با تامین ارز، 62000 کامیون دست دوم اروپایی وارد می شود!

با وجود گلایه تولیدکنندگان داخلی از واردات کامیون های دست دوم و ارسال نامه‌ انجمن خودروسازان به رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عدم صدور مجوز ترخیص این کامیون ها، با موافقت و دستور رئیس جمهوری و صدور تأییدیه های تخصیص ارز بانک مرکزی ورود یک هزار و 370 دستگاه کامیون وارداتی دست دوم در مراحل آخر فرآیندهای ترخیص قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه چند ماه از ورود کامیون‌های دست دوم به گمرکات کشور می‌گذرد و پروسه ترخیص آنها نیز به زودی آغاز می شود اما خودروسازان همچنان موضع منفی در قبال واردات آنها گرفته و خواستار توقف واردات هستند.

این در حالی است که از مدت‌ها پیش و طبق ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه کشور، واردات کامیون‌های دست دوم به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل باری، مجاز شده و بر این اساس سه گروه شامل تولیدکنندگان داخلی، واردکنندگان رسمی و شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند نسبت به واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرد اقدام کنند.

با این وجود از زمان آغاز فرآیند واردات کامیون های دست دوم اروپایی و اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده ای که از خردادماه امسال آغاز شد بیش از 8 ماه می گذرد اما تاکنون هیچ کامیون دست دوم و زیر ۳ سال ساخت اروپایی یا ژاپنی و کره ای وارد کشور نشده است.

حال در شرایطی دولت و بانک مرکزی مجوز ترخیص و تخصیص ارز واردات کامیون های دست دوم را صادر کرده است که به گفته مسئولان سازمان راهداری قرار است طی ماه آینده ترخیص 1300 دستگاه از این کامیون ها صورت گیرد که علاوه بر گلایه‌ی تولیدکنندگان داخلی، به‌نظر می‌رسد این خودرو‌های سنگین کار کرده مشکلاتی به جهت خدمات پس از فروش معتبر داشته باشند.

با این وجود ارزان تمام‌شدن این خودروها در مقایسه با ارقام چندمیلیاردی کامیون‌های داخلی باعث شد بسیاری از کامیونداران نسبت‌ به خرید آن علاقه نشان دهند به طوری که به‌ گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در صورتی که ارز مورد نیاز تامین شود، امکان دارد تا 62000 دستگاه دیگر به این شکل وارد کشور شود.

احمد کریمی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به نقش سازمان راهداری در واردات خودروهای کارکرده اروپایی به کشور عنوان کرد: تاکنون طرح واردات کامیون های کارکرده با مشکلاتی همراه بوده است اما سازمان راهداری با توجه به درک بالای خود از وضعیت موجود ناوگان حمل‌ونقل، روی واردات این خودروها کار کرد تا موانع این بخش را برطرف کند.

واردات 2000 کامیون دست دوم با شروط دولت

به گفته وی امروز با برطرف شدن این مشکلات، قرار است 2000 دستگاه کامیون به شرط برخورداری از شرایطی مانند کمتر از سه‌سال کارکرد، بهره‌مندی از خدمات پس از فروش و… ترخیص شوند.

وی تاکید کرد: البته بحث واردات ناوگان سه سال کارکرده اروپایی محدود به این 2 هزار دستگاه نیست و قرار است به همین شیوه ادامه پیدا کند و چنانچه ناوگانی وارد گمرک شود که حائز شرایط لازم باشد، ترخیص شده و وارد بازار کشور می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران با بیان این‌که برنامه نوسازی ناوگان در مرحله نخست روی 65000 دستگاه متمرکز است، درخصوص قیمت بالای کامیون‌های موجود در کشور در مقایسه با قیمت در بازار کشورهای همسایه گفت: در حال‌ حاضر قیمت ناوگان اروپایی در کشورهای همسایه مشخص است؛ حتی با وجود بالا بودن نرخ ارز، باز هم باید این خودروها با احتساب هزینه‌های گمرک و سایر هزینه‌ها، با قیمت یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان به فروش می رسد اما به محض اینکه وارد ایران می شوند قیمت آنها بین 3 و نیم تا 4 میلیارد اعلام می شود.

 

کامیون وارداتی



کریمی افزود: در صورتی که موانع واردات کامیون های 3 سال کارکرده اروپایی برطرف شود حتما در بازار و قیمت این ناوگان که امروز به چند برابر رسیده است تاثیر خواهد گذاشت.

معضل خدمات پس از فروش کامیون های کارکرده در کشور

وی همچنین خدمات پس از فروش را از شرایط واردات کامیون های کارکرده عنوان کرد و اظهار داشت: در این زمینه دارندگان ناوگان که اقدام به واردات می کنند باید شرایط خدمات پس از فروش را فراهم کنند و یا از طریق خدمات پس از فروشی که شرکتهای خودروساز داخلی ارائه می کنند به کامیون های وارداتی که مشابه آن توسط شرکتهای خودروساز عرضه می شود خدمات ارائه نمایند.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه شرکتهای خودروساز در ازای ارائه خدمات پس از فروش به این کامیون ها درصد قابل توجهی که نزدیک به بیش از 10 درصد قیمت کامیون می شود را درخواست کردند که به هیچ وجه منطقی و صحیح نیست و موجب می شود که باز هم قیمت ناوگان حمل و نقل افزایش یابد.

این مقام صنفی در انجمن کامیون داران خاطر نشان کرد: البته سازمان راهداری تلاش زیادی برای حل و فصل این مساله کرد و جلساتی را با شرکتهای خدمات پس از فروش برگزار کرد تا درصد کمتری بابت این خدمات دریافت شود.

نبود نگاه واقع بینانه در حمایت از تولید داخل

کریمی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از طرح های نوسازی ناوگان سنگین در کشور تاکید کرد: اگر قرار است نوسازی اتفاق بیفتد باید موانعی را که سالهای سال است باعث شده که سن ناوگان حمل و نقل روز به روز بیشتر شود و شهرها تبدیل به پارکینگ ناوگان فرسوده سنگین شود برطرف شود.

وی گفت: برای اینکه طرح ملی نوسازی اتفاق بیفتد نباید هر دستگاهی سهم خودش را مطالبه کند چرا که طرح بزرگ ملی نوسای ناوگان فرسوده سود آوری خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت؛ مصرف سوخت بالا و تامین قطعات ناوگان فرسوده و امنیت جاده ها همگی از معضلات تردد ناوگان فرسوده در کشور است که در صورت نگاه فرابخشی ،جریان نوسازی به درستی اتفاق خواهد افتاد.

وی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه در حمایت از تولید ملی نگاه واقع بینانه و مثبتی وجود ندارد تصریح کرد: اینکه به خاطر حمایت از تولید داخل اجازه داده نشود که کامیون های کارکرده وارد شود و یا اگر وارد شود باید خدمات پس از فروش شرکتهای خودروسازی را دریافت کنند ان گونه مسائل تنها دکانی است که برای خودروساز داخلی می خواهند ایجاد کنند و هیچ اتفاق دیگری را به دنبال نخواهد داشت.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha