کد خبر 84030
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
لوت‌ همچنان میزبان‌ گردشگران است

پرشین خودرو: درحالی‌که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان اعلام کرده است ورود تورهای بدون مجوز به بیابان ثبت جهانی شده لوت ممنوع است، محمد جهانشاهی، معاون گردشگری کرمان گفته است که ورود به لوت محدود نشده و هیچ بحثی با عنوان ممنوعیت یا محدودیت سفر به این بیابان که ثبت جهانی شده است، مطرح نیست.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، جهانشاهی تأكید كرده است كه موضوع فقط ساماندهی تورهای غیرحرفه‌ای و غیرمجاز در این منطقه است؛ تورهایی كه با افراد ناآشنا و نابلد اجرا می‌شود و مشكلاتی به‌وجود آورده است.

براساس آنچه خبرگزاری ایسنا از موضوع ممنوع نبودن ورود به لوت منتشر كرده است، اواخر هفته گذشته انتشار خبرهایی از كویر جهانی لوت، نگرانی‌هایی در مورد محدودیت ورود و خروج گردشگران به این منطقه ایجاد كرد. مدیركل میراث فرهنگی استان كرمان نیز اعلام كرده بود ورود تورهای فاقد مجوز به بیابان لوت ممنوع است و برپایی تورهای گردشگری به این مقصد باید در چارچوب قوانین پایگاه ثبت جهانی بیابان لوت باشد.

براساس این گزارش، دستگیری یكی از راهنماهای حرفه‌ای لوت در اواخر هفته گذشته كه از نیروی انتظامی برای اجرای تور نیز مجوز داشت جنجال به پا كرد و خلیل همایی‌راد، مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری كرمان به حریم‌های تعیین شده برای ورود به كویر لوت اشاره كرد و گفت: این كویر براساس مصوبات امنیتی و ملاحظات ایمنی به 3 بخش سبز (ورود آزاد)، نارنجی (نیازمند مجوز و با هماهنگی) و قرمز (ممنوعه) تقسیم شده و هرگونه ورود بدون مجوز به مناطق نارنجی و قرمز می‌تواند مخاطرات جدی برای امنیت گردشگران به‌دنبال داشته باشد.

همایی‌راد افزود: مفقود و گرفتار شدن در طوفان‌های كویری یا زمین‌های نامناسب و صعب‌العبور ازجمله مخاطرات سفر به مناطق حساس لوت است؛ ضمن اینكه كویر لوت در رصد اطلاعاتی نیروهای نظامی و امنیتی قرار دارد و عدم‌هماهنگی برای ورود به مناطق كویری (جز محدوده سبز) می‌تواند موجب بروز مشكل برای كسانی شود كه مقررات ورود به كویر را نادیده گرفته‌اند.

محدوده‌های قرمز كویر لوت كه در رصد كامل اطلاعاتی نیروهای امنیتی قرار دارد از آن جهت برای ورود گردشگران ممنوع اعلام شده كه این محدوده‌ها مسیر قاچاق مواد‌مخدر و تردد اشرار است و بخشی از آنها مین‌گذاری شده و نیروهای امنیتی نیز باید تدابیر لازم را برای برخورد با باندهای تبهكار مواد‌مخدر داشته باشند.

با این حال محمد جهانشاهی، معاون گردشگری استان كرمان درباره اتفاقات و سیاست‌های انحصاری این استان در راستای محدود كردن ورود و خروج به كویر لوت كه میان 3 استان كرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارد به ایسنا گفت: بحث ما فقط درباره حوزه استحفاظی كرمان است؛ از این نظر كه بیشتر عارضه‌های طبیعی مثل كلوت‌ها، ریگ یلان، تپه‌های ماسه‌ای، گندم بریان (از گرم‌ترین نقاط زمین) و بخش زیادی از رودخانه شور در كرمان واقع شده است؛ منتهی این تصمیم به منزله ممنوع كردن ورود تورها به لوت نیست وگرنه براساس زون‌بندی انجام شده ورود مردم به برخی مناطق، مشخصا حریم سبز لوت آزاد است و پایگاه میراث جهانی لوت نیز تصمیم به ساماندهی ترددها در این منطقه دارد.

او تأكید كرد:‌ این تصمیم نیز ناشی از حساسیت لوت از نظر حفاظت از میراث طبیعی و محیط‌زیست و تأمین امنیت گردشگران است.

اخذ مجوز ضروری است

جهانشاهی افزود: برای ما قرمز و نارنجی فرقی نمی‌كند؛ ورود به هر نقطه از حریم سبز در لوت مجوز می‌خواهد. این اقدام هم به لحاظ امنیتی و حفاظتی صورت می‌گیرد.

او سپس در پاسخ به این پرسش كه وقتی گزارش‌هایی درباره گسترش تخریب به‌ویژه در منطقه سبز وجود دارد، چقدر به این آیین‌نامه توجه می‌شود گفت: به هر حال جمعیت رو به افزایشی به این منطقه سفر می‌كند كه مجبوریم برای مدیریت آن ضوابط را جدی‌تر اجرا كنیم اما در زون اصلی و تفرجی مردم كه در بخش شمالی لوت واقع شده، در تلاشیم تمركز بیشتری داشته باشیم و سایت‌های خدماتی راه‌اندازی كنیم.

به گفته او، كارگاه راهسازی كه به كمپ شماره یك جهاد نصر معروف بود و در حاشیه جاده قرار داشت به یك فرد بومی واگذار شده تا تبدیل به فضایی خدماتی، سرویس بهداشتی و رستوران شود. در پاركینگ لوت نیز كه نقطه تمركز جمعیت است به كمك مردم محلی وسایل مورد نیاز مردم برای تفریح مثل ماشین‌های آفرود و موتور مستقر می‌شود تا از پراكندگی ورود وسایل نقلیه به داخل كویر جلوگیری شود.

وی به برخی اقدامات انجام شده برای ساماندهی ورود مسافران به لوت اشاره كرد و افزود: راننده‌های حرفه‌ای را كه به استان و مخصوصا لوت آشنا هستند، شناسایی كرده‌ایم كه اكنون در مرحله استعلام هستند تا در ادامه به‌عنوان راهنمای حرفه‌ای آفرود با حفظ ضوابط، مجوز دریافت كنند.

جهانشاهی با تأكید بر لزوم ساماندهی رفت‌وآمد تورها به بیابان لوت گفت: در چند سال اخیر تورهایی بودند كه بی‌جهت مسیرهایی را در بخش ناشناخته لوت ایجاد كرده‌اند و عامل رفت‌وآمد سایر تورها با همراهی راهنماها و افراد ناشناخته به مناطق حساس نیز شده‌اند، وقتی رفت‌وآمد بیشتر می‌شود، طبیعی است كه ما هم وارد عمل شویم و منطقه را كنترل كنیم تا آسیب كمتری به این اثر جهانی وارد شود. او درباره محدود كردن ورود ماشین‌ها به این بیابان گفت: ‌ما برای تورها محدودیتی تعیین نكرده‌ایم كه مثلا با چه تعداد ماشین وارد منطقه شوند، ولی مانع آنهایی می‌شویم كه قصد دارند در لوت رالی اجرا كنند.

کد خبر 84030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha