تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت واگذار شده است

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: هماهنگی ها و مجوزهای لازم در افزایش قیمت خودرو اخذ شده اما هماهنگی با شورای رقابت انجام نشده است که تقصیر من بود و موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شده است.

به گزارش پرشین خودرو، سهیل معمارباشی، با بیان این مطلب افزود: ساز و کاری که برای قیمت گذاری خودرو وجود دارد این است که قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید محاسبه می شود.

وی ادامه داد: برای تعهدات خودروسازان که تا پایان سال؛ زمان تحویل آنها فراخواهد رسید، این افزایش قیمت اعمال نخواهد شد؛ فقط افزایش قیمت از محل تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده، اعمال می شود.

معمارباشی اضافه کرد: برای این که بازار را سازماندهی کرد یک زمان بین اجرای برنامه ها و اتفاقات و تأثیر آن در بازار را خواهیم داشت؛ ما در این طرح؛ بحث افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار را دیدیم به صورتی که خودروسازان مکلف شدند تا پایان سال حداقل 120 هزار دستگاه بیش از تعهداتشان به بازار عرضه کنند.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره تعهدات اخذ شده از خودروسازان هم گفت: اول موضوع افزایش تولید و عرضه خودرو می باشد که تا پایان سال حداقل باید 120 هزار دستگاه بیش از تعهداتشان به بازار عرضه کنند و سال آینده هم افزایش تولید معادل 50 درصد تولید سال 1400 برنامه ریزی شده و در این موضوع خودروسازان تعهد دادند، موضوع بعدی کاهش قیمت تمام شده خودروها می باشد که از خودروسازان تعهد گرفته شده تا پایان سال آینده 15 درصد قیمت تمام شده خودروها به قیمت ثابت کاهش دهند و در این زمینه اصلاح قیمت در زنجیره ارزش خودرو مدنظر است.

معمارباشی افزود: موضوع کاهش خودروهای ناقص که کف کارخانه وجود دارد و دغدغه مردم و وزارت صمت می باشد؛ یکی دیگر از تعهدات خودروسازان است، به صورتی که خودروهای ناقص تا پایان سال باید حداکثر به معادل تولید 15 روز کاری این شرکت ها برسد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی؛ مجوز آزادسازی اسناد در رهن خودروهایی بود که در طرح های قبلی به مردم واگذار شده بود که در این خصوص 360 هزار دستگاه خودرو داریم که اسناد آن در رهن خودروسازان می باشد که این مجوز صادر شده و طی هفته آینده از این محل پیش بینی می شود خودروهای زیادی به بازار عرضه شود.

معمارباشی گفت: موضوع عرضه مستمر خودو و کاهش زمان تحویل خودروها از 90 روز به 45 روز هم جزو تعهدات اخذ شده از خودروسازان است، بنابراین در این بسته ای که دیده شده فقط موضوع تعدیل قیمت برای انتفاع خودروساز نبوده بلکه انتفاع مصرف کننده هم دیده شده است.

وی افزود: بر اساس تکلیفی که وزیر صمت داشته است، ما برنامه تولید و عرضه هفتگی خودروها و برنامه جمع کردن روزانه خودروهای ناقص و موارد دیگر را از خودروسازان اخذ کردیم؛ پایش های روزانه از هفته قبل شروع شده و جلسات روزانه با حضور وزیر صمت داریم.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: ما به تعهداتی که به مردم دادیم و خودروسازان به تعهدی که به وزارت صمت در این مورد دادند پایبند هستیم و حتماً این برنامه اجرایی خواهد شد.

معمارباشی خاطرنشان کرد: شرکت بازرس منتخب داریم که هر سه ماه یک بار گزارشات را به کمیسیون امور صنایع مجلس شورای اسلامی ارسال می کند.

وی گفت: در حوزه تیراژ تولید به دلیل مسائلی که ناشی از تحریم بوده و شرکت های همکار تولید کنندگان داخلی ما از کشور خارج شدند موجب شد با یک افت شدید تولید مواجه شویم و این افت شدید تولید باعث شد در ادامه؛ اهدافی که در سند پیش بینی شده بود را با مشکلاتی مواجه کند؛ در سال 1400 به نقطه ای بازگشتیم تا در راستای سند تولید بتوانیم حرکت کنیم به طوری که طبق برنامه ریزی سال آینده یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو و سال بعد آن دو میلیون دستگاه خودرو و به همین ترتیب تا سال 1404 تولید خودرو را به سه میلیون دستگاه خواهیم رساند.

کد خبر 135205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha