خواست خودروسازان بیش از 10 هزار میلیارد سرمایه گذاری می طلبد

در حالی برنامه تولید محصولات جدید خودروسازان با همراهی زنجیره تامین در دستور کار شرکتها قرار دارد که همچنان موضوع سرمایه گذاری جدید به عنوان یکی از پارامترهای مهم برای افزایش تولید و عرضه قطعات به روز از چالش های جدی قطعه سازان است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه قطعه سازان در سالهای اخیر و پیش از دور جدید تحریم ها در راستای قرارداد تولید محصولات مشترک خودروسازان با شرکای خارجی سرمایه گذاری های قابل توجهی را در خطوط تولید و خرید ماشین آلات انجام دادند و با لغو همکاری ها این سرمایه گذاری ها بلااستفاده ماند اما طراحی و تولید محصولات جدید موجب شد سرمایه گذاری های صورت گرفته در زنجیره تامین شرکتها مورد بهره برداری قرار گیرد.

با این حال به اعتقاد قطعه سازان همچنان برای پاسخ به خواست خودروسازان و تامین قطعات و آپشن های محصولات جدید و دستیابی به تیراژ مورد نظر در بسته جهش تولید باید سرمایه گذاری جدیدی در این صنعت صورت گیرد.

چنانچه امروز بسیاری از فعالان در حوزه قطعه سازی عدم سرمایه‌گذاری جدید را عامل اصلی توقف رشد در صنعت قطعه‌سازی می دانند و معتقدند وجود ماشین آلات قدیمی و فاقد تکنولوژی روز عملا دستیابی به تولید محصولات جدید و ادامه نهضت ساخت داخل را با چالش مواجه کرده است.

در همین زمینه عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، بلوکه شدن بخش زیادی از نقدینگی قطعه سازان در شرکتهای خودروسازی را مانع هر گونه سرمایه گذاری جدید در واحدهای قطعه سازی دانست و معتقد است بر اساس محاسبات هم اکنون بیش از 10 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ورود بخشی از ماشین آلات و تکنولوژی جدید در صنعت قطعه سازی لازم است که عدم توان مالی دستیابی به چنین امکانی را برای سازندگان بسیار دشوار کرده است.

سید محمد مهدی شکورزاده، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: عدم توان مالی برای سرمایه گذاری در شرایطی است که قطعه سازان همزمان باید تامین خطوط تولید خودروسازان را با قیمت های رشد یافته انجام دهند که این مساله پارادایمی را ایجاد کرده که نه قطعه سازان امکان بازسازی و سرمایه گذاری ثابت جدید برای خرید ماشین الات و تکنولوژی های جدید را دارند و نه عملا توان چندانی برای تامین خطوط تولید خودروسازان در واحدها باقی مانده است.

وی با اشاره به برخی راهکارها و تسهیلات جدید برای رفع نیاز مالی و پرداخت مطالبات قطعه سازان اظهار داشت: در صورتی که مشکلات نقدینگی قطعه سازان حل شود دستیابی به تکنولوژی های جدید مسیر سختی نخواهد بود.


1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری ثابت برای تولید قطعات جدید در خراسان رضوی

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی بخشی از تلاش برای دستیابی به تکنولوژی های جدید و بازسازی خطوط را مستلزم خواست و تمایل خودروسازان برای عرضه خودروهای جدید دانست و تصریح کرد: خوشبختانه دو خودرو شاهین و تارا از محصولات به روز و با آپشن های جدید در صنعت خودروسازی است که بر روی پلت فرم داخلی تولید شدند و قطعا نتیجه سرمایه گذاری جدید در صنعت قطعه سازی است.

شکورزاده تصریح کرد: در یک سال گذشته در خراسان رضوی حدود یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ثابت برای تولید قطعات جدید و خودکفایی در قطعات وارداتی صورت گرفته است که عدد کمی نیست و این اقدامات به رغم شرایط تحریم صورت گرفته و منجر به خرید ماشین آلات و تکنولوژی جدید شده است.

وی با این حال، بازسازی خطوط تولید را مستلزم تامین نقدینگی در این صنعت دانست و اضافه کرد: این در شرایطی که در برخی از واحدهای قطعه سازی همچنان شاهد تولید با ماشین آلات قدیمی هستیم در حالی که خواسته خودروسازان برای تولیدات جدید، تامین قطعات و آپشن های جدید در تولیدات است که مسلما با ماشین آلات فعلی ممکن نبوده و نیازمند سرمایه گذاری برای خرید ماشین آلات جدید است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در پایان با اشاره به تحقق جهش تولید و رشد 50 درصدی تولید خودرو در شش ماه آینده، خاطر نشان کرد: در صورت عدم تامین نقدینگی کافی در این صنعت، بعید است رشد تولید هدف گذاری شده محقق شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha