قیمت های دستوری بیش از 100 هزار میلیارد تومان نصیب دلالان کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تبعات چند نرخی بودن قیمت خودرو بر افزایش سوداگری و توزیع رانت در بازار خودرو گفت: در یک سال گذشته بواسطه ایجاد رانت در بازار بیش از 100 هزار میلیارد تومان پول نصیب دلالان خودرو شده است در حالی که با برنامه ریزی صحیح می توان این پول را وارد چرخه تولید کرد.

مصطفی طاهری، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با باین این مطلب و با اشاره به طرح مجلس در خصوص ساماندهی صنعت و بازار خودرو، اظهار داشت: در صورت تصویب طرح مجلس و عرضه خودروهای پرتیراژ از طریق بورس کالا به تدریج شکاف قیمت کارخانه و بازار خودرو از بین رفته و با نزدیک شدن قیمت خودرو به کف، این جریان به نفع مشتریان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از کالاها از جمله ارز و خودرو چند نرخی است و این وضعیت فسادزا است، تصریح کرد: امروز از شرایط قیمتی در بازار نه تولیدکننده منتفع می شود و به مصرف کننده واقعی، بلکه این فاصله قیمت جیب دلالان و سوداگران را پر می کند.

وی تاکید کرد: برای ساماندهی بازار باید قیمت خودرو تک نرخی شود و مابه التفاوت قیمت واقعی و قیمت فروش در بازار را صرف بهبود و نوسازی حمل و نقل عمومی و سایر هزینه ها کرد.

نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه میزان حاشیه فروش خودرو در کارخانه و بازار طی یک سال گذشته به‌ شدت افزایش پیدا کرده و سبب توزیع رانت بسیار گسترده‌ در کشور شده است به‌ همین‌ دلیل، باید راهکار موثری برای حل این مشکل اندیشیده شود که به نظر می رسد عرضه از طریق بورس کالا و هر راهکاری که این رانت را از بین ببرد در واقعی شدن قیمت خودرو موثر خواهد بود.

 

خط تولید خودرو



به گفته طاهری در یک سال، بیش از صد هزار میلیارد تومان پول نصیب دلالان خودرو شده است در حالی که با برنامه ریزی صحیح می توان این پول را وارد چرخه تولید کرد تا با افزایش تولید مواجه شویم و بتوانیم از خودروسازان و قطعه سازان حمایت و با کاهش قیمت ها روبرو باشیم.

وی همچنین با اشاره به تاثیر افزایش تولید در کاهش قیمت خودرو گفت: در صورتی که خودرو با سرعت و قیمت مناسب در اختیار مشتری قرار بگیرد، اصولا تقاضا کاهش پیدا کرده و این مساله بر کاهش قیمت نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وی در ادامه رفع موانع تولید را مهمترین اقدام در راستای جهش تولید در صنعت خودرو دانست و خاطر نشان کرد: البته به همان میزان که باید موانع تولید برطرف و از تولید کننده حمایت شود تا از زیان دهی خارج شود باید در صورت هر گونه کوتاهی و ایجاد اخلال در تولید و بازار با متخلفان برخورد شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان به موضوع واردات خودرو اشاره و با تاکید بر اینکه واردات خودرو در شرایط فعلی اقتصادی کشور امکان پذیر نیست، تصریح کرد: اگر چه واردات خودرو به کشور باعث تنوع بازار خودرو، افزایش عرضه و رقابت و انحصار شکنی در بازار خودرو می شود اما فعلا این موضوع با توجه به شرایط ارزی در اولویت نیست و باید راهکاری در جهت افزایش تولید خودرو و عرضه آن در بازار بیندیشیم تا پاسخگوی تقاضای بازار باشد و از سویی، نباید گذاشت که بازار خودرو در چنگال سوداگران و دلالان باشد و آنان قیمت نهایی خودرو را تعیین کنند.
 

کد خبر 128809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha