه فنی به صورت مرتب، هزینه‌های اضافی برای رانندگان ایجاد می‌کند.

گفته می شود برای رفع این مشکل، رانندگان تاکسی خواستار ارائه تسهیلاتی با شرایط بهتر هستند. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که مدت زمان بازپرداخت تسهیلات طولانی‌تر شود و مبلغ اقساط ماهانه کاهش یابد تا پرداخت آن برای رانندگان آسان‌تر شود. همچنین، ارائه وام‌هایی با نرخ سود کمتر می‌تواند به رانندگان کمک کند تا بتوانند هزینه‌های خرید خودرو را تأمین کنند.

در هر حال اگرچه ورود تاکسی‌های برقی به تهران یک گام مهم در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان و مهم تر از همه کاهش مصرف سوخت است، اما برای موفقیت این طرح، باید به نیازها و مشکلات رانندگان نیز توجه شود. ارائه تسهیلات مناسب و حمایت از رانندگان، می‌تواند به گسترش استفاده از تاکسی‌های برقی و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کند.

کد خبر 145754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha