رایزنی برای اختصاص تسهیلات جدید به خودروسازان

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور از مذاکره برای اختصاص تسهیلات جدیدی خبر داد که در صورت نهایی شدن می تواند ضمن رفع مشکل کسری نقدینگی در صنعت خودرو و زنجیره تامین، موجب جهش تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تامین نقدینگی لازم برای افزایش تولید در حالی یکی از موانع اصلی در تحقق افزایش و جهش تولید صنعت قطعه سازی کشور عنوان می شود که اخیرا مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشست با اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور از اختصاص تسهیلاتی خبر داده که در صورت تخصیص به طور کامل به قطعه سازان پرداخت خواهد شد تا بخشی از مشکلات تامین نقدینگی زنجیره تامین حل شود.

موضوع پرداخت این تسهیلات به هر یک از خودروسازان در حالی مطرح می شود که تاکنون اجرایی نشده است. تسهیلاتی که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در واقع نیمی از تسهیلات 10 هزار میلیاردی است که سال گذشته در شورای پول و اعتبار مصوب و قرار بود بابت پوشش بخشی از بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود.

آرش محبی نژاد در توضیح تسهیلات مطرح شده به خبرنگار پرشین خودرو گفت: این تسهیلات همان 5 هزار میلیارد تومان باقی مانده تسهیلات مصوب سال گذشته است که جهت تامین اعتبار به قطعه سازان وعده داده شده بود و با تصویب بسته جهش تولید اجرایی خواهد شد.

 

محبی نژاد



وی در عین حال معتقد است که برای ادامه فرایند تولید و جهش تولید تسهیلات جدیدی نیاز است که در این زمینه مذاکراتی در حال انجام است که در صورت نهایی شدن آن و پرداخت این تسهیلات جدید مشکل کسری نقدینگی صنعت خودرو و زنجیره تامین برطرف و شاهد جهش تولید خودروسازان در نیمه دوم سال جاری خواهیم بود.

با اصلاح برخی آیتم ها، قرارداد قطعه سازان با خودروسازان منصفانه و به روز می شود

وی در ادامه با توجه به مساله تعدیل قیمت و اصلاح قراردادهای قطعه سازان اظهار داشت: اینکه تعدیل و اصلاح قرارداد قطعه سازان منوط به اصلاح قیمت خودروسازان شود مسلما مورد قبول ما نیست چون قطعه سازی بخش خصوصی است و دولت هیچ تصدی گری در قطعه سازی ندارد با این حال خودروساز متعهد شده که در صورت اصلاح قیمت خودرو، قراردادهای قطعه سازان را اصلاح خواهد کرد.

 

قطعه سازی



دبیر انجمن قطعه سازان همگن در این زمینه به درخواست قطعه سازان جهت اصلاح و به روزرسانی برخی آیتم های مندرج در قرارداد سازندگان پرداخت و تاکید کرد: در کنار موضوع اصلاح قیمت، ایتم هایی در قراردادها وجود دارد که مخل همکاری برد -برد دو طرف است که هر دو خودروساز در خصوص اصلاح قراردادها قول دادند که ایتم ها اصلاح و قراردادها منصفانه می شود که در صورتی که این اتفاق بیفتد قدم خوبی است و امیدواریم در همین روزها این قراردادها اصلاح و نهایی شود چرا که زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده است.

10 هزار میلیارد تومان بدهی معوق تعیین تکلیف نشده خودروسازان به قطعه‌سازان

محبی نژاد در همین ارتباط به عملکرد متفاوت شرکتهای خودروساز در اصلاح قرارداد قطعه سازان اشاره و خاطر نشان کرد: شرکتهای مختلف خودروساز در جریان اصلاح قیمت قطعه سازان عملکردهای متفاوتی داشتند به عنوان مثال برخی از شرکتها اصلاح قرارداد شش ماهه اول سال جاری تعدادی از قطعه سازان را انجام دادند اما برخی شرکتها نیز اصلاح قرارداد تعدادی از قطعه سازان در سه ماهه پایانی سال را نیز تاکنون به اتمام نرساندند که البته این درصد کمی را شامل می شود و عمدتا مربوط به اختلاف حساب های باقی مانده در سال گذشته است با این وجود همچنان درصد زیادی از قطعه سازان قراردادهای شش ماهه اول آنها اصلاح و بروز نشده است.

وی در پایان با توجه به افزایش مطالبات قطعه سازان، کل بدهی خودروسازان به زنجیره تامین را 40 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این رقم حدود 36 هزار میلیارد تومان مربوط به دو خودروساز بزرگ کشور است که حدود 10 هزار میلیارد تومان تعهدات معوق تعیین تکلیف نشده به کل زنجیره تامین است.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha