31 سازمان در صنعت خودرو دخالت می کنند!

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور از دخالت 31 سازمان در صنعت خودرو کشور خبر داد و گفت: براساس بررسی های مرکز پژوهش های بازرگانی وزارت صمت در حال حاضر حدود 31 سازمان و دستگاه در صنعت خودرو دخالت دارند.

محمد رضا نجفی منش در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر، علت دخالت دستگاه های متعدد در صنعت خودرو را رانت ایجاد شده در این صنعت عنوان کرد و افزود: بر اساس آخرین آمارها طی سال گذشته نزدیک به 100 میلیارد تومان رانت در صنعت خودرو توزیع شده است عددی که موجب وسوسه تمام مجموعه ها و دستگاهها برای دخالت در این صنعت می شود.

وی بیان کرد: در صورتی که رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو برداشته شود به طور قطع از تعداد سازمان و دستگاه هایی که در این صنعت دخالت می کنند کاسته خواهد شد.

نجفی منش اعمال مدیریت دولت بر صنعت خودرو را از مشکلات جدی این صنعت اعلام کرد و اظهار داشت: متاسفانه به رغم سهم بسیار کم دولت در دو خودروسازی بزرگ کشور همچنان مدیریت این شرکتها توسط دولت انجام می شود به طوری که در سایپا 100 درصد و در ایران خودرو نیز با وجود تنها یک سهم بخش خصوصی، کماکان دولت نقش اساسی را در عزل و نصب و مدیریت در این شرکت ها دارد.

 

دخالت در صنعت خودرو، نجفی منش


رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور در همین ارتباط پیشنهاد داد: چنانچه دولت نمی خواهد مالکیت خود در صنعت خودرو را از دست ندهد حداقل می تواند مدیریت در این بخش را به بخش خصوصی واگذار کند چه بسا همین مدیران لایق با قواعد بخش خصوصی بهتر بتوانند این صنعت را مدیریت کرده و مسائل و مشکلات این صنعت به شدت کاهش یابد.

نجفی منش همچنین به موضع دخالت دولت در قیمت گذاری خودرو به عنوان منشاء رانت در بازار خودرو اشاره و تصریح کرد : امروز برای از بین بردن رانت در بازار خودرو باید شورای قابت از گردونه دخالت در قیمت گذاری خودرو حذف شود و قیمت گذاری توسط خودروسازان و بر اساس حاشیه بازار انجام شود تا با هر برنامه فروش خودروسازان صف میلیونی متقاضیان تشکیل نشود صف های طویلی که بیش از بیش از 90 درصد متقاضیان حاضر در آن برای مصارف شخصی خرید نمی کنند و صرفا به دنبال سود حاصل از اختلاف قیمت خودرو در بازار هستند.

وی تاکید کرد: بنابراین در صورتی که قیمت خودرو توسط خودروسازان تعیین شود ضمن حذف رانت از این بازار دیگر انگیزه ای برای دخالت و نظارت سازمان های متعدد در صنعت خودرو وجود نخواهد داشت.

نجفی منش با ابراز تاسف از ماموریت برخی دستگاهها برای ضربه به صنعت خودرو خاطر نشان کرد : متاسفانه امروز برخی سازمان ها ماموریت دارند تا این صنعت را به هر شکلی شده به زمین بزنند موضوعی که خواسته دشمنان این کشور است و انتظار نمی رود در داخل مسئولان ناآگاهانه همنوا و همسو با خواست دشمنان حرکت کرده و راضی به اجرای نیت بدخواهان این صنعت شوند.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان همگن کشور در ادامه با تاکید بر اینکه صنعت خودرو باید دارای تنها یک متولی اصلی باشد، افزود : باید وزارت صمت تنها دستگاه و متولی نظارت بر صنعت خودرو باشد و سایر سازمان ها نیز با نظارت وزارت صنعت ، معدن و تجارت براین صنعت اعمال نظر کنند و در واقع مصوبات وزارت صمت در صنعت خودرو فصل الخطاب برای کل دستگاهها در کشور باشد و در چنین شرایطی است که شاهد رشد و توسعه خودروسازی در ایران خواهیم بود.

نجفی منش در پایان با بیان اینکه دولت باید از مدیریت از صنعت خودرو کنار برود و صرفا بر این صنعت نظارت داشته باشد، با اشاره به سابقه ایجاد خودروسازی در ایران توسط بخش خصوصی، یادآور شد : با توجه به اینکه خودروسازی در ایران توسط بخش خصوصی ایجاد شد این سوال مطرح می شود اگر این صنعت همچنان دست بخش خصوصی و خیامی ها بود آیا صنعت خودرو امروز چنین شرایطی را داشت مسلما این طور نبود و بلکه امروز صنعت خودرو ایران از صنعت خودرو کره هم جلوتر بود. لذا انتظار می رود که دولت اجازه دهد که همچون گذشته بخش خصوصی این صنعت را مدیریت کند.

خبرنگار: زهرا حریری
کد خبر 131739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha