نخستین خودروی تمام برقی ایران در راه بازار

کارمانیا که از ابتدای تاسیس این شرکت تمرکز خود را بر روی تولید و معرفی خودروهای پاک گذاشته بود، سرانجام توانست نخستین خودروی برقی کشور را با نام سودا SA01 به بازار معرفی کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از ترک بازار ایران توسط BYD به عنوان شریک تجاری کارمانیا، این شرکت در حدود دو سال مشغول رایزنی با برندهای متفاوت برای تولید و انتقال تکنولوژی ساخت خودرو به داخل ایران بود.
نتیجه این رایزنی ها که در سکوت خبری دنبال می شد، قرارداد همکاری با شرکت سودا برای تولید سدان SA01 در بازار ایران بود.

روند قوانین زیست محیطی در کشورهای پیشرفته جهان به سمت و سویی رفته است که خودروهای با سوخت پاک از اهمیت بالایی برخوردار شده است. مطالعات زیادی روی خودروهای با سوخت پاک در خودروسازان بزرگ جریان دارد که تا امروز مهمترین خروجی آن، خودروهای تمام الکتریکی با آلایندگی صفر است.

گزارش تصویری کامل سودا SA01 را در این لینک ببینید

در ایران اما به واسطه مشکلات، تا امروز به جز تعداد معدودی خودروی هیبرید وارداتی، از این تکنولوژی بهره ای برده نشد آن هم در شرایطی که به دلیل آلودگی کلانشهرها حضور این خودروها به یک الزام تبدیل شده بود.

 

سدان برقی سودا



به دلیل عدم ورود خودروهای برقی به کشور، زیرساخت مناسب این خودروها نیز در ایران وجود ندارد اما مدیران کارمانیا با این وجود سراغ تولید خودروی برقی SA01 رفتند.ایده مدیران ارشد کارمانیا این است که تا وقتی این قبیل خودروها وارد ایران نشود زیرساختی نیز برای آن ساخته نخواهد شد.

سدان SA01 با وجو طراحی ظاهری ساده خود اما جدیدترین تکنولوژی دنیای خودرو را در خود جای داده است. سدان SA01 خودرویی با پیشرانه تمام برقی با آلایندگی صفر است که می تواند تجربه ای نو برای ایرانیان باشد.

خودروهای برقی بر خلاف خودروهای بنزینی نیازی به جلو پنجره برای تهویه هوا ندارد اما در سدان SA01 ما شاهد دریچه ای شبیه به دریچه هوا هستیم که در اصل روکش جایگاه شارژ خودرو است.


گزارش تصویری کامل سودا SA01 را در این لینک ببینید

نسخه برقی سدان SA01 شبیه به مدل بنزینی این خودرو است اما تغییراتی روی آن اعمال شده است تا سازگاری با پیشرانه الکتریکی در بالاترین حد ممکن قرار بگیرد.

 

سدان برقی سودا



نکته ای که لازم است در همین ابتدا در نظر داشته باشید این است که نباید در طراحی داخلی و ظاهری خودرو سودا انتظاراتی در حد تسلا یا نسخه برقی ب ام داشته باشید چرا که اولویت این شرکت از تولید این محصول، یک خودروی تمام برقی اقتصادی برای عموم افراد جامعه است و تا جای ممکن تلاش شده است از امکانات و آپشن هایی که موجب بالارفتن قیمت می شود دوری شود.

سدان سودا SA01 با طول 4417 میلی‌متر، عرض 1737 میلی‌متر، ارتفاع 1576 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 2500 میلی‌متری ابعاد مناسبی دارد.

 

سدان سودا



سدان سودا SA01 از یک موتور مگنت سنکرونیزه 107 اسب بخاری با گشتاور 240 نیوتن‌متری بهره مند است که نیروی مورد نیاز خود برای تبدیل به نیروی حرکتی را از طریق باتری‌های سلولار خنک شونده با آب تامین می‌کند.

باتری‌های این خودرو دارای حجم 44.5 کیلووات ساعتی هستند که با یکبار شارژ کامل می تواند تا حداکثر محدوده 305 کیلومتری در شهر و 370 کیلومتری در مسیرهای بین شهری با سرعت ثابت حرکت کند.

باتری‌های خودرو الکتریکی شرکت خودروسازی کارمانیا از نوع «نیکل کبالت منگنز» است که از دوام و برد پیمایشی بسیار بالایی برخوردار هستند.

گزارش تصویری کامل سودا SA01 را در این لینک ببینید

کبالت گران‌ترین ماده اولیه در کاتدهای موجود در باتری‌ها به‌شمار می‌روند. وجود این ماده در ساختار باتری‌ها نه تنها موجب دوام بیشتر مجموعه بسته باتری خودرو خواهد شد، بلکه اهمیت به‌سزایی هم در پایداری حرارتی آنها دارد.
باتری‌های خودرو برقی شرکت خودروسازی کارمانیا در طول عمر خود 2/300 بار شارژ می شود و قابلیت پیمایش مسیری بالغ بر 700/000 کیلومتر را برای خریداران این خودرو فراهم می‌سازند.

بسته باتری اصلی شامل 10 واحد مجزا است که در صورت خرابی هر کدام امکان تعویض و جایگزینی به صورت مجزا در کمترین زمان میسر می شود، بنابراین نیازی به تعویض بسته کامل در صورت اشکال نخواهد بود.

در زمان اتمام شارژ باتری‌های خودروی برقی سودا، می‌توانید از طریق شارژر خانگی 220 ولتی و 16 آمپری، باتری‌های اتومبیل را طی 6 الی 8 ساعت به طور کامل شارژ کنید و در صورتی که به شارژرهای سریع 380 ولتی 3 فاز دسترسی داشته باشید، می‌توانید مدت زمان انتظار برای شارژ باتری‌های اتومبیل را به حداقل 45 دقیقه تا حداکثر 1 ساعت کاهش دهید.

کابل‌های مخصوص برای شارژ خانگی و سریع به همراه خودرو به خریدار تحویل داده می‌شود.

 

سدان سودا



فناوری بالای این خودرو امنیت بالای سرنشینان آن را در هنگام تصادفات احتمالی تضمین می‌کند. به‌صورتی که در هنگام تصادفات، کلیه اتصالات الکتریکی در خودرو قطع شده و هیچ خطری سرنشینان خودرو را تهدید نخواهد کرد.

در خصوص صرفه جویی های شکل گرفته در صورت استفاده از خودرو برقی نسبت به خودروی بنزینی بد نیست بدانید: اگر شما مالک یک خودروی بنزینی باشید به طور متوسط در طول سال 2 هزار لیتر بنزین نیاز خواهید داشت که به صورت ترکیبی سهمیه و آزاد هزینه ای 4 میلیون و 920 هزار تومانی برای مالک خودرو دارد در حالی که برای استفاده و شارژ خودروهای برقی رقمی کمتر از یک میلیون تومان در مدت مشابه و رانندگی یکسان هزینه خواهید کرد.

 

سدان سودا



به عبارتی شما با خودروی برقی در هر 100 کیلومتر رانندگی 975 تومان هزینه برق می پردازید که این هزینه در خودروهای گازسوز و بنزینی به مراتب بیش از این ارقام است.

نکاتی که در زمان رانندگی با این خودرو جلب توجه می کند، عدم وجود سر و صدا است و نکته دیگر این است که از همان ابتدای فشردن پدال گاز تمام گشتاور خودرو در اختیار راننده خواهد بود.شتاب این خودرو نیز از مواردی است که در زمان شتاب اولیه کمتر خودرویی توان رقابت با آن را خواهد داشت که این از خصیصه های اصلی پیشرانه های تمام برقی است.

گزارش تصویری کامل سودا SA01 را در این لینک ببینید

سیستم ترمز ضدقفل ABS، سامانه مانیتورینگ فشار باد لاستیک‌ها TPMS و کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو از امکاناتی است که در این خودرو وجود دارد.

در بعد امکانات رفاهی نیز باید به سیستم فرمان برقی، راهیاب GPS، سنسور پارک عقب، فرمان چند منظوره، سیستم سرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر لمسی LCD با پشتیبانی از اتصال بلوتوث و USB، امکان شارژ تلفن همراه با قابلیت شارژ سریع، قفل شدن خودکار درب خودرو در سرعت بالای 15 کیلومتر، دوربین دید عقب، چراغ‌های مخصوص روز، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی و آینه‌های الکتروکرومیک اشاره کنیم که در این خودرو و برای رفاه سرنشینان وجود دارد.
 

کد خبر 129767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha