کد خبر 145980
۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
سرنوشت قیمت خودرو چه خواهد شد؟

بازار خودرو در یک وضعیت تاریخی به سر می برد و در آستانه یک تحول بزرگ و همچنین در لبه پرتگاه قرار دارد. سرنوشت قیمت خودرو در بازار به واردات خودروهای نو و دست دوم و هم چنین به عرضه خودرو توسط خودروسازان بستگی دارد. در حال حاضر قیمت خودرو در ثبات و با یک دامنه نوسان کوتاه در تلاطم است و در انتظار مشتری!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سال‌های اخیر بازار خودرو ایران شاهد اتفاقات گوناگونی بوده و اثرپذیری بالایی از این اتفاقات داشته است. از محدودیت‌های اعمالی واردات خودرو تا تنش‌های سیاسی و دلالی‌های کلان همگی این بازار پر متقاضی را تحت‌الشعاع خود قرار داده اند که عموما بر علیه مصرف کنندگان بوده است. البته اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم ضربات شدیدی به آینده صنعت خودرو کشور نیز وارد شده است و تنها افراد خاصی از وضعیت موجود بهره می‌برند. اما سوال اصلی این است سر نوشت قیمت خودرو چه خواهد بود؟بهتر است برای رسیدن به جواب این سوال ابتدا کمی روند قیمتی و اتفاقات اخیر را باهم بررسی کنیم. پس همراه ما باشید.

از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با اجرایی شدن طرح فروش یکپارچه که عملا یک تغییر روش در فروش محصولات خودروسازان بود، آن هم درست زمانی که  خودرو رکورد قیمتی خود را در بازار ایران زده بود، تا حدودی افسار قیمت ها کشیده و کنترل شد.در مرحله اول به ثبات نسبی و به تدریج به لطف این طرح و خبر درمانی هایی مبنی بر آزاد شدن واردات خودرو شاهد کاهش محسوس قیمت ها بودیم به طوری که بعضی از خودرو ها تا نصف قیمت اولیه خود در بازار رسیدند و بعضاً پایین تر از قیمت کارخانه را بخود دیدند.

در بهار سال ۱۴۰۲ با فعال شدن مرحله دوم ثبت نام یکپارچه علارغم اینکه ایران خودرو در آن حضور نداشت، مجدد بازار تحت تاثیر قرار گرفت و همچنان خبرهای واردات خودرو تبدیل به سرتیتر رسانه ها شده بودند. همچنین بحث واردات خودروهای دست دوم نیز مطرح شده بود که بیش از پیش باعث خالی شدن حباب غیرمنطقی قیمت‌ها شد.با نزدیک شدن به اواخر سال گذشته اولین محموله های وارداتی وارد کشور و تحویل مشتریان میشود.از طرفی عرضه خودرو به منتخبین اولویت بندی ها نیز از سوی خودروسازان و مونتاژ کاران داخلی در جریان بود.

از سوی دیگر با آمدن عباس علی آبادی مدیرعامل شرکت مپنا بعنوان وزیر صمت، بحث خودروهای برقی با قوت مطرح شد؛ به‌طوری که وی بارها بر اهمیت این نوع خودروها اشاره کرد. خودروهای برقی با چالش زیرساخت مواجه بود که به لطف سمت علی آبادی در مپنا و تجربیات وی سریعا زیرساخت‌های اولیه‌ای در تهران ایجاد شد تا اولین قدم‌های تسهیل‌گر برای ورود خودروهای برقی برداشته شود. از دیگر نکات پراهمیت، تعرفه پایین خودروهای برقی است که در صورت آمدن این خودروها با قیمت نزدیک به بازار جهانی عرضه خواهند شد؛که کاملا اثر گذار بر قیمت سایر خودروها می تواند باشد.

همه این اتفاقات علی‌رغم داشتن ضعف هایی در اجرا، ترازوی عرضه و تقاضا را تا حدی متعادل یا حداقل به سوی متعادل سازی پیش برد؛ هرچند واردات خودرو کمتر از وعده هایی که داده شده بود رقم خورد.

در حال حاضر روند واردات کم و بیش هم چنان در حال انجام است، شرکت های خودروسازی خصوصی نیز طرح های فروش اقساطی و نقد برگزار می کنند. در تابستان امسال ایران خودرو سامانه فروش خود را برای طرح جوانی جمعیت و مادران، طرح فرسوده و عادی با ظرفیت حدودا ۱۲۰ هزار خودرو فعال کرد و طبق برنامه قرار است این تعداد خودروی صفر کیلومتر تا پایان سال یعنی تا ۶ماه آینده به دست متقاضیان برسد. عرضه این حجم خودرو نیز می تواند تاحدودی اثرگذار بر ثبات قیمت ها باشد.

تعدادی خودرو وارداتی در سامانه جانبازان نیز عرضه می‌شود که مختص جانبازان بوده اما به هرحال وارد بازار کشور شده و نباید فراموش بشود چرا که اثرگذاری خود را دارد.

کارشناسان معتقدند اصلی‌ترین عاملی که می تواند قیمت خودرو را در بازار ایران کاهشی کند، عملی شدن بحث واردات خودروهای کار کرده با عمر حداکثر ۵سال است. چرا که مستقیما رنج قیمتی پایین تری را تحت تاثیر قرار می دهد و دامنه توان خرید گسترده تری از مردم را پوشش و بهبود می بخشد. اگر این طرح به درستی اجرا و دست دلالان نیز کوتاه شود کاملا می توان شاهد یک تحول در بازار خودرویی کشور بود.

همچنین کارشناسان بر این باورند که اگر حجم واردات خودروهای صفر کیلومتر نیز افزایش پیدا کند بازار به سمت سوی رقابتی شدن و خروج از انحصار خواهد رفت و بازاری پویا با قیمت های منطقی را شاهد خواهیم بود؛ که خودروسازان داخلی نیز جهت رقابت، ناگزیر کیفیت محصولات خود را افزایش خواهند داد.متاسفانه هم اکنون با چالش خودروهای بی کیفیت نیز روبرو هستیم که در شرف تبدیل شدن به یک چالش امنیت ملی است.با رقابتی شدن فضای بازار خودرو انتظار می رود این چالش نیز تا حد زیادی برطرف شود.

خروج از وضعیت انحصار از موضوعات مورد تاکید دولت جدید و به‌ویژه وزیر اقتصاد جدید، عبدالناصر همتی است. همتی در توئیت اخیر خود در فضای مجازی خبر از گشوده شدن گره کور واردات خودرو می دهد.

نوشته همتی در خصوص واردات خودرو در تاریخ ۱۴۰۳/۶/۲۵

عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در پلتفرم ایکس نوشت: "امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی دهیم.همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند.منافع ملت ایران در رقابت است".

همتی وزیر اقتصاد

به نظر می رسد بودجه یک میلیارد دلاری برای واردات خودرو به صورت مستمر در نظر گرفته شده است.این خبر امیدوار کننده حاکی از آن است که واردات خودرو درحال جدی تر شدن و افزایش میزان حجم عرضه است.امیدواریم هرچه سریع تر عرضه خودروهای دست دوم وارداتی نیز کلید بخورد.پیش تر رئیس جمهور مسعود پزشکیان نیز از علاقه خود به بهبود شرایط بازار خودرو خبر داده بود.

با همه این اوصاف در حال حاضر بازار خودرو در رکود و ثبات نسبی به سر می برد اما هم چنان با قیمت های جهانی فاصله داریم.به نظر می رسد اصلی ترین عامل در ثبات قیمت ها عدم علاقه به خرید مصرف کنندگان در حال حاضر باشد.همچنین از اصلی ترین مواردی که می تواند کمک کند تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند اصلاح ذهنیت مردم نسبت به بازار خودرو از نگاه کالای سرمایه ای به کالای مصرفی باشد؛یعنی اگر به این دیدگاه برسیم و از طرفی عرضه به تعداد نیاز و متنوع را شاهد باشیم حتما شاهد کاهش و ثبات قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.برای فرهنگ‌سازی و اصلاح نگاه به خودرو، رسانه ها نیز می توانند اثر گذار ظاهر شده و کمک کنند که دیدگاه مناسبی نسبت به خودرو در بازار کشور ایجاد شود.

با سرعت گرفتن و افزایش حجم واردات خودرو به اضافه خروج از تابستان که مشکل برق تولید خودروسازان نیز بر طرف می شود انتظار داریم عرضه خودرو به بازار افزایش یابد و اگر مشکل خاصی رخ ندهد قیمت خودرو به ثبات خود ادامه و حتی در صورت اتفاقات مثبت محور، شاهد کاهش قیمت ها در بازار خودرو باشیم.

حال شما بگویید در چه صورت قیمت خودرو در بازار ایران کاهش می یابد؟ آیا به نظر شما واردات خودروهای کارکرده اتفاق می افتد؟

لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کد خبر 145980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha