واردات خودرو مطالبه که نه؛ بلکه حق واردکنندگان است / 3 تکلیف اصلی رئیس دولت آینده در صنعت خودرو

آزادسازی واردات خودرو مطالبه واردکنندگان از رئیس جمهور آینده نیست، بلکه واردات خودرو حق واردکنندگان است و باید حق پایمال شده واردکنندگان به آنها داده شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور، طی روزهای اخیر سرفصل برخی اظهارنظر‌ها و مناظرات کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بوده است در این میان برخی کاندیداها وعده آزادسازی واردات خودرو را داده و این اقدام را تنها راهکار وضع موجود می دانند و کاندیدای دیگر موضوع توقف حمایت‌های دولتی و واگذاری این صنعت به بخش خصوصی را مطرح می کنند و آن دیگری نیز وعده حذف قیمت گذاری خودرو را می دهد.

اما در جریان اظهارنظر‌ کاندیداها که برای بهبود اوضاع صنعت خودرو به وفور شنیده می‌شود، خواست صنعتگران و واردکنندگان از رئیس جمهور آینده چیست؟ آیا آزادسازی واردات خودرو مطالبه اصلی واردکنندگان از رئیس دولت آینده است؟

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با تاکید بر اینکه واردات خودرو حق واردکنندگان است، گفت: آزادسازی واردات خودرو مطالبه واردکنندگان از رئیس جمهور آینده نیست چرا که واردات خودرو حق واردکنندگان است و باید حق واردکنندگان به آنها داده شود.

وی افزود: واردکنندگان با این راهکار که درهای کشور باز شود و بازار از خودرو های خارجی پر شود 100 درصد مخالفند اما رئیس دولت آینده باید متوجه باشد که اشتغال تنها در تولید نیست و تجارت و بازرگانی نیز اشتغال زا است.

دادفر تصریح کرد: تا پیش از منع واردات خودرو بالغ بر 18 هزار نفر در بخش تجارت و خدمات بازرگانی و فروش خودروهای خارجی مشغول به فعالیت بودند و متاسفانه امروز این اشتغال به دو هزار نفر رسیده است و 16 هزار نفر در این حوزه بر اساس سیاست های دولت دوازدهم بیکار شدند.


عدم جسارت ورود کاندیداها به خط قرمز صنعت مخوف و مافیایی خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: متاسفانه تاکنون هیچ یک از کاندیداها جرات جسارت نکردند که به طور روشن در خصوص صنعت خودرو اظهار نظر کنند و اگر هم صحبتی مطرح می کنند تنها یک شعار و تکرار جملات مقام معظم رهبری در حمایت و پشتیبانی و رفع موانع تولید است و هیچ کدام هرگز جرات نمی کنند وارد خط قرمز صنایع مخوف و مافیایی خودرو شوند.

دادفر گفت: چنانچه هرکدام از کاندیداها بتوانند تکلیف سه موضوع اصلی مدیریت دولتی دو خودروسازی بزرگ کشور، بحث واردات خودرو و قیمت خودرو را معلوم کنند و با عمل به آنها در دولت آینده مشکل صنعت خودرو را حل کند مسلما تمام مشکل کشور را حل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه خواسته ما از رئیس جمهور آینده توجه بر عدالت محوری و اصرار بر اجرای قانون است، بیان کرد: انتظار می رود رئیس دولت آینده در صورت تکیه بر این مسند به راهبردها و اهداف چشم انداز ایران 1404 توجه کرده و به آن احترام بگذارد.

 

مهدی دادفر


دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران تصریح کرد: همچنین از رئیس جمهور آینده این توقع و انتظار وجود دارد که از قیمت گذاری محصولات و کالاها دست بردارد و اصرار داریم که رئیس دولت جدید بند 12 از اصل سوم قانون اساسی که پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه است را با ایجاد رفاه برای مردم عملی کند و متوجه باشد که اداره کشور با نگاه و تفکر کمونیستی و سوسیالیستی در واقع تحمیل مردم به استفاده از خودروهای قدیمی و بی کیفیت است.


در فضای انحصار و رانت هیچ صنعتی توسعه نمی یابد

این مقام صنفی در انجمن واردکنندگان با اشاره به اینکه رئیس جمهور آینده باید آزادی های مشروع مردم را به رسمیت بشناسد، اظهار داشت: چنانچه افرادی از جامعه تمایل به استفاده از خودرو خارجی دارند دولت نباید فضای جامعه را با وضع تعرفه های غیرعادی و قوانین خلق الساعه و بستن سایت ثبت سفارش و بازی کردن در زمین رانت خواران برای این افراد تنگ کند و بر ایجاد چنین فضایی دامن بزند.

به گفته دادفر رئیس دولت جدید باید حفظ منابع فسیلی و محیط زیست آیندگان را مد نظر داشته باشد و متوجه باشد که منابعی چون نفت و گاز و سوخت های فسیلی متعلق به آیندگان نیز هست و قرار نیست تا آخر دنیا خودروهایی با مصرف سوخت بالا در کشور تولید و استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آینده باید متوجه باشد که صرفا در فضای رقابتی می توان پیشرفت کرد و در فضای انحصار و رانت هیچ کشوری توسعه و پیشرفت پیدا نکرده است، تاکید کرد: رئیس دولت آینده باید متوجه باشد که با وضع قوانین خلق الساعه به نفع عده ای از منتفعین بازار هیچ زمان مسیر صحیحی در کشور طی نخواهد شد.


فرار سرمایه واردکنندگان با اعمال سیاست ها و بخش نامه های غلط

دادفر، در ادامه با ذکر این مطلب که اینکه کاندیداها صرفا در رسانه ملی سخنرانی کنند برای مردم نان و آب و خودرو نمی شود، تصریح کرد: رئیس جمهور آینده باید بداند که اقتصاد موجودی ترسو، پرقدرت و حساس است و باید ناز اقتصاد را کشید و با اقتصاد با گردن کلفتی و بگیر و ببند نمی توان رفتار کرد و با بخش نامه های اشتباه سرمایه ها فرار می کنند.


تشکیل شورای سیاست گذاری خودرو با حضور تمامی ذی نفعان در دولت آینده

دبیر انجمن واردکنندگان با طرح این سوال که آیا لیاقت مردم ایران همین خودروهایی است که در جاده ها تردد دارند، اظهار کرد : مگر دولت می تواند علایق و خواسته های مردم را از آنها بگیرد و چرا باید خاطره خارجی ها برای مردم ما آرزو شود چون که صنعت خودرو ایران دولتی است و دولتی که نقش ناظر بر سیاست های کلان اقتصادی را دارد خودش مجری است.

دادفر در پایان خواستار تشکیل شورای سیاست گذاری خودرو با حضور همه ذی نفعان در صنعت خودرو کشور شد و خاطرنشان کرد: واردکنندگان به طور قطع از ذی نفعان صنعت خودرو هستند و در نوع سیاست گذاری ها باید از واردات خودرو به عنوان اهرم فشار و جهش تولید استفاده کرد. بنابراین انتظار می رود در دولت آینده شورای سیاست گذاری خودرو با حضور تمام ذی نفعان شکی بگیرد و از موضوع واردات خودرو برای ارتقای کیفیت زندگی مردم استفاده شود.

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 132315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha