هزینه تعویض باتری خودروهای برقی چقدر است؟

اگر لازم باشد باتری خودروی تسلای مدل3 را تعویض کنید باید 16000 دلار کنار بگذارید.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، یکی از موانع گسترش خودروهای برقی و یکی از بزرگترین ترس های مردم در خرید این خودروها هزینه باتری بزرگ آنها است. چون بخش بزرگی از قیمت خودروهای برقی را باتری های بزرگ آن شکل می دهد. فعلاً هم خودروسازان برای جلب مشتری های بیشتر برای خرید خودروهای برقی، وارانتی و گارانتی های سخاوتمندانه ای را در برنامه های خود گنجانده اند تا کمی از این ترس و دغدغه مشتری بکاهند. تعویض باتری در دوران غیرگارانتی می تواند چهره خیلی زشتی به خود بگیرد حداقل در مورد مدل3 تسلا قیمت یک پک باتری بر اساس استعلام قیمت Current Automotive از نمایندگی نزدیک به 16 هزار دلار است.

البته وارانتی خودروهای اکثر خودروسازان 8 سال یا 100 هزار مایل (160 هزار کیلومتر) است (هر کدام زودتر برسد). با این حال خودرو، وسیله ای متحرک است و در طول 8 سال یا پیش از 160 هزار کیلومتر ممکن است با اتفاق های مختلفی رو به رو شود. بر اساس وارانتی مواردی هست که نواقص یا ایرادهای سازنده را پوشش می دهد اما پیش می آید که صدمه یا خسارت را خود صاحب خودرو به باتری زده است.

باتری مدل3 تسلا زیر خودرو نصب شده و در اثر برخورد با سنگ،‌ مانع یا هر جسم سخت ممکن است دچار آسیب جدی شود.

 

باتری خودرو برقی



اگر تصور می کنید که تعویض یک بسته باتری خودروی برقی شباهت به تعویض باتری های خودروهای بنزینی درون سوز دارد، باید در این تصور خود تجدید نظر کنید مخصوصاً موارد ایمنی باتری های خودروهای برقی خیلی بیشتر و جدی تر است. اگر خودتان تصمیم به تعویض بگیرید، ریسک رسیدن بوی سوختگی از قطعات خیلی گران به مشام تان خیلی بالاتر است. از 16,550.67 دلار 2,299.27 دلار آن دستمزد کار یدی است.

البته این دستمزد به مکان تعمیرگاه خیلی بستگی دارد. برای باز و بسته کردن یک پک باتری خودروی مدل3 تسلا به 13 ساعت وقت نیاز است. البته در صورت تصادف یا آسیب در اثر برخورد جسم سخت، قطعات اطراف باتری مثل بسته ها و براکت ها هم هزینه ایجاد می کند که در مقایسه با پک باتری ناچیز است و حدود 150 تا 200 دلار است. هنگام بستن پک جدید باتری به ناچار به سیم کشی جدید و مهارهای مخصوص احتیاج است که در تعمیرگاه های مختلف کمی بالا و پایین دارد.

در حال حاضر باتری های خودروهای بنزینی به طور کامل بازیافت شده و در ساخت باتری های جدید به کار می روند اما این فرصت هنوز ایجاد نشده که بازیافت باتری های خودروهای برقی به کسب و کاری مقرون به صرفه تبدیل شود.

همان طور که می دانید باتری های خودروهای برقی شبیه به باتری خودروهای بنزینی یک بسته کامل نیست و از چند ماجول تشکیل شده است. هر یک از این ماجول ها از صدها پیل سوختی تشکیل شده اند. معمولاً وقتی یک یا چند پیل سوختی در این بسته آسیب می بیند، کل بسته بلااستفاده می شود.

فعلاً بر اساس مقررات وارانتیِ تسلا، هر نوع آتش سوزی حاصل از باتری خودروها، حتی اگر بر اثر اشتباه کاربر یا صاحب خودرو به وجود آمده باشد (که در شرایط عادی واجد شرایط نیست،) تحت پوشش وارانتی قرار می گیرد. حتی اگر برخورد سنگ از زیر خودرو باعث آتش سوزی در باتری خودرو شود، امکان آن که تحت پوشش وارانتی تسلا قرار بگیرید هست. هر چند این اطمینان خاطری که تسلا به مشتری می دهد نباید موجب سهل انگاری صاحبان تسلا شود. حتی اگر بیمه های پیشنهادی پوشش کافی برای این باتری ها داشته باشند، باز با این حال چون بخش عمده قیمت یک خودروی برقی را باتری آن تشکیل می دهد هزینه سنگین روی دست مشتری می گذارد و دردسرهای رفتن به تعمیرگاه هم که جای خودش را دارد.

کد خبر 129784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha