رانا پلاس و سهند، چه شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ (+عکس و مشخصات فنی)

در این مطلب پرشین خودرو نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌های خودرو رانا پلاس و خودرو سهند انداخته ایم که مرور آن خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مقایسه خودرو از جمله مهم‌ترین مطالب خودرویی است که کمک شایانی به خریداران خودرو در انتخاب گزینه مناسب می‌کند. در این گزارش می‌خواهیم دو محصول مشابه از ایران خودرو و پارس خودرو را با هم مقایسه کنیم تا بتوانید در یک مقاله، با تفاوت‌ها و شباهت‌های دو خودرو رانا پلاس و سهند آشنا شوید.

رانا پلاس

سهند

محصول خوش چهره ایران خودرو یعنی رانا، به عنوان نسخه ارزان‌قیمت‌تر و داخلی پژو ۲۰۶ دیزاین و عرضه شده است. رانا پلاس در سال ۹۹ راهی بازار خودرو شد و در مقایسه با رانا معمولی، نظر سازنده طرفداران بیشتری را جلب کرد. در پی این استقبال، ایران خودرو محصول محبوبش را یک نوبت دیگر مورد بهسازی قرار داد تا در نهایت رانا پلاس پانوراما با یک فیس لیفت، سقف شیشه‌ای و آنتن اکتیو، به بازار عرضه شود.

کاتالوگ رسمی ۲ نسخه رانا پلاس

کاتالوگ رانا پلاس

کاتالوگ رانا پلاس

از سوی دیگر خودرو سهند به عنوان یکی از محصولات جدید پارس خودرو شناخته می‌شود که هر چند بر مبنای یک پلتفرم قدیمی توسعه یافته است اما نمی‌توان منکر جذابیت‌های این خودرو برای خریداران شد.

کاتالوگ رسمی خودرو سهند

کاتالوگ خودرو سهند

ساخت خودرو سهند روی پلتفرم X۲۰۰، شباهت اجتناب ناپذیری به خانواده تیبا ایجاد می‌کند. سهند اصولاً نسخه آپدیت و بهبود یافته سایناست که با بهره‌گیری از خطوط نرم‌تر، چراغ‌های هدلایت کشیده، خطوط موزون‌تر در مقایسه با ساینا و اصلاح ناهماهنگی زاویه جلوی خودرو با رخ جانبی، نمای پخته‌تری پیدا کرده است.

رانا پلاس

سهند

خودرو رانا پلاس و سهند چه تفاوت و شباهتی با هم دارد!؟

خودرو رانا پلاس به یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری مجهز است که توان ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به محور جلو منتقل می‌کند اما خودرو سهند با پیشرانه‌ ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تنها توان تولید ۹۰ اسب بخار نیرو و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را برای خودرو فراهم می‌کند.

رانا پلاس

خودرو سهند

گیربکس رانا پلاس و سهند از نوع ۵ سرعته دستی است اما رانا پلاس به لطف پیشرانه قوی‌تر، شتاب بیشتری نیز دارد. رانا پلاس در ۱۱.۵ ثانیه می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد اما سهند همین سرعت را در زمانی معادل ۱۳ ثانیه می‌پیماید.

جدول مقایسه مشخصات فنی خودرو سهند و رانا پلاس

مشخصات فنی خودرو سهند خودرو رانا پلاس
نوع موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۶ لیتر
توان خروجی موتور ۹۰ اسب بخار-۱۳۷ نیوتن متر گ ۱۰۵ اسب بخار- ۱۴۲ نیوتن متر
نوع گیربکس ۵ دنده دستی ۶ دنده و ۵ دنده
شتاب خودرو ۱۳ ثانیه ۱۱.۶ ثانیه
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
بیشینه سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
وزن خودرو ۱۱۱۰ کیلوگرم ۱۱۳۳ کیلوگرم
ابعاد خودرو ۱۴۸۵*۱۶۷۷*۴۲۱۵ میلیمتر ۱۴۵۳*۱۶۸۴*۴۲۹۲ میلیمتر
حجم باک خودرو ۴۱ لیتر ۵۰ لیتر

یکی از نقاط قوت سهند نسبت به خودرو رانا پلاس به مصرف سوخت خودرو سهند بازمی‌گردد، چون سهند در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین می‌سوزاند در حالی که رانا پلاس برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی نیاز به ۷.۳ لیتر بنزین دارد. حجم باک بنزین رانا پلاس معادل ۵۰ لیتر و حجم باک بنزین سهند نیز ۴۱ لیتر است.

جدول مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی خودرو سهند و رانا پلاس

امکانات ایمنی و رفاهی خودرو سهند خودرو رانا پلاس
کروز کنترل ندارد دارد
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کنترل کشش دارد دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد دارد
صندلی برقی ندارد ندارد
سنسور نور دارد ندارد
دوربین عقب ندارد ندارد
مالتی مدیا ندارد ندارد

دلیل مصرف سوخت کمتر سهند نسبت به خودرو رانا پلاس دلایلی چون وزن کمتر و پیشرانه ضعیف‌تر دارد. مثلا وزن خودرو رانا پلاس ۱۱۱۳ کیلوگرم است اما خودرو سهند ۱۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

اگر بخواهیم دو خودروی رانا پلاس و سهند را از نظر ابعادی مقایسه کنیم باید بگوییم که رانا پلاس ابعادی معادل ۱۴۵۳*۱۶۸۴*۴۲۹۲ میلیمتر دارد اما خودرو سهند ۱۴۸۵*۱۶۷۷*۴۲۱۵ میلیمتر است که نشان می‌دهد خودرو رانا پلاس ابعاد بزرگ‌تری نسبت به سهند دارد.

رانا پلاس

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی اگر بخواهیم به مقایسه سهند و رانا پلاس بپردازیم نیز باید گفت دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرد هر چند که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

سهند

به عنوان مثال باید بگوییم خودرو رانا پلاس به کروز کنترل مجهز است در حالی که خودرو سهند از این آپشن بهره‌مند نیست اما در بحث سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، هر دو خودرو برابر هستند. البته خودرو سهند به سنسور نور مجهز است که رانا پلاس از آن بی‌بهره است.

رانا پلاس
کابین خودرو رانا پلاس
خودرو سهند
کابین خودرو سهند

قیمت خودرو سهند

قیمت پایه خودرو سهند ۳ میلیارد و ۸۷۷ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۱۳۴ ریال و مبلغ عوارض برای این خودرو نیز ۷۱۶ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۸۶۶ ریال اعلام شده است و به این ترتیب خودرو سهند S به قیمت ۴۵۹ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان در مردادماه ۱۴۰۳ به خریداران فروخته شد. البته این قیمت در بازار آزاد متفاوت است و بعضا آگهی‌هایی تا ۶۵۰ میلیون تومان نیز دیده می‌شود.

قیمت خودرو رانا پلاس

قیمت رانا پلاس نیز مانند سایر خودروهای تولید داخل یک نرخ کارخانه‌ای دارد که با بازار آزاد متفاوت است. قیمت رانا پلاس در کارخانه معادل ۴۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آخرین پیش فروش ایران خودرو اعلام شده است در حالی که قیمت رانا پلاس در بازار آزاد رقمی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان می باشد.

کد خبر 145802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha