بررسی دلایل دستپاچگی خریداران و فروشندگان خودرو در بازار!

بررسی بازار خودرو حاکی از آن است که ناآرامی‌های منطقه تاثیر خود را بر بازار خودرو گذاشته و موج جدیدی را در قیمت خودروهای داخلی به وجود آورده است؛ شوکی که در چند روز گذشته با تنش‌های فزاینده در غرب آسیا، به‌ ویژه حملات موشکی ایران به اسرائیل، بازارهای مالی و بازار خودرو را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو طی سال‌های اخیر دستخوش نوسانات و التهاب‌های زیادی بوده و در بیشتر موارد از اخبار و رخدادهای داخلی و خارجی در امان نبوده است. با این وجود به نظر می‌رسد نوسانات رخ داده ناشی از اخبار و تنش‌های سیاسی موقتی است گرچه همواره در کوتاه مدت تاثیر این اتفاقات بر بازار ارز و به دنبال آن بر روی قیمت‌های اعلامی در بازار خودرو وارد شده است.

فعالان و کارشناسان بازار خودرو معتقدند بازار خودرو در ایران، وابسته به مسائل سیاسی داخلی و بیرونی است و این مسائل بیش از هر اتفاق دیگری، قیمت ارز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در نتیجه تحلیل‌ رفتار مصرف‌کننده را دربر دارد. واکنش مصرف‌کننده نسبت به این شرایط گاه رفتاری هیجانی و گاهی عادی است.

بنابر همین تحلیل، شروع این هفته به‌ رغم رکود چندماهه بازار خودرو، شوکی مقطعی به بازار دلار و در پی آن بازار خودرو وارد کرد، شوکی که سایه آن بعد از یک روز کمرنگ شد.

در واقع پس از حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت سید حسن نصرالله، موج افزایش قیمت ارز را به دلیل احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه شاهد بودیم اتفاقی که موجب شد بسیاری از مردم با نگرانی از رشد قیمت‌ها به صف‌های خرید ارز و طلا پیوسته و باعث افزایش قیمت آن‌ها در بازار شوند.

البته به فاصله کوتاهی پس از تحولات اخیر در منطقه، قیمت‌های اعلامی در آگهی‌های فروش خودرو نیز تغییر کرد و به‌ شکل عجیبی تمام محصولات موجود در بازار خودرو اعم از صفر و کارکرده گران شدند و همزمان با رخ دادن این قضیه بسیاری از مردم به سمت خرید خودرو از بازار آزاد روی آوردند و تلاش کردند تا با هر قیمتی خودرویی را برای عقب نماندن از تورم خریداری کنند.

خوشبختانه در ابتدای این هفته بازار ارز آن چنان تحت تاثیر تنش‌های منطقه‌ای قرار نگرفت و پس از گذشت فقط یک روز، دوباره به وضعیت قبل برگشت و دلالان بهانه کافی برای ایجاد تنش در بازار خودرو را از دست دادند. اما مجددا به دنبال حمله چند شب پیش ایران به اسرائیل و آغاز تنشی دیگر در غرب آسیا، بازار خودرو باز هم به دنبال رشد بازار دلار، دچار شوک جدیدی شد و برخی از خودروها با رشد قیمت همراه شدند، جریانی که کارشناسان در صورت افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، امکان نوسانات بیشتر در بازار خودرو را طی روزهای آینده دور از انتظار نمی‌دانند.

براساس تحلیل کارشناسان در حال حاضر، شرایط منطقه‌ای به دلیل رویه‌ای که اسرائیل در پیش گرفته، بسیار ملتهب است و افکار عمومی بیم آن را دارند که جنگی گسترده در منطقه رخ بدهد و پای ایران نیز به آن کشیده شود. بنابراین به هر میزان این تصور قوت بگیرد مسلما انتظارات تورمی بالاتر خواهد رفت و در نهایت قیمت ارز هم بالا رفته و این به معنای رشد قیمت در بازار خودرو خواهد بود.

با این وجود بسیاری از فعالان بازار به خریداران توصیه می‌کنند بهتر است نسبت به خریدهای هیجانی از بازار خودرو هوشمندانه‌تر عمل کنند تا متحمل ضررهای سنگین نشوند چرا که وضعیت روزهای آینده و احتمال تغییر شرایط منطقه‌ای با ابهامات زیادی روبه روست بنابراین تاکید دارند مردم با احتیاط بیشتری نسبت به خرید خودرو در این دوران پر از نوسان اقدام کنند.

در هر حال در واکنش اخیر به تنش‌های اخیر، بازار خودرو در روزهای گذشته رشدی چند درصدی را تجربه کرد و طی مقطع کوتاهی نیز به کانال قیمتی قبلی خود بازگشت چنانچه برخی کارشناسان بر این باورند در صورت توقف تنش‌ها بازار پیش‌رو در همین محدوده قیمتی بماند و دست‌خوش نوسان جدی نشود. 

چرا که به اعتقاد بسیاری از فعالان و کارشناسان دولت جدید سعی در ثبات قیمت‌ها دارد و بعید است مسائل سیاسی، در نهایت رشدی بیش از ۴ تا ۵ درصدی را در پی داشته باشند و منجر به رها شدن فنر قیمت‌ها شود.

ارزیابی قیمت ها در هفته جاری نشان می دهد که محصولات گروه ایران خودرو در آغاز هفته و در پی حملات اخیر، جهشی بین یک میلیون تا ۴۰ میلیون تومان در بازار داشته است اما طی سه روز اخیر با برخی نوسانات، تعدادی از آن ها به کانال سابق قیمتی خود نزدیک شده اند. 

البته در میان محصولات این گروه خودروسازی، مدل‌هایی ‌وجود دارد که بنا بر تقاضای مشتریان و با وجود بازگشت قیمت خودرو به جریان سابق، همچنان در حال رشد هستند چنانچه در این میان خودرویی که بیشترین رشد چند روز اخیر را از آن خود کرده، دنا پلاس  توریو ۶ دنده بود که به محدوده قیمتی ۹۳۰ میلیون رسیده است

البته در محصولات سواری گروه سایپا رشد قیمت‌ها بسیار کمتر از محصولات ایران خودرو بوده است اما در این میان انواع وانت‌ها، سردمدار موج جهشی بودند هر چند در روزهای اخیر با وجود برخی نوسانات، تعدادی از محصولات سواری این گروه به کانال قیمتی پیشین خود بازگشتند اما خودروهای سواری کوئیک اتومات و شاهین اتومات G با رشد ملایم قیمتی روبه‌رو شدند. 

در محصولات مونتاژی چینی هم در واکنش به تنش‌های اخیر در منطقه، شاهد تغییر جریان قیمتی بودیم و به رغم شرایط بازار در هفته‌های گذشته و افت قیمتی زیاد که در بازار آزاد این خودروها رخ داده است این هفته مجدداً شاهد افزایش بهای اعلامی برخی خودروهای مونتاژی، در بازار، نسبت به قیمت کارخانه‌ای آن‌ها هستیم.

کد خبر 146115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha