صندوق حمایت از تولید داخلی تشکیل شود / لزوم حدف قیمت گذاری دستوری در سال 1400

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور مهمترین اقدام در مانع زدایی برای سال 1400 را توقف سیاست قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو اعلام کرد و با توجه به شعار امسال، خواستار ایجاد صندوق حمایت از تولید داخلی به منظور پشتیبانی از تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی شد.

محمد رضا نجفی منش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب افزود: بزرگ ترین مانع در مسیر خودروسازی کشور قیمت گذاری است معضلی که موجب زیان دهی این صنعت و افزایش بدهی خودروسازان به زنجیره تامین شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه تداوم چنین سیاست اشتباهی در چند سال اخیر و تاکید بر تعیین دستوری قیمت علاوه بر زیان شدید خودروسازان و تاخیر در پرداخت مطاالبات قطعه سازان، مانع از اجرای برنامه ای توسعه ای در صنعت قطعه سازی کشور و عدم دستیابی به اهداف مورد نظر در این صنعت شده است.

نجفی منش با توجه به نام گذاری سال جدید به تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تاکید کرد: مهمترین و اصلی ترین اقدامی که در سال 1400 برای رفع موانع در این صنعت می تواند انجام شود توقف سیاست قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو است.

 

محمدرضا نجفی منش، صندوق حمایت از تولید داخلی


رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان خاطر نشان کرد: انتظار می رود در سال جدید دولت دست از سر قیمت دستوری خودرو بردارد و قیمت خودرو را به بازار بسپارد چرا که با تعیین قیمت در حاشیه بازار، قیمت خودرو از شرایطی که امروز در بازار دارد فاصله گرفته و به شدت کاهش خواهد یافت.

به گفته نجفی منش، در سال گذشته به دلیل اصرار بر قیمت گذاری شاهد رانت 100 هزار میلیاردی در بازار خودرو بودیم این رانت در شرایطی شکل گرفت که خودروساز و قطعه ساز زیان بالایی را متحمل شدند و واسطه ها و دلالان تنها کسانی بودند که از این بازار سود بردند.

وی ادامه داد: چنانچه چنین تصمیمی در سال جدید در جهت تحقق شعار سال و مانع زدایی ها در صنعت خودرو صورت گیرد بدون شک موجب رونق بیشتر در خودروسازی و قطعه سازی کشور خواهد شد.

نجفی منش افزود: با رفع این مانع در صنعت خودرو، پرداخت قطعه سازان به موقع شده و نهضت ساخت داخل با جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت ضمن اینکه با توسعه در این مسیر و تلاش در داخلی سازی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز در کشور، شاهد آسیب های کمتری از تکانه های ارزی و موانع بین المللی بر این صنعت خواهیم بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه مهمترین پشتیبانی ها در صنعت قطعه سازی کشور را ایجاد صندوق حمایت از تولید داخلی عنوان کرد و گفت: امروز برای حمایت از صادرکنندگان صندوق ضمانت صادرات در کشور ایجاد شده است تا با بیمه کالای صادراتی از هر گونه آسیب های احتمالی از صادر کننده جلوگیری می شود در واقع بواسطه پوشش بیمه به نحوی از صادر کننده حمایت می شود بنابراین باید چنین مکانیزمی در برای حمایت از تولید داخل نیز ایجاد شود.

نجفی منش در پایان خاطر نشان کرد: با اجرای این ایده و ایجاد صندوق حمایت از تولید داخلی، تولیدکنندگان اطمینان حاصل می کنند در صورت تولید و عدم پرداخت به موقع مطالبات مورد حمایت های بیمه ای این صندوق قرار خواهند گرفت و با پوشش و حمایت های بیمه ای پول کالای تولیدی را دریافت می کنند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha