توسعه داخلی‌سازی خودرو در سایه تحریم و کرونا

بررسی عملکرد خودروسازان و قطعه‌سازان حاکی از افزایش عمق ساخت داخل قطعات و خودروها و تولید خودروهای جدید با درصد داخلی‌سازی بالا است، توفیقی که در شرایط دشوار تحریم‌های ظالمانه و تداوم پاندمی کرونا محقق شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌تازگی اعلام کرده که اولویت اصلی این وزارتخانه تقویت صنایع کشور و مدیریت واردات است و قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند اجازه وارات نخواهند یافت؛ مشکلی که در دور گذشته تحریم‌ها شاهد آن بودیم.

بر اساس مجوز صادر شده از سوی شورای هماهنگی سران قوا، واردات نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ ردیف از مجموع هشت هزار ردیف تعرفه کالایی که به اندازه کافی در کشور تولید می‌شوند، ممنوع است و این ممنوعیت‌ها ادامه دارد.

علاوه بر آن، وزارت صنعت درخصوص کالاهایی که به مرحله ساخت داخل می‌رسند از اعضای کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات، حمایت‌های تعرفه ای را تقاضا می‌کند.

همچنین مسوولان خاطرنشان‌ می‌کنند: مجموعه سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای است که منابع محدود را به اولویت واردات مواد اولیه، واسطه‌ای، قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز اختصاص خواهد داد.

 

قطعات خودرو



صنعت نیمه‌جان کشور در سال‌های گذشته متاثر از تحریم‌های ظالمانه و در یک سال اخیر ناشی از پاندمی کرونا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و می‌کند، این در حالی است که متخصصان و مهندسان داخلی در چند سال گذشته حرکت‌های خوبی را با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای داخلی‌سازی بسیاری محصولات و قطعات به انجام رسانده‌اند.

قطعه‌سازی یکی از این صنایع است که به دلیل ارتباط تنگاتنگ آن با خودروسازی که در نوک پیکان تحریم‌های آمریکایی قرار داشت، شرایط دشواری را تجربه کرده و می‌کند. با این حال اتفاق‌هایی همچون تولید خودروی تارا با ۹۰ درصد ساخت داخل یا ساخت نخستین موتور سه سیلندر ملی، بار دیگر توان و تعهد تولیدکنندگان داخلی را به اثبات رساند که لازم است در ادامه راه نیز مورد حمایت قرار بگیرند.

در این زمینه، «محمدرضا نجفی‌منش» رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور امروز (یکشنبه)‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ماجرای تحریم‌ها و کووید ۱۹ حامل درس‌های خوبی برای ما بود، اینکه اگر دست به زانوی خود گذاشته و بلند شویم به‌طور حتم موفق خواهیم شد.

وی یادآور شد: در گذشته تولید خودروهای جدید در کشور منحصر به سی.کی.دی‌کاری و مونتاژ بود، اما امروز جدیدترین محصولات خودروسازان داخلی با عمق ساخت داخل بالا تولید می‌شوند.

نجفی‌منش معتقد است که اگر به‌طور متوسط بیش از ۹۰ درصد قطعات تولیدی خودروها داخلی‌سازی شود، آن‌گاه تحریم‌کنندگان صنعت خودروی کشور هیچ‌گاه توفیقی نخواهند یافت.

این مقام صنفی ادامه‌داد: قطعه‌سازان داخلی با همت و توان بالای خود توانستند در سال‌های گذشته با افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات، ارزبری این صنعت و خودروسازی را کاهش دهند.

وی تاکید کرد:‌ اگر در صنعت خودروسازی کشور به توان داخل خود اعتماد و اتکا کنیم، تحریم‌ها نمی توانند تهدیدی برایمان باشد.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور خاطرنشان‌کرد: با توجه به تولید خودروهای جدید در شرکت‌های داخلی، قطعه‌سازان با وجود همه مشکلات آماده سرمایه‌گذاری برای همراهی بیشتر با خودروسازان هستند و اگر مشکل زیان‌دهی خودروسازها حل شود، خود نیز در این سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت خواهند کرد.

سال گذشته در قالب برگزاری سه میز ساخت داخل ۲۷۷ میلیون یورو قرارداد بین خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی امضا شد.

کد خبر 130313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha