با آزادسازی ضابطه مند قیمت، مشکل صنعت خودرو حل می شود

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است باید آزادسازی قیمت خودرو را با قوانینی مشروط کنیم که مصرف کننده و تولید کننده هر دو سود ببرند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروسازان و قطعه سازان که مدتهاست بر طبل آزادسازی قیمت خودرو می کوبند بالاخره با همراهی وزیر جدید صمت و سازمان گسترش موفق شدند تا طرحی در وزارت صمت تدوین شود که در صورت موافقت سران قوا، خواست اصلی فعالان صنعت خودرو محقق می شد طرحی که اگر چه در قالب بسته جهش تولید طراحی و با هدف اصلاح قیمت و خروج خودروسازان از زیان دهی تدوین گردید اما با گذشت بیش از دو ماه از تدوین آن همچنان بی نتیجه مانده است.

بارها فعالان این صنعت افزایش تیراژ و تحقق 50 درصدی تولید را مشروط به اصلاح قیمت خودرو دانسته اند با این وجود همچنان قطعه سازان و خودروسازان چشم انتظار چاره اندیشی مسئولان هستند تا در کنار مصلحت اندیشی برای حمایت از تولید به حقوق مصرف کنندگان نیز توجه شود.

در همین حال روز گذشته رئیس بانک مرکزی نیز از تامین مالی به میزان 10 هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و 5000 میلیارد تومان از منابع بانک‌ها برای دو خودروسازی اصلی کشور خبر داد، راهکارهای حمایتی که اگر چه تا حدودی مشکلات مالی این صنعت را کم می کند اما به گفته فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی در صورت اصلاح قیمت خودرو، دیگر شرکتها نیازی به تسهیلات و حمایت های بانک ها نخواهند داشت.

جواد مرزبان راد عضو هیات علمی دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با تایید زیان سنگین ناشی از قیمت های دستوری بر خودروسازان و زنجیره تامین گفت: باید آزاد سازی قیمت خودرو را با قوانینی مشروط کنیم که مصرف کننده و تولید کننده هر دو سود ببرند.

 

تولید خودرو



وی افزود: هدف از آزادسازی قیمت خودرو این است که خودروساز، خودرو را با قیمت منطقی بفروشد و مصرف کننده با قیمت عادلانه خریداری کند اما این امر هنگامی رخ می دهد که آزادسازی قیمت ها با شروطی همراه باشد، در غیر این صورت همه چیز به نفع خودروساز و به ضرر مصرف کننده تمام خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای اینکه آزادسازی قیمت خودرو هدفمند و نتیجه بخش باشد باید تمام جوانب آن سنجیده و قوانین ضابطه مندی برای اجرای آن در نظر گرفته شود، به طور قطع با در نظر گرفتن چنین شرایطی آزادسازی قیمت خودرو می تواند بخش عمده ای از مشکلات صنعت خودرو را حل کند.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین به تاثیر افزایش 50 درصدی تولید خودروسازان در فضای بازار اشاره و خاطر نشان کرد: افزایش تیراژ و اشباع بازار موضوعی است که رقابت برای فروش را منطقی‌تر می کند اما زمانی که با عرضه کم مواجه هستیم، بازار خودرو نیز غیر رقابتی می شود در حالی که با تعادل عرضه و تقاضا قیمت‌ها به سمت واقعی شدن حرکت می‌کنند.

مرزبان اظهار داشت: در دور جدید تحریم خودروسازان و وقفه‌ای که در عرضه خودرو به بازار اتفاق افتاد عمدتا ناشی از کاهش واردات و تولید خودرو بود اما این روند در سال جاری همزمان با فضای روانی در بازار و جهش ناگهانی نرخ ارز همراه شد و قیمت خودرو را همانند سایر کالاها افزایشی کرد.

وی همچنین به تاثیر روند عمدتا کاهشی نرخ ارز بر بازار خودرو پرداخت و خاطر نشان کرد : در صورت ثبات در نرخ ارز و رفع حباب موجود در بازار و تحقق افزایش تولید و عرضه به بازار، مسلما بازار خودرو جایگاه خود را پیدا کرده و به تدریج قیمت‌ خودرو تثبیت خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پایان تاکید کرد: شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نسبت به سالهای گذشته، کمک می‌کند که افزایش قیمت خودرو بیش از این اتفاق نیفتد مگر اینکه با بروز شرایط ویژه‌ای، بازار خودرو از حالت عادی خارج شود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 129862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha