بلاتکلیفی تاکسی های فرسوده

کد مطلب 35176
۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
بلاتکلیفی تاکسی های فرسوده
35176

پرشین خودرو: دود تاکسی های فرسوده مدت ها است که در ریه های مردم تهران جا خوش کرده است. دودی که هم هوای تهران را آلوده می کند و هم نفس مردم را تنگ. و این در حالی است که گرانی خودرو کار را برای تاکسی دارها مشکل کرده و آنها نمی توانند از پس هزینه های نوکردن خودرو خود بر بیایند و در نتیجه آسایش مردم نیز که مجبور به نشستن در خودروهای فرسوده هستند، سلب می شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، یازده سال قبل بود که طرح خارج کردن خودروهای فرسوده از شهر تصویب شد اما تا سال گذشته فقط یک میلیون خودرو فرسوده از رده خارج شدند. طرحی که قرار بود با کمک مالی دولت اجرایی شود روزهای رکود خود را می‌گذراند. زمان محمود احمدی نژاد این پروژه به دلیل اختلاف شهرداری با دولت کاملا به کما رفت. در حالی که از 7 سال قبل موضوع جدی جایگزینی خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن این گونه وسایل نقلیه موتوری در دستور کار دولت و متولیان مربوط قرار گرفته بود، اما شواهد و آمار موجود حکایت از آن دارد که طی این مدت کمتر از یک میلیون خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور حذف شده‌اند و آمارها از واقعیت تلخی حکایت دارد، این‌که طرح خروج خودروهای فرسوده تا اینجای ماجرا موفقیتی به همراه نداشته است. البته مسئولین شهری نیز تلاش مضاعف برای حل کردن این مشکل نداشته اند. در واقع اواخر سال 91 بود که مدیران شهری از عدم نوسازی حتی یک تاکسی خبر دادند و در آن زمان مدیران دولتی این ادعا را تکذیب کردند و معتقد بودند که تعدادی تاکسی نوسازی شده است. این در حالی بود که طبق اعلام ستاد معاینه فنی تاکسیرانی ۴۵۰۰ تاکسی فرسوده با عمر بالای ۱۰ سال در شرایط کنونی وجود دارد. همچنین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تاکسی فرسوده نیز با عمر کمتر از ۱۰ سال در حال تردد در شهر هستند. یعنی به عبارتی حدود ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد که با توجه به وجود ۸۰ هزار تاکسی در تهران می‌توان گفت که حدود یک‌چهارم تاکسی‌های پایتخت فرسوده هستند! حالا هم گرانی خودرو ها مزید بر علت شده تا عرصه بر تاکسی دار ها و مردم تنگ تر و تنگ تر شود. چرا که تاکسی رانی در طول سه ماه گذشته به طور مدام قیمت خودرو را افزایش داده و تاکسی دارهای سرگردان نیز هر روز با نرخ های تازه برای نوسازی خودروی خود مواجه می شوند. اوایل سال بود که نرخ پیش پرداخت خودرو قسطی برای تبدیل تاکسی فرسوده به تاکسی جدید، 2 میلیون و 300هزار تومن برای خودروهایی چون سمند یا پژو بود. در مرحله دوم اما قیمت ها به 4 میلیون و ششصد هزار تومن رسید و با افزایش نرخ جدید که به مدد خودروسازان رقم خورد، مبلغ پرداختی برای تاکسی دارها به 6 میلیون و ششصد هزار تومن رسیده است. نکته اما اینجاست که همه این افزایش قیمت ها در طول تنها چند ماه از سال رخ داده و معلوم نیست که تا آخر سال چقدر دیگر بر قیمت خودروها افزوده خواهد شد و در این میان مردم و تاکسی دارها چه باید بکنند؟ چگونه باید تاکسی ها نو شوند در حالی که تاکسی دارها نمی توانند بار مالی نوسازی خودروها را تحمل کنند؟ تکلیف هوای تهران چه می شود؟ شاید تا مدت ها تکلیف قیمت خودرو نامشخص باشد آیا تاکسی رانی نمی تواند با پرداخت تسهیلات ویژه جان مردم تهران را نجات دهد؟ پیگیری های خبرنگار شهرخبر برای گفتگو با میثم مظفر، مدیرعامل تاکسی رانی شهر تهران و جویا شدن تکلیف نامشخص صاحبان تاکسی های فرسوده، به نتیجه نرسید.
کد مطلب 35176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha