فروش خودرو در سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد

فروش محصولات دو خودروسازی بزرگ کشور در سال ۱۴۰۰ می تواند بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد و با احتساب خودروسازان خصوصی به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش پرشین خودرو، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، با اعلام این خبر گفت: ارزش بازار قطعه سازان داخلی در سال ۹۹ با احتساب بازار یدک به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که پیش بینی می شود این عدد در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.

آرش محبی نژاد، که در نشست هم اندیشی اعضای هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان با رئیس سازمان گسترش سخن می گفت، اظهار داشت: به نظر می رسد از معدود صنایعی که در سال گذشته "جهش تولید" را محقق کرده، صنعت قطعه سازی است.

وی متذکر شد: با حذف مونتاژکاری در صنعت خودرو، تولید قطعه سازان داخلی، جایگزین واردات قطعات شد اما این افزایش تولید در قطعه سازی مساوی با افزایش تولید در خودروسازی نبود، بلکه قطعه سازان موفق شدند خلاء مونتاژکاری خودروسازان را پر کنند.

 

آرش محبی نژاد

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی، افزایش تولید قطعه سازان کشور در سال ۹۹ را به لحاظ ارزشی بیش از ۵۰ درصد و به لحاظ تیراژی بیش از ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: در سال ۹۹ تولید خودرو به لحاظ ارزشی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود که از این میزان سهم قطعه ساز داخلی ۷۵ هزار میلیارد تومان و سهم واردات ۲۵ هزار میلیارد تومان است. ضمن اینکه قطعه سازان بین ۲۵ تا ۵۰هزار میلیارد تومان قطعه به بازار یدک عرضه کردند که در نتیجه جمع ارزش بازار قطعه سازی داخلی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.

محبی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست متذکر شد: براساس بررسی های انجام شده، دو مشکل " قیمت گذاری دستوری خودرو " و " تأمین نقدینگی " برای افزایش تولید به عنوان اساسی ترین مشکل صنعت خودرو و قطعه سازی کشور مطرح است و علاوه بر آن مشکلاتی مانند مطالبات معوق، تعدیل قیمت ها، دشواری تأمین مواد اولیه بالاخص ورق فولادی، افزایش حقوق و دستمزد، فرسودگی ماشین آلات خطوط تولید، نگرانی از واردات قطعات خودرو پس از لغو تحریم ها قطعه سازان کشور را با تهدید و بحران مواجه کرده است.

وی در پایان با اشاره به برنامه اعلام شده برای تولید یک میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: در اجرای این هدفگذاری باید به این نکته مهم توجه کرد که توان تولید این میزان خودرو در کشور وجود دارد اما اگر زیرساخت ها و پیش نیازها فراهم نشود، این تعداد تولید میسر نخواهد شد.

کد خبر 131683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha