بررسی تاثیر اوراق گام در تامین نقدینگی قطعه سازان / قطعه سازان با شرایط موجود تمایلی به اخذ اوراق گام ندارند

طرح اوراق گام در زنجیره قطعات خودرو در حالی هفته گذشته کلید خورد که به گفته یک مقام مسئول در انجمن صنایع همگن قطعه سازی بر اساس آنچه اعلام شده طرح اوراق گام تاثیر جدی در تامین نقدینگی قطعه سازان نخواهد گذاشت و با ابهامات موجود، این طرح در ادامه با شکست مواجه می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه وزارت صمت در نظر دارد با عملیاتی کردن طرح "گام " و ایجاد راهکاری برای تامین مالی صنایع، گام جدیدی در تسهیل و بهبود سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بردارد اما با توجه به برخی ابهامات در جزئیات این طرح و زمان سررسید این اوراق به نظر می رسد اجرای درست آن نیازمند شفاف سازی بیشتری است.

در این میان استفاده قطعه‌سازان از اوراق تامین نقدینگی ویژه تولید یعنی اوراق گام و برخی ابهام ها در جزئیات طرح در حالی مطرح است که با توجه به نیاز شدید صنعت خودرو و قطعه سازی به نقدینگی، استفاده از ابزارهای نوین از جمله اوراق گام برای استمرار تامین مالی و تداوم رشد تولید قطعات مورد نیاز صنایع خودروسازی ضروری است.


با این حال دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور معتقد است اگر چه وزارت صمت طرح اوراق گام را عملیاتی کرده است اما همچنان جزئیات این بسته برای قطعه سازان مبهم است.

ابهام در زمان سر رسید اوراق گام

آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: بر اساس آنچه که اعلام شده طرح اوراق گام تاثیر جدی در تامین نقدینگی قطعه سازان نخواهد گذاشت چرا که این اوراق شش ماهه و اغلب 9 ماهه است در حالی که مطالبات قطعه سازان از خودروسازان 4 ماهه است و در چنین شرایطی قطعه سازان دو راه بیشتر ندارد یا تا سر رسید مطالبات 9 ماهه تامل کند و یا اوراق گام را در بانک های عامل عرضه کننده تنزیل کند.

خودروساز مابه التفاوت بهره مالی و هزینه تنزیل اوراق گام را تقبل می کند؟

وی افزود: در صورتی که خودروساز صفر روزه و همزمان با دریافت قطعه اوراق گام را تحویل دهد باز هم مشخص نیست هزینه تنزیل یا مابه التفاوت بهره مالی 4 ماهه ای که قطعه ساز از خودروسازان طلب دارد را چه کسی باید پرداخت کند.

 

محبی نژاد



وی تصریح کرد: در شرایطی که خودروساز زیر بار این هزینه نمی رود و قطعه ساز هم قادر به تقبل چنین هزینه ای نیست بنابراین با این روند، عملا طرح اوراق گام طرح مناسبی نبوده و شکست خواهد خورد مگر اینکه خودروساز هزینه مابه التفاوت بهره مالی اوراق 6 و یا 9 ماهه را تقبل کند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تاکید کرد: در صورتی که اوراق گام 4 ماهه بود این طرح می توانست بخشی از مشکل نقدینگی قطعه سازان را برطرف کند چرا که قرارداد قطعه ساز با خودروساز نیز 4 ماهه است و در این فرصت 4 ماه یا مطالبات قطعه ساز وصول می شود و یا تنزیل می کند و بهره آن را پرداخت می کند.

خودروسازان زیر بار بهره مالی اوراق گام نمی روند

محبی نژاد در همین راستا به ابهامات مربوط به هزینه تنزیل اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس شرایطی که اعلام شده ظاهرا هزینه تنزیل به عهده قطعه ساز است و این مساله کماکان ابهاماتی دارد البته اکثر قطعه سازان بر اساس قرارداد 4 ماهه ای که با خودروساز دارند و از زمان تحویل کالا این هزینه را قبول دارند اما از این زمان به بعد بایستی به عهده خودروساز باشد که در مذاکرات اولیه ای که با خودروسازان داشته ایم تاکنون زیربار چنین مساله ای نرفته اند.

به گفته وی خودروساز معتقد است چنین هزینه ای را نمی تواند تقبل کند بنابراین اگر قرار باشد بهره مالی این اوراق را قطعه سازان پرداخت کند طبعا قطعه ساز نیز تمایلی به اخذ اوراق گام نخواهد داشت.

وی در پایان با توجه به شرایط بد مالی قطعه سازان، عدم اجرای درست طرح اوراق گام را موجب تشدید مشکلات نقدینگی در واحدهای قطعه سازی دانست و افزود: شرایط بسیار بد نقدینگی در واحدهای قطعه سازی در حالی هر روز جدی تر می شود که با امید و وعده و وعیدهایی قطعه سازان را تشویق به افزایش تولید کردند که البته جهش نسبی تولید هم محقق شده است اما با هر خبری که اغلب اخبار امیدوار کننده ای نیست ، قطعه سازان از ادامه فعالیت ناامید می شوند.

خبرنگار: زهرا حریری
کد خبر 129288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha