کد خبر 130205
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
 آغاز تغییر بنیادین در صنعت خودرو

روندهایی درحال شکل‌گیری است که تغییرات بنیادی را در صنعت خودروی جهانی برجای می‌گذارند، حال به‌نظر می‌رسد که این تغییر بزرگ در راه است.

به گزارش پرشین خودرو، همه‌گیری و شیوع جهانی کووید-19 نقش حیاتی نیمه هادی‌ها و پردازشگرها در صنعت خودرو را آشکار کرد از حسگرها گرفته تا هوش مصنوعی. تعطیلی سراسری به خاطر شیوع ویروس این موضوع را به خوبی نشان داد که خاموش کردن کارخانه شاید کار آسانی به نظر برسد، اما دوباره روشن کردن آن به همین سادگی نیست.

کسب و کارهای تولید تراشه و پردازشگر به هیچ عنوان با اصول تولید بهنگام جور در نمی‌آید. همه خودروسازان بزرگ جهانی [به استثنای تویوتا] از جنرال موتورز و فورد آمریکایی گرفته تا فولکس واگن آلمانی، با کمبود شدید تراشه مواجه شدند و حتی به سوددهی آنان به شدت لطمه وارد کرد که تا تابستان پیش‌رو ادامه خواهد داشت. سیلی از تماس‌ها و نامه‌ها از سیاستمداران کشورهای غربی به سمت حاکمان تایوان جاری شد که ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را در این زمینه افزایش دهد. حتی شرکت‌های خودروسازی به این فکر افتاده‌اند که خود دست به‌کار شوند و در مواردی نظیر نیاز به تراشه وابستگی شدید را کاهش دهند.

همه اینها نشان می‌دهد که خودروها با چه سرعتی در حال برقی و خودران شدن هستند و هر دوی این فناوری‌ها نیاز شدید به نیم هادی‌ها در قلب یک خودرو دارد. برخی از تراشه‌سازان مثل اس تی مایکروالکترونیکس STMicroelectronics و تگزاس اینسترومنتس Texas Instruments به هر نحوی بود از تعطیلی اجتناب کردند درحالی‌که شرکت‌هایی مثل ان ایکس پی NXP، بوش و... برای عبور از این وضعیت دست و پا زدند.حتی پیش از شیوع کرونا خیلی از شرکت‌های پیشرو و فعال در صنعت تراشه‌سازی از جمله فاکسکان Foxconn هشدار داده بودند اما با پیش آمدن تعطیلات سراسری این وخامت خودش را بیشتر نشان داد.

مالکوم پن Malcom Penn از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی «فیوچر هورایزنز» [افق‌های آینده] می‌گوید فاکسکان خیلی وقت است که تامین تراشه‌های مورد نیاز برندهای معروفی مثل ب ام و و اَپل را آغاز کرده است، خودروهای برقی به معنی واقعی کلمه، بازار صنعت خودرو را واژگون کرده و طبیعی است که بازیگران جدید آن اَپل و فاکسکان باشند.

صنعت خودرو دیرتر از صنعت الکترونیک به این نوع مدل‌ها روی آورده است. به گفته پن، این تحول و تغییر بنیادی در صنعت خودرو از تسلا شروع شد. آنها خودشان طراحی ‌ای سی و تراشه‌های لازم برای هوش مصنوعی را در دل کارخانه خود آغاز کردند. خودروسازان دیگر خیلی دیرتر به فکر افتاده‌اند. درحالی‌که طراحی این تراشه‌ها‌ به مثابه مغز خودروهای برقی جدید و خودران‌ها است که نمی‌توان به شرکت‌های ثالث سپرد. در چنین وضعیتی، شرکت‌هایی مثل فاکسکان می‌خواهند حکم اندروید را در دنیای خودروهای برقی داشته باشند و می‌خواهند حداقل 10 درصد بازار را تا سال 2025 تصاحب کنند. تا به حال هم تامین‌کننده عمده برای تسلا و ب ام و بوده‌اند.

پن می‌افزاید: برای کسانی که از تاریخ عبرت می‌گیرند، مثال‌هایی مثل نوکیا در عرصه تلفن‌های همراه و دی ای سی DEC در عرصه ساخت کامپیوتر، کاملا آشنا است، تغییر بنیادی خیلی سریع‌تر از تصور همگانی درحال وقوع است. به بیان خیلی ساده‌تر،‌ برای کمپانی‌هایی مثل اپل و گوگل، ورود به عرصه خودروسازی بسیار آسان‌تر از ورود خودروسازان به عرصه تراشه‌سازی است. هیچ صنعتی از نیمه هادی‌ها در امان نیست.


منبع: سایپانیوز

کد خبر 130205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha