فرمول جدید شورای رقابت، قیمت خودرو را واقعی می کند؟

یک مقام مسئول در وزارت صمت اعلام کرد: با تغییر فرمول قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ و تلاشی که خودروسازان در افزایش تولید به عنوان شروط تصمیم جدید شورای رقابت خواهند داشت قیمت خودرو در آینده نزدیک واقعی می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، براساس تصمیم جدید شورای رقابت که در روزهای گذشته رونمایی شد قرار است از بهمن ماه امسال قیمت 18 خودرو براساس متوسط قیمت بازار و بدون لحاظ تورم موجود در فرمول قبلی قیمت گذاری شود.

براساس اظهارات رئیس شورای رقابت با تصمیم جدید این شورا، قرار شده است فرصت یک ماهه ای به خودروسازان داده شود تا آنها بتوانند متناسب با افزایش تولید و فرمول جدید شورای رقابت نسبت به تغییر قیمتی محصولات خود اقدام کنند.

بحث آزادسازی قیمت خودرو خیلی وقت است که مطرح می‌شود، اما با روی کارآمدن علیرضا رزم حسینی در راس وزارت صمت، جریان جدی‌ تری را در پیش گرفت، آنچه طی یکی دو ماه اخیر مورد درخواست خودروسازان و وزارت صنعت بود، آزادسازی قیمت 45 درصد خودروهای داخلی بود که حالا شورای رقابت با تغییر نحوه قیمت گذاری بخشی از خودروهای کم تیراژ و مونتاژی به نوعی با پیشنهاد وزارت صمت و خودروسازان موافقت کرده است.

البته به گفته رئیس شورای رقابت در تصمیم جدید این شورا، همچنان قیمت 55 درصد خودروها با فرمول قدیمی شورای رقابت و برای سایر خودروهایی که در لیست شورای رقابت اعلام شده از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

پاسخ به خواست وزارت صمت و خودروسازان در حالی با تصمیم گیری شورای رقابت به اجرا نزدیک می شود که همچنان این دغدغه وجود دارد که بازار خودرو که در هفته های آخیر روند کاهشی داشته با این تصمیم تغییر مسیر دهد چنانچه برخی کارشناسان نیز با توجه به نبود رقیب جدی در بازار خودرو و ممنوعیت واردات خودرو، معتقدند آزادسازی بخشی از خودروها در چنین بازاری نمی تواند نسخه قابل قبولی باشد و بلکه منجر به افزایش بیش از پیش قیمت ها خواهد شد؛ با این حال یک مقام مسئول در وزارت صمت معتقد است با تصمیم شورای رقابت در تغییر فرمول قیمت بخشی از خودروها، به تدریج قیمت ها اصلاح و با حذف شکاف قیمتی و نزدیکی حاشیه بازار به نرخ کارخانه و تداوم ریزش قیمت ها در بازار، این جریان در نهایت به نفع مصرف کنندگان و از سویی مانع از افزایش زیان خودروسازان خواهد شد.

به گفته وی با تغییر فرمول قیمت گذاری خودروهای کم تیراژ و تلاشی که خودروسازان در افزایش تولید به عنوان شروط این شورا خواهند داشت قیمت خودرو در آینده نزدیک واقعی خواهد شد.

 

خط تولید خودرو


نتیجه فرمول متوسط قیمت بر کاهش زیان خودروسازان

وی با تاکید بر اینکه با مصوبه جدید شورای رقابت در تغییر قیمت 18 خودرو، زیان بالای خودروسازان روند نزولی خواهد یافت، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: تغییر فرمول قیمت گذاری درصدی از خودروهای کم تیراژ براساس متوسط نرخ بازار و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم قطعا در رفع و رجوع زیان انباشته خودروسازان تاثیر مثبت خواهد داشت.

این مقام مسئول در وزارت صمت، همچنین با اشاره به برخی نگرانی ها در خصوص تاثیر تصمیم اخیر شورای رقابت بر بازگشت التهاب قیمتی به بازار خودرو تاکید کرد: با تصمیم گیری شورای رقابت همچنان بیش از 50 درصد از محصولات خودروسازان مشمول قیمت گذاری و فقط حدود 40 درصد با متوسط قیمت بازار قیمت گذاری می شود و این اقدام به تدریج موجب حذف شکاف قیمتی و نزدیکی حاشیه بازار به نرخ کارخانه خواهد شد.

وی تاکید کرد: شورای رقابت در مصوبه خود با لحاظ کردن شرایط بازار حدود 18 خودرو را مشمول قیمت گذاری ندانسته اما خودروساز را ملزم کره است با افزایش تولیدی که در بسته پیشنهادی وزارت صمت نیز عنوان شده، مطابق فرمول جدید متوسط قیمت ها را با استناد به بازار تعیین کند. در واقع هر گونه افزایش قیمت با افزایش تولید شرکتها اعمال می شود که این خود عاملی در افزایش عرضه و کاهش قیمت خواهد بود.


تداوم کاهش تقاضا در طرح پیش فروش خودروسازان

وی همچنین معتقد است با تصمیم شورای رقابت و تاثیر بر حذف شکاف قیمتی در بازار و کارخانه ای این خودروها سایر خودروسازان نیز ناگزیر به بازنگری و تعدیل در قیمت محصولات مطابق با جریان بازار خواهند شد.

این مقام مسئول در پایان با توجه به فرمول جدید شورای رقابت در قیمت گذاری برخی از خودروها پیش بینی کرد که با اجرای این تصمیم در بازار خودرو و تا پایان امسال تعداد تقاضا برای شرکت در طرح های قرعه کشی از تعداد خودروهای در نظر گرفته شده در طرح های فروش خودروسازان کمتر خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، چنانچه برخی اظهارات نشان از تاثیر مثبت تصمیم شورای رقابت بر بازار خودرو دارد اما با این حال باید دید با توجه به چالش‌های عمده و ریشه‌ای صنعت خودرو در کشور تا چه میزان افزایش تولید خودروسازان می تواند استمرار داشته باشد که موجب عملی شدن فرمول جدید قیمتی شورا و تحقق پیش بینی ها بر بازار خودرو شود.
خبرنگار: زهرا حریری 

کد خبر 129257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha