نگرانی قطعه سازان از چراغ سبز خارجی ها به خودروسازان

در جریان نهضت داخلی‌سازی و در سخت‌ ترین شرایط اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌ چند ده میلیاردی از سوی بسیاری از قطعه‌سازان بخش‌ خصوصی انجام شد تا در سال‌های تحریمی چرخ صنعت خودرو از حرکت نایستد؛ تلاشی که نه بر اساس منطق اقتصادی بلکه با منطق و نگاه ملی و به منظور حمایت از جریان تولید و رفع نیاز کشور صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نگرانی قطعه سازان کشور نسبت به واردات قطعات در دوران پسا تحریم ماههاست به دغدغه اهالی این صنعت تبدیل شده است. نگرانی جدی قطعه‌سازان که در هفته های اخیر در قالب نامه ای به نمایندگان ملت نیز ارائه شد بر این موضوع تاکید دارد که در دوران تحریم و در قالب نهضت داخلی‌سازی، سرمایه گذاری عظیمی برای داخلی سازی قطعات از سوی قطعه سازان صورت گرفت و امروز انتظار می رود در راستای روشن نگه‌داشتن چراغ نهضت ساخت داخل و صیانت از سرمایه‌گذاری کلان انجام‌ شده و در دوران پساتحریم از دستاوردهای صنعتگران داخلی محافظت و از واردات قطعات مشابه خارجی‌ جلوگیری شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان، تحریم با وجود خسارت‌های جبران‌ناپذیرش که در اقتصاد کشور داشته است اما سبب همدلی قطعه‌سازان و ایجاد نهضت داخلی‌سازی شد و کاهش ارزبری خوبی را در این صنعت به ارمغان آورد.

اما با توجه به سابقه تاریخی هجوم واردات بی‌رویه بعد از لغو دور اول تحریم‌ها و سهولت تهاتر ارز بلوکه‌ شده پشت سدهای تحریم با خودرو و قطعات آن، اکنون این نگرانی وجود دارد که با لغو مجدد تحریم، باز شدن درها و آزادسازی واردات خودرو و قطعات آن، تولید‌کننده و سرمایه‌گذار بخش خصوصی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت نابرابر رقابت، لطمه ببینند. اتفاقی که می‌تواند به زیان انباشته صنعت خودروی کشور اضافه کرده و آنها را به سمت ورشکستگی سوق دهد.

حال به گفته قطعه سازان کشور پاسداشت این سرمایه‌گذاری‌ و سامان‌دهی و نظام‌مندکردن واردات کمترین کاری است که تصمیم‌گیران سیاسی و اقتصادی کشور برای حمایت از قطعه‌سازان کشور می‌توانند انجام دهند.

 

احمدرضا رعنایی
 

لزوم سازو کاری برای حمایت از سرمایه گذاری قطعه سازان

در همین ارتباط احمد رضا رعنایی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: باید سازو کار تولید در صنعت خودرو به نحوی برنامه ریزی شود که از قطعه سازان و خودروسازان در پساتحریم حمایت شود تا سرمایه گذاری ها نابود نشود.

وی اظهار داشت: باید به نهالی که کاشته شده و حرکتی که در جهت خودکفایی در صنعت خودرو و قطعه سازی صورت گرفته است، فرصت داده شود و با سازو کارهای حمایتی کمک نمایند تا نهضت داخلی سازی به بلوغ کامل برسد.

به گفته رعنایی، با دستیابی به توانمندی کامل و رقابت پذیری در تولید ضمن اینکه امکان رقابت با کالاهای وارداتی در داخل فراهم خواهد شد چه بسا که منجر به صادرات و توسعه بازارهای صادراتی شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به خواست قطعه سازان از مجلس در نظام مندکردن و مدیریت واردات در جریان پساتحریم اشاره و تصریح کرد : با توجه به شرایط احتمالی پیش رو و رفع تحریم ها، انجمن قطعه سازان طی نامه ای از مجلس درخواست کرد که با ساماندهی و نظام مند کردن واردات در پساتحریم اجازه ندهند که یکباره شاهد سیل ورود قطعات به کشور باشیم و بهترین اقدام در این جریان این است که به صورت پلکانی و با شرایط تعرفه گذاری، واردات مدیریت شود و به مرور زمان با کاهش تعرفه ها و افزایش واردات، این جریان می تواند منجر به رقابت پذیری تولیدات داخلی و رشد کیفیت و کاهش قیمت شود.


باید ذهنیت انحصار طلبی در صنعت قطعه سازی اصلاح شود

رعنایی با اشاره به برخی ابهامات مطرح در خصوص مدیریت واردات قطعات به کشور بیان کرد : امروز تلاش تمام فعالان صنعتی و اقتصادی به خصوص قطعه سازان این است که در کشور قطعاتی با کیفیت و با قیمت مناسب تولید شود تا رضایت مندی حداکثری آحاد جامعه را از این صنعت شاهد باشیم بنابراین این ذهنیت که این صنعت به دنبال رانت و انحصار است باید اصلاح شود .

وی با تاکید بر لزوم واقع نگری در نگاه به مشکلات و موانع تولید در صنعت خودرو کشور خاطر نشان کرد : در چند سالی که تحریم ها و شرایط بد اقتصادی حاکم بوده است این صنعتگر و قطعه ساز بوده که با جان فشانی و سرمایه گذاری پای تمام این مشکلات ایستاده و اجازه نداده که خطوط خودروسازی با قطع زنجیره قطعات دچار خواب و تعطیلی شود و صنعت خودرو و مصرف کنندگان دچار مشکل شوند.

رعنایی در خصوص ضرورت بهبود روابط خودروساز و قطعه ساز برای مقابله با جریان واردات در پساتحریم گفت : با تغییراتی که با تغییر دولتها در مدیریت های کلان خودروسازی رخ می دهد و از سویی بدهی های سنگین خودروسازان به قطعه سازان و ضعف هایی که به لحاظ تامین نقدینگی در این صنعت وجود دارد پیش بینی می شود با هر گونه چراغ سبز از سوی خارجی ها و امکان خریدهای اعتباری، شرکتها به نوعی از زیر بدهی کلان خارج و با واردات فرصت طولانی را برای پرداخت هزینه ها ایجاد کنند؛ جریانی که بارها تکرار شده است و امروز نیز اگر قرار باشد که طلب های کشور با واردات کالا تسویه شود قطعا خودروسازان به این فکر خواهند افتاد که بتوانند از این کلاه برای خود نمدی بسازند .

رئیس انجمن قطعه سازان استان مرکزی در پایان با توجه به موضوع رقابت قیمتی قطعات داخلی با قطعات وارداتی گفت : ایجاد خطوط تولید قطعات جدید در شرکتهای قطعه سازی در شرایط خاص تحریمی و بالاجبار و با هر قیمتی صورت گرفته و طبعا شرایط منطقی بر جریان سرمایه گذاری در این بخش ها حاکم نبوده است از این رو با توجه به تیراژ موجود، قیمت تمام شده بالایی برای آنان در پی داشته است تا به شرایط بلوغ مناسبی دست یابند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 132792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha