نفس موتورهای 8 سیلندر توربوشارژ به شماره افتاد!

برند دوج می گوید: قوانین و مقررات آلایندگی در ایالات متحده، حکم قتل موتورهای 8 سیلندر است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، برند دوج از کمپانی کرایسلر که از نزدیک کردن خودروهای پرقدرت 8 سیلندر به جیب مردم عادی، بازاری خاص و پررونق ساخته است پیش بینی کرده است که قوای محرکه 392 و هل کت آینده ای تیره و تار در پیش رو دارند.

به هر حال این برند دیر یا زود باید خودش را با دریافت گواهینامه های استاندارد آلایندگی وفق دهد اما می گوید حتی اگر لازم باشد دست از موتورهای 8 سیلندر بشوید، به قیمت عملکرد (شتاب، قدرت و سرعت) تمام نخواهد شد.

تیم کونیسکیس Tim Kuniskis از دوج در مصاحبه با CNBC می گوید: «نفس های موتورهای 8 سیلندر 6.2‌ لیتری مجهز به توربوشارژر به شماره افتاده است. دلیل آن هم هزینه های سنگین رعایت استانداردها است. اما نفس عملکرد (قدرت، شتاب و سرعت) این خودروها چیزی نیست که به این راحتی به شمارش بیفتد.»

وی در ادامه می گوید، قوانین و مقررات آلایندگی در ایالات متحده در مقایسه با اروپا، کمتر سخت گیری می کند طوری که در اروپا خودروی جیپ رانگلر به دلیل این قوانین و مقررات در شاخه خودروهای لاکچری [پرتجمل] به حساب می آید.

نکته این جا است که جو بایدن همیشه در وعده های انتخاباتی خود به این موضوع اشاره کرده است که طرفدار قوانین و مقررات سخت گیرانه ی آلایندگی است و به زودی هم معلوم می شود که تا چه اندازه برای تحقق این وعده ها مصمم است.

 

دوج



با این که دولت ها روی رعایت قوانین آلایندگی پافشاری زیادی دارند، اما مردم هم روی سلیقه و نیازهای خود مُصر هستند و تقاضا برای اسب بخار بالاتر همواره به قوت خود باقی است.

دوج از سال 2014 تا به حال 50 هزار دستگاه خودرویی تولید کرده است که قوای محرکه آن هل کت است و از حالا هم برای تولید و عرضه ی 2000 دستگاه دورانگو اس آر تی هل کت پیش فروش کرده است.

رام که برند خواهر دوج در کمپانی کرایسلر به حساب می آید هم 702 دستگاه از خودرو 1500 تی آر ایکس را ظرف 10 دقیقه فروخت، با این که قیمت آن 90,265‌ دلار است.

به عقیده تیم کونیسکیس هل کت 8 سیلندر مجهز به توربوشارژر با حجم موتور 6.2 لیتر مستحق جایزه نوبل عملکرد در قدرت، شتاب و سرعت است و توانی که این موتور در خودروهای عضلانی ایجاد کرده بیشتر مخصوص خودروهای خاص و بسیار گران قیمت بوده است.

عصر طلایی خودروهای عضلانی هم خیلی ناگهانی به سر آمد و دلیل آن مقررات آلایندگی بود. تیم کونیسکیس می گوید «سال 1972 شروع یک پایان برای خودروهای عضلانی بود. تأکید روی مصرف سوخت بهینه به دلیل بحران قیمت نفت مهمترین عامل از رونق افتادن خودروهای عضلانی بود. خودروهای پرقدرت به دلیل ایمنی، بیمه و از همه مهمتر استانداردهای آلایندگی کنار گذاشته شدند. خودروهای پرقدرت دوباره با وضعیتی مشابه رو به رو شده اند.»

حالا که صحبت از دوره گذار از خودروهای بنزینی به برقی است دوباره عرصه بر خودروهای پرقدرت تنگ خواهد شد. با این حال خودروسازان این را می دانند که عملکرد بالا مشتری خاص خودش را دارد و برای همین در خودروهای برقی آینده هم این نیاز مشتری را نادیده نمی گیرند.

تیم کونیسکیس می گوید که دوج در حال افزودن خودروهای برقی و هیبریدی به سبد محصولات خود است و به احتمال زیاد خودروهای پرفروش دورانگو، چارجر و چلنجر، نسخه های برقی خواهند داشت. همان طور که جیپ در محصولات خود از قوای محرکه 4xe یکپارچه شده با سامانه انتقال قدرت 8سرعته و باتری لیتیوم آیون استفاده کرده، به راحتی این سامانه ها هم می تواند در مدل های دوج مورد استفاده قرار گیرند چون جیپ هم از برندهای کمپانی کرایسلر است.

به راحتی می توان تصور کرد که وضع در سال 2025 چه گونه خواهد بود و سبد محصولات دوج به چه سمت و سویی هدایت خواهند شد. شاید غرش موتورهای این خودروها کمتر شود اما همچنان قدرت سوزاندن و متصاعد کردن بوی لاستیک را همچنان حفظ خواهند کرد.

کد خبر 129845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha