کد خبر 22413
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
ایران دومین بنزین ارزان دنیا را دارد!

پرشین خودرو: صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد در پی افزایش نرخ ارز در ایران، رتبه دومی عرضه ارزان ترین بنزین دنیا پس از ونزوئلا به این کشور رسیده است.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از تسنیم،‌ صندوق بین المللی پول در گزارشی بر پایه جدیدترین آمار و ارقام مربوط به ایران اعلام کرد این کشور دومین بنزین ارزان دنیا را دارد. پیش از این و با وجود اجرای مرحله نخست قانون هدفمند کردن یارانه ها ایران از نظر عرضه بنزین ارزان در دنیا رتبه ششم را به خود اختصاص داده بود اما با تغییرات نرخ ارز و افزایش ارزش دلار در برابر ریال رتبه دومی عرضه بنزین ارزان در جهان به ایران اختصاص یافته است. بر اساس این گزارش ونزوئلا همچنان در رتبه نخست جهان از نظر عرضه بنزین ارزان قرار دارد. هر لیتر بنزین در این کشور در برابر 5 سنت فروخته می شود. ایران پس از ونزوئلا در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است. در این گزارش قیمت هر لیتر بنزین در ایران برابر با 11 سنت محاسبه شده است که دومین بنزین ارزان دنیا به حساب می آید. این محاسبه بر اساس بنزین سهمیه ای و ارزش دلار آزاد حساب شده است. عربستان در رتبه سوم عرضه کنندگان بنزین ارزان در دنیا قرار گرفته است. قیمت هر لیتر بنزین در این کشور 13 سنت تعیین شده است. کشورهای قطر، ترکمنستان،‌ کویت،‌ الجزایر، امارات،‌ مصر و اکوادور در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند. در پی رشد نرخ ارز در ایران قیمت دلاری بنزین در ایران کاهش یافته و همین امر انگیزه بسیاری را برای قاچاق این کالا به کشورهای همسایه فراهم آورده است.
کد خبر 22413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    1 0
    kargaran irany paintarin dastmozd dar donya darand dar mah 150 dolar
  • کیان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    0 0
    پس چرا منتظرین؟زود قیمتشو برسونین لیتری 20 هزار تومن که خدایی نکرده از دنیا عقب نمونین!!
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    0 0
    این را هم بگین که مردمش مجبورن آ.... ماشینهارا با مصرف میانگین 10 لیتر سوار شوند.!
  • فرزاد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    0 0
    پس اینو هم بگین که ایران بی ارزش ترین واحد پول جهان را ... دارد . ضمنا بد نیست اینو هم مینوشتین که قطر که چهارمین بنزین ارزان رو داره درآمد سرانه هر شهروندش تقریبا معادل 3500000000 ریال هست . یعنی سه میلیارد و پانصد میلیون ریال !!!! یا به عبارت خودمونی 350 میلیون تومن . دقت کنید که این درآمد میانگین هست . کارمندش میتونه سالی یه پورشه بخره با پس اندازش !!! واقعا هدف خدا از خلق ما ایرانیها چی بوده ؟!
  • روزبه ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    0 0
    ببخشید اما 11 سنت رو براساس دلارچند حساب کنید میشه 700 تومان؟ شما که نمیخواین بگین مبنای محاسبه اون 50 لیترسهمیه ماهانه است؟ دربهترین حالت باید 550 حساب بشه که میانگین بنزین ازاد وسوبسیدی هست. درثانی امارات وعربستان رو که من خودم خبردارم بنزیناشون درحدود 480 تومنه اونم به صورت نامحدود.