نقش اساسی پلتفرم‌های قدیمی در افت کیفیت خودرو ها / با طراحی پلتفرم‌های جدید بستر ارتقای کیفیت و پاسخ به انتظار مشتریان فراهم شد

مهم‌ترین چالش در کیفیت خودروها استفاده از پلتفرم‌های قدیمی است و تا زمانی که تولیدات خودروسازان بر پایه پلتفرم‌های قدیمی است هرگونه ارتقای کیفی خودروها و پاسخ‌گویی به انتظارات خریداران غیرممکن است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کیفیت خودروهای تولیدی کشور دهه‌هاست که به نقطه ضعف تبدیل شده است. این روزها کیفیت در صنعت خودرو همزمان با توسعه فناوری‌ها شکل دیگری به خود گرفته و از آن‌جا که به دلیل محدودیت‌ها و مواردی همچون دولتی بودن صنعت خودرو، خودروسازان بر تولید پلتفرم‌های قدیمی اصرار می‌ورزند، تولید خودروی باکیفیت در این صنعت به یک چالش اساسی تبدیل شده است.

با این حال در ماه‌های اخیر و پس از مطرح شدن انتقادات زیاد نسبت به کیفیت خودروهای تولید داخل، برخی تلاش کردند که شرکت‌های قطعه‌سازی ایرانی را به نحوی مقصر بی‌کیفیت بودن خودروهای تولیدی معرفی کنند در حالی که از نگاه کارشناسان دلایل مختلفی از جمله به‌کارگیری پلتفرم‌های قدیمی در افول کیفی محصولات خودروسازان نقش اساسی دارد.

با وجود انتقاداتی که در حوزه کیفیت به قطعه‌سازان می‌شود ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که قطعه‌سازان در این سال‌ها به رغم مشکلات مالی، سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در حوزه قطعات و تکنولوژی‌های جدید داشتند و هم‌زمان تلاش شد تا  خودروهای قدیمی نیز ارتقا یابند اما به دلیل وجود پلتفرم‌های قدیمی همچنان  این خودروها فاصله زیادی با فناوری‌های روز دنیا دارند.

نقش اساسی پلتفرم‌های قدیمی در افت کیفیت خودرو ها / با طراحی پلتفرم‌های جدید بستر ارتقای کیفیت و پاسخ به انتظار مشتریان فراهم شد

در این ارتباط دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور مهم‌ترین چالش در کیفیت خودروها را  استفاده از پلتفرم‌های قدیمی می‌داند و معتقد است تا زمانی که تولیدات خودروسازان بر پایه پلتفرم‌های قدیمی است هرگونه ارتقای کیفی خودروها عملا غیرممکن است.

منصور منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو در واکنش به برخی نقدهایی که بی‌کیفیت بودن خودروهای تولیدی را به قطعه‌سازان نسبت می‌دهد، تاکید کرد: شرکت‌های قطعه‌سازی در این سال‌ها به‌رغم مشکلات مالی، سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در حوزه تجهیزات و به‌روزآوری تکنولوژی ساخت قطعات داشتند و در این راستا ارتقای کیفی خوبی را در حوزه تولید قطعات انجام دادند.

وی در این ارتباط به شاخص ( IQS ) اشاره و بیان کرد: مطالعه کیفیت اولیه محصول (IQS) درواقع تعداد ایراد مشاهده شده در طی 90 روز اول مالکیت خودرو است که توسط مشتری عنوان می­‌شود، براساس آمارها این شاخص کاهش یافته است که نشان از ارتقای کیفیت در تولید خودرو و قطعات است.

وی افزود:  البته کیفیتی که مردم انتظار دارند امروز تا حدود زیادی در تولیدات جدید شرکت‌های خودروساز داخلی عملی شده است.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد: سطح و جایگاه ارتقای کیفیت در پلتفرم‌های قدیمی محدود است اما در مورد پلتفرم‌های جدید بسترها برای نصب آپشن‌ها و فیچرهای جدید فراهم است تا انتظارات مردم پاسخ داده شود.

به گفته منصوری در پلتفرم‌های جدید از همان ابتدا شرایط برای اجرای استانداردهای 85 گانه فراهم است در حالی که در خودروهای قدیمی که بر  روی پلتفرم‌های قدیمی تولید می‌شوند باید تغییرات اساسی ایجاد شود تا بتوان به سطحی از انتظارات در کیفیت و استانداردها دست یافت، روندی که نهایتا به جهت ظرفیت تغییرات، ممکن است رضایت مصرف کننده را به لحاظ ظاهر و آپشن‌های نصب شده بر روی خودرو برآورده نکند.

این مقام صنفی در حوزه قطعه‌سازی معتقد است که امروز بسترسازی خوبی برای اجرای استاندارد و آپشن‌های جدید در خودروها فراهم شده و این نکته مهمی در صنعت خودرو است چرا که دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی صاحب پلتفرم‌های جدید شدند که به خودروساز اجازه می‌دهد تا خودروهای جدیدی را بر روی این پلتفرم‌ها توسعه داده و به انتظارات مردم پاسخ دهند.

منصوری خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که در بسیاری از آپشن‌ها و فیچرها مثل گیربکس اتومات و یا نصب رادارهای نقطه کور، بین خطوط و یا سیستم پایداری مطرح است پاسخ به انتظارات و سهولت در رانندگی با این خودروها نیست بلکه بسیاری از آنها در افزایش ایمنی خودروها نقش مهمی دارند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در این حوزه‌ها قطعه‌سازان و خودروسازان سرمایه‌گذاری کردند تا تمامی فیچرهای جدید در خودروهای داخلی قابلیت اجرا داشته باشند چنانچه ارزیابی نظرات مصرف کنندگان خودروهای داخلی  نشان می‌دهد که محصولات با ظاهر جدیدتر و امکانات بالاتر توانسته تا حدود زیادی انتظارات خریداران خودروهای داخلی را برآورده کند.

 به گزارش پرشین خودرو، با وجود اتهاماتی که در حوزه کیفیت به زنجیره قطعه‌سازی وارد می‌شود اما مطابق قرارداد خودروسازان و شبکه تامین، تمام شرکت‌هایی که با خودروسازان اصلی کار می‌کنند ناگزیر به رعایت حداقل کیفیت هستند زیرا در غیر این صورت خودروساز اجازه همکاری را صادر نخواهد کرد. درواقع در شرایط معمول قطعه‌ساز بر اساس خواسته خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می‌کند و با تولید خودروهای جدید، خواسته خودروسازان از قطعه سازان نیز بیشتر می شود.

کد خبر 143435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha