مشکلات صنعت خودرو با شورای رقابت حل نخواهد شد!

مشکلات صنعت خودرو در کشور با شورای رقابت قابل حل نیست‌ زیرا خودروسازان علاوه بر عملکرد انحصاری، خود نیز با مشکلات ساختاری، مدیریتی و تولید مواجه‌ هستند.

به گزارش پرشین خودرو، امرالله امینی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان این مطلب اظهار داشت: شورای رقابت صنعت خودرو را نمی‌شناسد و مشکلات این صنعت با تصمیم‌گیری‌های آن قابل حل نیست.

وی اظهار داشت: در شرایط حاضر که خودروسازان با مسائل و مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، تصمیم‌گیری شورای رقابت برای آنها مشکلی دیگر است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: خودروسازان داخلی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند، زیرا مطابق آمارهای بورس با زیان‌دهی مواجه شده، همچنین با تحریم‌های ظالمانه دست و پنجه گرم می‌کنند، از طرفی بدهی‌های زیادی به‌ویژه به قطعه‌سازان داشته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی از آنها در گذشته از بین رفته است.

امینی یادآور شد: بسیاری از سیاست‌ها در گذشته ناکارآمد بوده و بیشترین حمله را به تولید از جمله در صنعت خودرو وارد کرده است، در حالی که رهبر معظم انقلاب دست‌کم در سال‌های اخیر مضامین شعارهای سال را بر اساس تولید و توجه هر چه بیشتر به آن قرار داده‌اند.

وی گفت: این شورا باید کارشناسان متخصص داشته باشد که با موضوعات بهره‌وری، بازدهی و هزینه‌های سربار در صنعت خودرو آشنا باشند، اما اعضای شورای رقابت صنعت خودرو را نمی‌شناسند و هیچ‌وقت یک آنالیز کامل از قیمت‌های تولید خودروها ارائه نکرده‌اند.

این استاد دانشگاه، در عین حال مشکلات صنعت خودرو را مشخص و قابل حل برشمرد و افزود: پیشکسوت‌هایی در این صنعت داریم که راهکارهای خوب برای خروج از مشکلات می‌توانند ارائه دهند.

وی یادآور شد: دو دهه پیش صنعت خودرو حرکت شتابانی را آغاز کرده بود، اما برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه و عملکرد نامناسب خودروسازان و قطعه‌سازان آن را به حاشیه برد.

امینی گفت: زمانی در گذشته شرکتی با نام ساپکو ساماندهی قطعه‌سازان و ارتباط آنان با خودروسازان را بر عهده داشت، اما در ادامه رها شد و اکنون باید مجدد به سازماندهی قطعه‌سازان بازگردیم.

وی در ادامه‌ خاطرنشان کرد: در عین حال قطعه‌ سازان نیز اشتباهاتی مرتکب شدند، از جمله زمانی که قیمت ارز پایین بود قطعات چینی را به نام ایرانی وارد کردند و همه این مسائل، سبب شده که امروز کمتر کسی به دنبال تولید باشد.

کد خبر 129422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha