سازمان حمایت افزایش 72 درصدی روغن موتور را نپذیرفت!

اگر چه سازمان حمایت مجوز افزایش 41 درصدی روغن موتور را در هفته جاری صادر کرد اما به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان روغن و تایر، درخواست تولیدکنندگان روانکار افزایش 72 درصدی قیمت روغن موتور بوده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهایی که بازار بیشتر کالاهای مصرفی متاثر از شوک های اقتصادی و تورم های شدید ناشی از نرخ مواد اولیه تولید، رشد قیمت های عجیبی را تجربه می کند و افت توان متقاضیان و فشارهای ناشی از مشکلات تولید بستر مساعدی را برای قاچاق و عرضه کالای تقلبی فراهم کرده بازار تایر و روغن موتور نیز متمایز از این جریان نبوده است.

انعکاس اخباری از سوی مسئولان مبنی بر کمبود 600 هزار حلقه لاستیک سنگین و کاهش تولید روانکارها و فروش روغن موتورهای تقلبی از جمله مسائلی است که این روزها بیش از همه در بازار تایر و روغن شنیده می شود اخباری که به رغم صحه گذاری برخی از آنها توسط مسئولان وزارت صمت و طرح مواردی چون کمبود تایر سنگین، مورد تایید فعالان و فروشندگان تایر و روغن موتور نیست.

با این حال سازمان حمایت به دنبال طرح مشکلات تولیدکنندگان روانکار و افت تولید روغن موتور و خواست روانکاران مبنی بر افزایش قیمت روغن موتور در سال جاری و پس از آخرین افزایش قیمت روغن‌های موتور که به صورت رسمی و با مجوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در آبان‌ ماه سال گذشته مصوب شد این هفته نیز پس از 9 ماه، دوباره مجوز افزایش 41 درصدی قیمت روغن‌ موتورهای بنزینی و دیزلی را صادر کرد.

 

روغن موتور



به گفته کارشناسان و برخی فعالان دریافت مجوز افزایش 41 درصدی قیمت روغن موتور اگر چه بر خلاف خواست تولیدکنندگان است اما موجب می شود تا بخشی از محصولات از حاشیه ضرر خارج شده و وارد حاشیه سود چند درصدی شوند اما بعید است تاثیر شگرفی بر پوشاندن حاشیه ضرر کلی تولیدکنندگان گذاشته و مانع از تقلب و یا قاچاق روغن موتور شود.

هیچ کمبودی در بازار تایر و روغن موتور وجود ندارد


در همین ارتباط داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن با اشاره به تصویب افزایش قیمت روغن موتور به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با افزایش 41 درصدی روغن‌های موتور بنزینی و دیزلی و اعمال رسمی آنها در فروش شرکتها از هفته آینده، پیش بینی می شود تولید و عرضه روغن موتور افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار به آرامش برسد.

وی با رد هر گونه کمبود در بازار روغن موتور و تایر سنگین تاکید کرد: به رغم برخی اظهارات و جوسازی ها، هیچ کمبودی در بازار روغن موتور و تایر وجود ندارد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان تایر و روغن موتور با افزایش قیمت و کاهش توان مصرف کنندگان و افت تقاضا و کاهش ترددهای جاده ای ناشی از محدودیت های کرونایی هم اکنون کمبودی در بازار تایرهای سبک و سنگین و روغن موتور احساس نمی شود بلکه بازار برخی از انواع تایر اشباع و منجر به دپو در انبار کارخانجات شده است.

سعادتی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: با اعمال رسمی قیمت جدید روغن‌های موتور دیزلی و بنزینی و یکسان سازی قیمت، فروش شرکت‌ های تولیدکننده و توزیع عمده فروشان از سرگرفته شده و موجب اشباع بازار روغن موتور خواهد شد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 133037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha