بدهی بیش از 4 هزار میلیاردی خودروسازان به کروز

مدیرعامل صنایع تولیدی کروز از بدهی بیش از چهار هزار میلیارد تومانی دو خودروسازی بزرگ کشور به این شرکت تولیدی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نادر سخا در نشست خبری مجازی این شرکت و در تشریح فعالیت های شرکت صنایع تولیدی کروز در سال 99 و بررسی موانع پیش روی تولید در سال جاری با اعلام این خبر افزود: اگر چه میزان بدهی خودروسازان بیش از 4 هزار میلیارد تومان است اما بر اساس برنامه ریزی ها باید نرخ ارز در قراردادهای قطعه سازان تعدیل شود که در صورت این اقدام به نظر می رسد مبلغ بدهی خودروسازان به بیش از 5 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی گفت: البته در اواخر اسفند کمک‌هایی در پرداخت ها به جهت تسویه مطالبات قطعه سازان صورت گرفت که عمدتا به‌صورت خرید دین انجام شد، اما طرح‌هایی که سال گذشته مانند طرح گام اجرایی شد معتقدم کاربردی نبود بنابراین تا به امروز در سیستم های قطعه سازی نیز عملیاتی نشده است.

وی در ادامه در ارتباط با تولید قطعات های تک در این شرکت بیان کرد: امسال برنامه جدی برای به نتیجه رسیدن ABS داریم و برنامه‌های گذشته شرکت نیز درباره این قطعات در حال پیگیری است.

مدیرعامل صنایع تولیدی کروز همچنین در خصوص محدودیت‌های داخلی و خارجی برای تولید قطعات عنوان کرد: علاوه بر تحریم ها و محدودیت خارجی، محدودیت داخلی نیز برای تامین مواد و واردات قطعات چند کاربردی بسیار مشکل‌ساز است از این رو یک تولیدکننده از لحظه‌ای که اقدام به واردات قطعه‌ای می‌کند از مرحله ثبت سفارش تا صف تخصیص ارز، درگیر بوروکراسی‌های داخلی زیادی می‌شود که بسیار به تولیدکنندگان آسیب می‌زند.

 

نادر سخا



سخا گفت: البته دراین سالها این موانع تا حدودی کاهش یافته است اما در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب با نام سال تولید و مانع زدایی و پشتیبانی نام گذاری شده است انتظار پشتیبانی و حمایت های بیشتری می رود.

وی در ادامه در ارتباط با تولید قطعات الکترونیک در شرکت کروز اظهار کرد: تولید قطعات الکترونیک کار شرکت کروز نیست و سرمایه گذاری بالایی را می طلبد و رشته ای تخصصی است و در کشور باید متناسب با نیاز و تیراژ سرمایه گذاری از سوی این شرکتها صورت گیرد.

وی افزود: عمده شرکتهای تولیدکننده قطعات الکترونیک در دنیا چین، کره و تایوان است که با تیراژ بالایی تولیدی که دارند در مقابل سرمایه گذاری که می شود به صرفه است.

مدیرعامل کروز در ادامه از تمایل برخی شرکت‌های خارجی برای تعریف همکاری و تعاملات مشترک با قطعه‌سازان ایرانی خبر داد و افزود: قطعه‌سازان از گذشته ارتباطاتی با شرکت‌های خارجی به‌ویژه در زمینه تبادل فناوری داشتند، اما در سال‌های گذشته ناشی از مساله تحریم‌ها این ارتباط قطع شد و شدت تحریم‌ها به حدی بود که حتی به ایمیل‌های ارسالی شرکت‌ها پاسخ داده نمی‌شد.

سخا بیان کرد: البته تحریم‌ها برای ما مواهبی نیز داشت و موجب شد که روی پای خود بیاستیم و به داخلی‌سازی روی آوردیم، اما در مجموع ارتباط با دنیا برای توسعه فعالیت‌ها و عقب نماندن از جریان تولید و فناوری لازم است.

وی در پایان در خصوص برنامه این شرکت برای پروژه های ساخت داخل در سال جدید گفت: امسال داخلی‌سازی 35 قطعه را در این شرکت در دستور کار داریم، از جمله در قطعات های‌تک داخلی‌سازی ECU (کامپیوتر خودرو) آغاز شده و داخلی‌سازی برخی قسمت‌های ترمز ABS در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 131363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha