مقایسه پراید با خودروهای ارزان خارجی+نام خودروها و قیمت

پرشین خودرمو: مدتی است مباحثی در مورد ارزان‌ ترین خودروی داخلی یعنی خودروهای خانواده ایکس100(پراید) در جامعه مطرح می‌شود و مقایسه‌هایی صورت می‌گیرد اما در این مقایسه تمام جوانب مورد بررسی قرار نگرفته ‌است.

به گزارش «پرشین خودرو»، در این گفتار به بررسی خودروهای تولیدی در كشور هند می‌پردازیم. با توجه به اینكه در ایران وجود دو كیسه هوا و ترمز ABS از الزامات قانونی و استانداردهای اولیه برای شماره‌ گذاری خودروهاست، بنابراین از میان خودروهای ارزان قیمت هندی، خودروهایی را انتخاب کردیم که دارای این قابلیت باشد.


همچنین با توجه به اینكه امكانات رفاهی در خودروهای ارزان‌ قیمت هندی از ارزان‌ترین محصول در ایران یعنی سایپا كمتر است، حتی‌المقدور ارزان‌ترین خودروهایی كه از امكانات مشابه با محصولات خانواده X100، ازجمله داشتن سیستم تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیك انتخاب شده‌ است.


با توجه به موارد ذكرشده، 21 خودرو در رده قیمتی کمتر 10هزار دلار در بازار هند شناسایی شد كه تنها 7 خودرو قابلیت تردد در ایران را داشته ‌و برای مقایسه با محصولات خانواده X100 انتخاب شده ‌است.


به ‌عنوان مثال خودروهایی مانند داتسون Go 1.2که از ارزان‌ترین خودروهای هندی به‌شمار می‌رود، به ‌دلیل نداشتن ایربگ و ترمز ABS از گروه محصولات قابل مقایسه حذف شده‌ است.


البته به ‌رغم اینكه استاندارد آلایندگی در ایران بالاتر از هند است، از نظر گرفتن این موضوع در بررسی انجام‌شده صرف‌نظر و تنها به این بسنده می‌كنیم اگر قرار باشد خودروهای هندی در ایران تردد کنند، باید در این بخش نیز ارتقا یابند كه این امر منجر به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت محصول خواهد شد.


برای مقایسه خودروها مشخصات فنی اصلی آنها در سه گروه عملكرد، ظرفیت و ایمنی مورد بررسی قرار گرفته ‌است. سپس برای همسان‌سازی قابلیت‌های خودروهای انتخاب‌شده با محصول سایپا131، برای افزایش یك واحد گشتاور موتور 10 دلار، افزایش یك واحد قدرت موتور بر تن 14 دلار به قیمت افزوده یا كاسته شده است.


بدین مفهوم كه براساس اختلاف گشتاور موتور یا شاخص قدرت موتور، به وزن سایپا131 كه موجب شتاب و قدرت حركت خودرو می‌شود، قیمت خودروهای هندی افزایش یا كاهش یافته است. همچنین در صورتی كه خودروهای انتخاب‌شده دارای سیستم تهویه مطبوع نباشند، مبلغ 300 دلار به قیمت محصول اضافه می‌شود و نیز برای اضافه کردن سیستم صوتی با امكان خواندن سی‌دی 30 دلار افزایش قیمت در محصولات لحاظ شده است.


حال با توجه به نحوه همسان‌سازی كه پیش‌تر به آن پرداختیم،‌ سعی می‌کنیم این خودروها را از نظر قیمتی با هم همسان کنیم كه نتیجه آن در جدول زیر گنجانده شده است.

 

 

قیمت مصرف كننده مجموع قیمت كارخانه با مالیات و بیمه‌های اجباری است كه در اغلب كشورها به صورت جداگانه اعلام می‌شود.


همانگونه كه دیده می‌شود نزدیك‌ترین خودرو به سایپا131، خودروی نیسان میکرا اکتیو ICC WT20 EDITION است و در صورت همسان‌سازی 29میلیون تومان قیمت آن خواهد بود.


اما بازهم این مقایسه كامل نیست، زیرا برای انجام یك مقایسه كامل و با كمترین خطا باید شرایط دو جامعه‌ای را كه خودروها در آنها تولید می‌شود نیز در نظرگرفت. در جدول زیر اطلاعات برخی كشورهایی كه برای مقایسه‌ها مورد‌مثال قرار می‌گیرند، آورده شده است.

 


همانگونه كه در جدول ملاحظه می‌شود،‌ وضعیت كسب و كار در كشور هند نسبت به كشور ما، شرایط بهتری دارد. به این موضوع باید این نكته را اضافه کرد كه هزینه مالی محصول X100 در ایران به ازای هر خودرو 2 میلیون تومان است.


با توجه به اختلاف نرخ بهره بانكی بین كشورهای چین و هند با ایران در صورتی كه این محصولات در ایران تولید شوند، قیمت آنها حداقل 1.7 میلیون تومان نسبت به تولید در كشورهای یاد شده بیشتر خواهد بود. با توجه به مطلب فوق، قیمت خودروی نیسان میکرا اکتیو در صورت همسان‌سازی با سایپا 131و لحاظ کردن نرخ بهره بانكی، 30.7 میلیون خواهد بود.


پس مشابه‌ترین خودرو از نظر وضعیت موتور و امكانات،‌ 10.7 میلیون تومان از خودروی سایپا131 گران‌تر است.

همچنین نباید فراموش كرد این مبلغ، قیمت خودرو در كارخانه است و با فرض تعرفه صفر برای واردات و لحاظ سایر حقوق و عوارض قانونی، در صورت واردات این خودرو به ایران، قیمت آن بازهم بالاتر خواهد رفت.


همچنین در صورت ساخت داخل آن، با میزان ساخت داخلی معادل خودروهای خانواده X100، بازهم قیمت آن بالاتر از سایپا 131 خواهد بود.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

منبع دنیای خودرو

کد خبر 63895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پراید سوار ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    1 0
    مقایسه شما از نظر موتور و امکانات هست شاید اونایی که 10 میلیون گرانتر هستند ایمن تر هستند و دارای اتاق های بهتری باشند امنیت مهمترین مشکل پراید است . ... یعنی توی دنیا خودروی که زیر 5500 دلار نیست تازه با این سطح ایمنی و کیفیت پایین ساخت و تکنلوژی طراحی قدیمی!