راهکار مجلس برای جلوگیری از عرضه قطعات یدکی تقلبی!

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه ویژه دولت به تولیدات داخلی و نظارت بر بازار و فرآیند عرضه و تقاضا سبب می‌شود تا جلوی خرید و فروش کالاهای تقلبی در بازار خدمات پس از فروش خودرو گرفته شود.

به گزارش پرشین خودرو، وحید احمدی، با بیان این مطلب درباره وضعیت بازار خدمات پس از فروش خودرو و تقلب در این حوزه به ویژه در زمینه روغن و فیلتر روغن خودرو اظهار کرد: در ارتباط با این سوال باید گفت مسئله نظارت یک موضوع ضروری در جامعه به ویژه در حوزه تولید است، آن هم تولیداتی که با جان انسان‌ها در ارتباط می باشد.

وی افزود: متاسفانه به واسطه برخی سوء استفاده‌های افراد متخلف و سودجود، افرادی که تنها به دنبال سوء‌استفاده مالی هستند، ممکن است قطعاتی در حوزه خودرو تولید کنند و این قطعات، قطعات اصلی نباشد. از سویی سودجویان و متخلفان در بازار از عدم توجه به بخش نظارت یا کنترل تولیدات به طور کامل بهره می‌برند و خواهند برد، آن‌ها از نبود یا کمبود نظارت در سطح بازار و در حوزه عرضه محصولات استفاده می‌کنند و این موضوع موجب مشکلاتی نظیر ایجاد و گسترش کالاهای تقلبی در بازار قطعات خودرو می‌شود.

این نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا صرف خارجی یا گران بودن یک کالا و قطعه نشانه‌ای برای اصل بودن آن یا تقلبی نبودن آن است، ادامه داد: خیر این تصور اشتباه است. مردم بر این باور هستند که تولیدات خارجی بهتر از تولیدات داخلی است و به سمت این تولیدات می‌روند. این مسئله به لحاظ روانی در جامعه نهادینه شده و گسترده شده است اما در این موضوع مردم باید اطلاع داشته باشند که تولیدات خارجی و یا مواردی که با عنوان تولیدات خارجی در بازار با قیمت بالاترعرضه می‌شوند الزاما دارای کیفیت بهتری نیستند.

احمدی با بیان اینکه اگر به تاریخ اقتصاد کشورها رجوع کنیم، در می‌یابیم که کشوری رشد کرده که به تولیدات خودش به عنوان بدیهی‌ترین مسئله توجه ویژه کرده است، گفت: این کشورها بوده‌اند که توانسته‌اند به یک قطب در منطقه در حوزه تخصصی مورد نظر تبدیل شوند. ممکن است در ابتدا این تولیدات، باکیفیت نبوده و در بازارهای بین المللی قابل رقابت نباشد اما توجه مردم آن کشور به تولیدات داخلی کشور این زمینه را برای رشد این صنایع و تولیدکنندگان فراهم می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از سوی دیگر سازندگان داخلی به مرور زمان به تولیداتشان توجه بیشتری می‌کنند، این رویه باعث رشد یک کشور می‌شود. بنابراین اگر مردم خواهان یک اقتصاد شکوفا و خودکفا هستند در حوزه تولید حتما باید به تولیدات داخلی توجه کنند و دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی هم بر اساس وظایفی که دارند باید نظارت جدی را در حوزه‌های مختلف داشته باشند تا در نهایت اطمینان مردم بیشتر شود.

این گزارش می افزاید: مردم در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند. همچنین در بازار قطعات خودرو کالای استاندارد که قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی آن درج و همچنین تشخیص اصالت کالا بر اساس کد یکتا به شماره پیامکی اصالت کالا ارسال می‌شود، یک نیاز و خواست جامعه مصرف‌کنندگان، تعمیرکاران خودرو و اتوسرویس‌ها است که مدتی است این خواسته تحت عنوان «خرید شفاف»، با درج قیمت تمام شده کالا، و با هشتک قطعه تقلبی یا (#فیک_پارت) دنبال و پیگیری می‌شود.

" در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنید و از طریق کد دستوری اصالت سنجی #۴*۷۷۷۷*۴* می‌توانید اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار دهید."

کد خبر 146230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha