آیا مسئولان مجوز واردات خودروهای دست دوم را صادر می کنند؟

در شرایطی که دولت واردات خودروهای صفر را که رقیب جدی برای تولیدات داخل نیست را ممنوع کرده است آیا اجازه می دهد واردات خودروهای دست دوم که رقیب بلامنازع برای تولید داخل است عملی شود؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اواسط دی ماه بود که یکی از مصوبات خودرویی کمیسیون تلفیق مجلس سروصدای زیادی به پا کرد و موجب واکنش هایی از سوی برخی فعالان و کارشناسان حوزه واردات شد؛ مصوبه‌ای که اعضای کمیسیون تلفیق تا به امروز تمایلی به اظهار نظر در مورد آن نداشتند.


واردات خودرو دست دوم از مناطق آزاد و پیش‌ بینی درآمد 10 هزار میلیاردی، مصوبه‌ای است که با وجود ابهامات زیادی که در خصوص اجرای آن مطرح است اما همچنان این مساله واکنش ها و اظهاراتی را از سوی برخی مسئولان به همراه دارد؛ در جدیدترین اظهار نظر به مصوبه کمیسیون تلفیق، واکنش رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری است که واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد را شایعه ای بیشتر نمی داند.


آقامحمدی در حالی واردات خودروهای دست دوم را شایعه عنوان می کند که در یکی دو سال اخیر همواره پیشنهادات و راهکارهایی در خصوص واردات خودروی دست دوم برای تنظیم بازار از گوشه و کنار مجلس و دولت به گوش می‌رسید، اما هر بار مسئولان دولتی و وکلای ملت این خبر را تنها در حد شایعه عنوان می‌کردند.


با این حال به دنبال مصوبه کمیسیون تلفیق در نیمه های دیماه، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرده که در مصوبه این کمیسیون به‌ منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی، دولت مکلف است ضمن شناسایی خودروهای خارجی «غیرآمریکایی» موجود در مناطق آزاد، اقدامات لازم برای ثبت‌سفارش و ورود آنها به سرزمین اصلی را انجام دهد. در واقع بر اساس این تصمیم واردات خودرو از مناطق آزاد به منطقه اصلی، مجاز می شود.


این تصمیم در حالی فعالان و واردکنندگان ا سردرگم و غافلگیر کرده است که از یک سو از ورود خودروهای صفر به کشور جلوگیری کرده و از سوی دیگر کمیسیون تلفیق زمینه ورود خودروهای کارکرده به کشور را فراهم می کند.

 

واردات خودرو

 

البته دولت در لایحه بودجه 1400 درآمدی را از محل واردات خودرو در نظر گرفته است که به گفته سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ مصوبه اخیر تلفیق در مورد واردات خودرو از مناطق آزاد و درآمد دولت از محل دریافت حقوق ورودی این خودروها ارتباطی با آن حقوق ورودی 2040 میلیاردی در لایحه ندارد!

اما این تصمیمات تا چه میزان قابل اجراست و در صورتی که این شایعه به واقعیت تبدیل شود چه سرنوشتی برای بازار خودرو خارجی رقم خواهد خورد ؟

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق به عنوان بخشی از لایحه بودجه دولت است و لذا تا این لایحه در صحن علنی مورد بررسی و تایید قرار نگیرد در حد یک پیشنهاد و ایده از سوی اعضای کمیسیون تلفیق است.

وی با توجه به تصمیم اخیرکمیسیون تلفیق در خصوص واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد، گفت: واردات خودروهای دست دوم به هیچ وجه به کشور انجام نخواهد شد و مسئولان اجازه نخواهند داد.

دادفر تاکید کرد: در شرایطی که دولت واردات خودروهای صفر را که رقیب جدی برای تولیدات داخل نیست را ممنوع کرده است آیا اجازه می دهد واردات خودروهای دست دوم که رقیب بلامنازع برای تولید داخلی است عملی شود؟ مسلما چنین مجوزی از سوی مسئولان صادر نخواهد شد.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، اظهارات مسئولان در جلوگیری از واردات خودرو اگر چه با عنوان جهش و رونق تولید مطرح می شود اما از شعار تا عمل فاصله زیادی وجود دارد.

دادفر افزود : حدود سه سال است که واردات خودرو به کلی ممنوع است؛ لذا خودروی صفر کیلومتر در مناطق آزاد وجود ندارد؛ ضمن اینکه برای واردات خودرو به کشور مطابق قانون واردات خودروهای کمتر از یکسال از زمان تولید خودروهای خارجی به کشور و همچنین شماره‌گذاری خودروهای کارکرده نیز ممنوع است؛ لذا بایستی همه این قوانین برداشته و اصلاح شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورتی که دولت مجوز واردات خودروهای صفر که حداقل پنج سال از تولید آنها گذشته را صادر کند بدون شک ورود این خودروها تغییرات زیادی در بازار خودرو ایجاد می کند و قیمت خودروهای وارداتی حداقل 40 درصد کاهش خواهد یافت.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 129623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha