تامین مالی مهمترین خواسته قطعه سازان است

در حالی نشست های مشترک دولت و خودروسازان با دستگاههای اجرایی و نهادهای نظارتی به منظور دستیابی به مدل جدیدی از قیمت گذاری در حال برگزاری است که هر ماه به دلیل اعمال سیاست اشتباه قیمتی و افزایش زیان خودروسازان، مطالبات قطعه سازان و فشار نقدینگی در این بخش افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی همچنان نقدینگی و افزایش مطالبات قطعه‌سازان از چالش‌هایی بزرگ این صنعت عنوان می شود که به‌ نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین ماه های پایانی دولت دوازدهم، رویکرد مثبتی در حل این چالش‌ها داشته و در این بین به‌ طور ویژه در پی رفع مشکلات صنعت قطعه سازی است.

تلاش وزیر جدید صمت و دیدارها و نشست هایی با مجموعه های خودروسازی و قطعه سازی برای حل مشکلات این صنعت در حالی برگزار می شود که به دلیل سیاست های اشتباه قیمتی میزان مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان به رقمی در حدود 40 هزار میلیارد تومان رسیده، مطالباتی که به گفته عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور 15 هزار میلیارد تومان آن معوق و 120 روزه است.

در همین حال وزیر صمت در هفته قبل در جمع قطعه سازان خراسان رضوی ضمن ارائه برنامه های این وزارتخانه برای حل مشکلات قطعه سازان از تدوین بسته حمایتی وزارت صمت از صنعت خودرو خبر می دهد که در صورت تصویب می تواند علاوه بر نحوه قیمت گذاری خودرو و راهکارهای حمایت مالی منجر به تعمیق ساخت داخل، افزایش تولید و شکست انحصار در صنعت خودروسازی شود.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی، با توجه به حضور وزیر صمت در جمع قطعه سازان خراسان رضوی، مهمترین خواسته قطعه سازان از وزیر صمت را رفع مشکل نقدینگی در این صنعت عنوان کرد و اظهار داشت: مهمترین مواردی که با حضور وزیر صمت در جمع قطعه سازان خراسان رضوی مطرح شد مسائل و مشکلات قطعه سازان استان به خصوص در زمینه معضل نقدینگی و تامین مالی قطعه سازان و همچنین چک های برگشتی که از خودروسازان در اختیار دارند که این مساله مشکلات بانکی را برای برخی قطعه سازان ایجاد کرده است.

سید محمد مهدی شکورزاده، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، قیمت خودرو و شکست انحصار در این صنعت را از دیگر موضوعات مطرح در نشست وزیر صمت با قطعه سازان استان عنوان کرد و با اشاره به اظهارات وزیر صمت در خصوص تدوین بسته حمایت از صنعت خودرو تصریح کرد : وزیر صمت تاکید دارد با تصویب بسته حمایتی وزارت صمت از صنعت خودرو که شامل مواردی چون نحوه قیمت گذاری، حمایت مالی، تعمیق ساخت داخل، افزایش تولید است شاهد شکست انحصار و رقابتی کردن تولیدات خودرویی با کیفیت خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد : با صحبت های امیدوار کننده وزیر صمت و تحقق برنامه های دولت در خصوص آزادسازی قیمت بخشی از خودروها و ایجاد خودروسازان جدید انتظار می رود روزهای خوبی پیش روی خودروسازی و قطعه سازی کشور باشد.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در ادامه با توجه به اهمیت صنعت خودرو به عنوان موتور محرک بسیاری از صنایع در کشور است ، تاکید کرد : خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع قطعه سازان خراسان رضوی بر حمایت از قطعه سازان به عنوان بخش خصوصی و تاثیر گذار در خودروسازی کشور تاکید و اعلام کرد قطعاتی که در داخل تولید می شود اجازه واردات نخواهند داشت.

شکورزاده با اشاره به اینکه اجرای برنامه ها و تحقق بسته حمایتی وزارت صمت با مسیر پرچالشی روبرو است ، تصریح کرد : با توجه به عزم وزیر صمت در خصوص خواسته های منطقی قطعه سازان به عنوان بخش خصوصی به نظر می رسد وزارت صمت در روزهای پایانی دولت دوازدهم تمام تلاش خود را برای عملی شدن برنامه ها و اهداف ترسیم شده در این صنعت بکار خواهد گرفت.

وی با توجه به دیدگاه دولت ، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی در خصوص تبعات قیمت گذاری دستوری تصریح کرد : در صورت آزادسازی قیمت خودرو ، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و منجر به افزایش تولید می شود ضمن اینکه عرضه محصولات جدید خودروسازان مانند شاهین و تارا باعث بالارفتن کیفیت تولیدات داخلی و تاثیر مثبتی بر روی کاهش قیمت ها خواهد شد.


تسهیلات 5000 میلیاردی گوشه ای از بار مالی قطعه سازان را کم می کند

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه با توجه به حمایت های مالی دولت در قالب تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی و اجرای اوراق گام در رفع مشکل نقدینگی قطعه سازان گفت : در حال حاضر طلب صفر روزه قطعه سازان از خودروسازان حدود 40 هزار میلیارد تومان است که از این رقم حدود 15 هزار میلیارد تومان طلب های معوق و 120 روزه قطعه سازان است بنابراین تسهیلات پنج هزار میلیاردی شورای پول و اعتبار با توجه به تفاوت قیمت ها و میزان مطالبات عدد قابل توجهی نیست که بتواند بار زیادی از مشکلات مالی قطعه سازان را کم کند اما در هر حال گوشه ای از مشکلات نقدینگی شرکتها را حل خواهد کرد.

شکورزاده افزود : به موازات تسهیلات پنج هزار میلیاردی ، بانک های صادرات و ملی تفاهم نامه هایی را به صورت مجزا با خودروسازان استان خراسان رضوی منعقد کردند که می تواند جدای از تسهیلات شورای پول و اعتبار ، کمکی به تزریق نقدینگی به زنجیره تامین ایران خودرو نماید.


مطالبات 1400 میلیاردی قطعه سازان خراسان رضوی از خودروسازان

وی خاطر نشان کرد : با تامین مالی که توسط این دو بانک به زودی صورت خواهد گرفت کمک خوبی به پرداخت بخشی از مطالبات 1400 میلیارد تومانی قطعه سازان خراسان رضوی و تامین نقدینگی آنها خواهد شد.

این قطعه ساز داخلی در پایان ضمن تاکید بر چالش نقدینگی به عنوان مهمترین معضل قطعه سازان اظهار داشت : در صورتی که نقدینگی قطعه سازان تامین شود تحول بسیار بزرگی در صنعت قطعه سازی کشور ایجاد خواهد شد و منجر به حجم بزرگی از سرمایه گذاری در این صنعت خواهد شد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha