کد خبر 46986
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

پرشین خودرو: دهه ی "هفتاد" در سینمای فارسی دهه ی خیزش دوباره ی ستاره ها بود، برای اولین بار بعد از انقلاب مفهوم «ستاره» روی پرده زنده شد، بازیگرانی که به صرف "چهره" آغاز به کار کردند و دیده شدند و فیلمهایی که مملو از دغدغه های جوان پسند بودند ، بازی علی قربانزاده در فیلم (نهنگ عنبر) جرقه ی این یادداشت شد، پرونده ای برای ستارگان دهه ی 70 که حالا هر کدام سرنوشت متفاوتی پیدا کرده اند، قربانزاده از همان دسته بود، که در سالهای انتهایی این دهه در فیلمهایی نظیر سیاوش درخشید، اما عمر ستاره ها در سینمای فارسی هیچوقت طولانی نبوده است، به مناسبت روز «جوان» مروری بر جوان اول هایی که روزی بر گیشه سلطنت می کردند داشته ایم تمام آنهایی که در دهه ی 70 روزگاری داشتند...

نیکی کریمی

شمایل: زن زیبای مورد ظلم واقع شده
 

جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ فیلم "عروس" ساخته ی بهروز افخمی، در روزهایی که نیکی کریمی کمتر از 25 سال سن داشت، در کاراکتر مهین که به نوعی نقش فرعی داستان بود با ارائه ی تصویری مبتنی بر چهره و فارغ از تکنیک های بازیگری، برای اولین بار یک زن جوان با چهره ای شبه مدل به سینمای پس از انقلاب عرضه کرد ، حضور شیک او مسیر سینمای او را به سمت ستاره گی هل داد.

ستاره یا بازیگر؟ کریمی پس از عروس ، دو تجربه ی موفق با مهرجویی داشت که هر دو اثر در تثبیت موقعیت او نقش عمده ای داشت. دیگر نمیشد او را صرفا یک چهره دانست او با نمایش توانایی هایش در فیلمهای سارا و پری خصوصا پری که حالتی انتزاعی و عرفانی داشت قدرت بازیگری اش را به رخ کشید، کاراکتر نگین در ردپای گرگ همکاری با کارگردانان بزرگ از کریمی چهره ای ویژه ساخت حضور در فیلم دوزن ساخته ی تهمینه میلانی کریمی را بیش از پیش مطرح کرد او با نسل سوخته و نیمه ی پنهان پایانی معمولی بر کارنامه ی بازیگری اش در این دهه داشت.

این روزها ... این روزها از بازیگری فاصله گرفته و بیشتر وقتش را صرف کارگردانی میکند ...


ابوالفضل پورعرب

شمایل: جوان اول جسور، قهرمان فیلمفارسی

جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ «عروس»، پورعرب را معرفی کرد و در عین حال توامان موقعیت او را تثبیت کرد، نمایش دوگانگی ها و تضادهای شخصیت حمید خوشمرام در این فیلم او را در مرتبه ای خاص قرار داد؛هم منتقدین از نمایش او راضی بودند و هم مردم عادی، همو بود که از عناصر ستارگی چیزی کم نداشت؛صدای زیبا، چهره ی جذاب، تیپیکال قهرمان شرقی.

ستاره یا بازیگر؟ او بازیگر بالقوه ای بوده که به جز در مواردی خاص هیچوقت قدرت بازیگری اش به بالفعل تبدیل نشده ، پور عرب پس از «عروس» بیشتر تکرار تاسف باری ازحمید خوشمرام شد، شاید بتوان از (مردی از جنس باران) یا (دست های آلوده) به عنوان تجربه های متفاوتش در این دهه نام برد و بس. به نوعی پورعرب در دسته ی بازیگران تکنیکی جای نگرفت و ستارگی اش را هم از دست داد.

این روزها ... پس از یک دوره ی سخت بیماری و خانه نشینی ، خوشبختانه دوباره به سینما بازگشته ...


فریبرز عرب نیا

شمایل: تلخ با ظاهری آرام و عصبیت درونی

جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ فریبرز عرب نیا خیلی خوب شروع نکرد، شاید تجربه ی کوتاه ایفای نقش در «مسافران» بیضایی جزیی از افتخارات کارنامه ی بازیگری اش باشد، اما حضور در آثاری معمولی موقعیتی خاصی برای او رقم نزد تا اینکه تجربه ی همکاری با کیمیایی در دوفیلم ضیافت و سلطان موقعیت بازیگری او را به کلی تغییر داد ،کاراکتر علی یزدانی مامور مخفی فیلم «ضیافت» شاید شروع ستاره گی عرب نیا بود.

ستاره یا بازیگر؟ اوج ادامه ی مسیر عرب نیا در «شوکران» رقم خورد، جایی که او در جان بخشیدن به کاراکتر به یاد ماندنی محمود بصیرت موفق شد شخصیتی چند لایه و متناقض را به نمایش بگذارد،اما خوب های کارنامه ی او در مقابل آثار ضعیفش خیلی پر تعداد نبوده و نیست او با بازی در آثاری مثل: رنگ شب و یا طوطیا به ورطه ی معمولی ها افتاد.

این روزها ... با همان ریتم پرنوسان و اندکی پرحاشیه تر و حضور در مجموعه های تلویزیونی به کار خودش ادامه می دهد ...
 


هدیه تهرانی

شمایل: زن مدرن و عقلانی ، سنت شکن

جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ نگاه سرد، غرور زنانه، رفتار عقلانی ، شمایل یک زن مدرن اولین بار در «سلطان» ساخته ی کمیایی ظهور کرد و با انتخاب های سنجیده تا تثبیت موقعیت ویژه اش پیش رفت ،او در شوکران در نقش سیما تصویر جدیدی از زن ایرانی به نمایش گذاشت و با همین فیلم ستاره شد و ازآن به بعد تهرانی واجد یک جایگاه خاص در سینمای ایران شد.

ستاره یا بازیگر؟ تهرانی بد ادامه نداد، بازی در غریبانه ساخته ی احمد امینی طیف متنوع تری از مخاطبان را با ستاره ی زن سینمای ایران همراه کرد ،اما قرمز نقطه ی عطفی بود که عصیان چهره ی سرد تهرانی را در معرض نمایش گذاشت ،تجربیات موفق تهرانی بیشتر و بیشتر شد مثل: خانه ای روی آب و همکاری با کارگردانی چون ؛بهمن فرمان آرا، تا اینکه با بازی در آثاری چون سیاوش، دست ها ی آلوده و ... دوران افول او اغاز شد.

این روزها ... خیلی کمرنگ شده و سالی یک بار و حتی کمتر در فیلمی ایفای نقش می کند و تا سال بعدی ...


محمد رضا فروتن

شمایل: عاشق، مجنون و شیفته ...

جوان اول های دهه هفتاد


چگونه ستاره شد؟ فروتن با مجموعه ی تلویزیونی سرنخ شروع کرد، اما با نقش اسی در فیلم «مرسدس» ستاره شد، او در نقشی که به شدت به شمایلش می آمد به خوبی خودش را نشان داد؛ نقشی برونگرا، کلافه و پر از فریاد و پس از آن بازی در «قرمز» و آن کاراکتر عاشق دیوانه موقعیت فروتن را تثبیت کرد.

ستاره یا بازیگر؟ فروتن شاید ماندگارترین این لیست باشد ،او با صدایی ویژه و لحنی که تا پیش از آن در سینمای ایران وجود نداشت، توانست مدت ها فرمانروایی کند، بازی در فیلم ماندگار کیومرث پور احمد (شب یلدا ) توانایی های فروتن را نشان داد، حامد، «شب یلدا» کاراکتر ماندگاری شد، اما او هم با انتخاب های معمولی و استفاده ی کپی کاری ازشمایل عاشق پیشه اش رفته رفته نزول کرد و از جایگاه گذشته اش فاصله گرفت.

این روزها ... به فعالیت هایش ادامه می دهد؛ البته نه چندان تاثیر گذار ،حضوری معمولی و نه چندان درخشان.

سینمای دهه ی هفتاد خصوصا نیمه ی دوم آن باز هم از این ستاره های جوان داشت نظیر: پارسا پیروز فر ،بستر برای درخشش جوان ها در سینما مهیا بود و فیلم ها عمدتا حول موضوعات جوان پسند متمرکز بودند ، این روزها اما ستاره ی گیشه خیلی جوان نیست ،رضا عطاران با نزدیک به 47 سال سن ،به هر حال مختصات سینما عوض شده است.نه سیل حضور جوانان مزیت است نه ستاره شدن یک 47 ساله عیب است ، سینما به همه ی اینها در کنار هم احتیاج دارد.

کد خبر 46986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha