کد خبر 136761
۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
 مردم خواهان واردات خودرو هستند

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به هر میزان که قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، بهای این کالا در بازار نیز با رشد همراه خواهد بود، گفت: اگر مجمع تشخصیص مصحلت نظام با مصوبه خودرویی مجلس همراهی کرده و آن را به قانون تبدیل کند، مقدمه‌ای برای کمک به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروی داخلی فراهم می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خانه ملت، سیداحمد رسولی نژاد درباره گرانی خودرو در بازار، گفت: از ابتدای مجلس یازدهم، مدیران دو شرکت بزرگ خودروساز بر افزایش بهای خودرو اصرار داشته و معتقد بودند که تنها راهکار مهار قیمت خودرو در بازار آزاد، کاهش فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس استدلال خودروسازان، با تحقق این امر کیفیت و تیراژ تولید خودرو افزایش یافته و دست دلالان از بازار کوتاه می‌شد، از سوی دیگر به گفته خودروسازان افزایش قیمت خودرو در کارخانه به تکمیل خودروهای کف پارکینگ و عرضه آن‌ها به بازار کمک کرده و زیان انباشته آن‌ها را جبران می‌کند.

وی اضافه کرد: مجلس و کمیسیون صنایع و معادن استدلال خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو را نپذیرفت زیرا مافیای خودروی داخلی و افرادی که قیمت خودرو را در بازار تعیین می‌کنند، اجازه نمی‌دهند، فاصله قیمتی خودرو در بازار آزاد و کارخانه کاهش یابد؛ در واقع به هر میزان که قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، بهای این کالا در بازار نیز با رشد همراه خواهد بود یعنی افرادی که در تعیین قیمت خودروی دولتی دخیل‌ هستند، همان کسانی هستند که بهای این کالا را در بازار مشخص می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: وزیر صمت پیش از اخذ رای اعتماد اعلام کرد که قیمت خودرو اصلاح و کاهشی می‌شود و در مقابل کیفیت این کالا نیز بهبود می‌یابد حال آنکه در آذر ماه پس از گران شدن بهای کارخانه‌ای خودرو، مطرح کرد که ما قیمت‌ها را اصلاح کردیم این در حالی است که مردم معتقدند که اصلاح قیمت‌ها به معنای کاهش قیمت‌ها به نفع مردم است.

به زعم خودروسازان مردم در تصادف باید به زاویه نیز توجه کنند!

رسولی نژاد با اشاره به تصادف بهبهان و عمل نکردن ایربگ خودروها، تصریح کرد: خودروسازان در برابر این تصادف طبق معمول، در برابر این حادثه کم نیاوردند و مطرح کردند که زاویه تصادف مناسب نبوده است، به نظر می‌رسد مردم از این پس باید هنگام تصادف به زاویه هم توجه کنند!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین به اظهارات یکی از قطعه‌سازان درباره تصادف بهبهان اشاره کرد و ادامه داد: وی مطرح کرد که خودروها تصادف کردند، حال این سوال مطرح می‌شود که در تصادف زنجیره‌ای چگونه تمامی خودروها از بخش عقب به یکدیگر برخورد کردند؟! این دلایل در عین مضحک بودن دردآور نیز هستند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هیچ یک از وعده‌هایی که به ازای افزایش قیمت خودرو داده می‌شد، عملیاتی نشد، ادامه داد: همان‌گونه که کیفیت خودرو در سال‌های گذشته ارتقا نیافت، با ادامه این روند نه تنها در آینده نیز پیشرفتی نخواهد داشت، قیمت نیز کاهش نمی‌یاید بلکه بالاتر می‌رود.

وی افزود: علیرغم اینکه یکی از خودروسازان ادعا کرده بود که خودروهای کف پارکینگ تکمیل و به بازار عرضه شده اما براساس انتشار عکس‌های گرفته شده از پارکینگ‌ها مشخص شد که نه تنها تعداد خودروهای کف پارکینگ کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته البته در روزهای اخیر و با تغییر مدیرعامل یکی از خودروسازی‌ها، ادعا شد که 8 هزار دستگاه تکمیل و به بازار عرضه شده است.

در شرایط فعلی مردم خواهان واردات خودرو هستند

رسولی نژاد با بیان اینکه با گران کردن خودرو در کارخانه، قیمت بازار آزاد به صورت مستمر افزایش یافته و نتیجه عکس داده است، اضافه کرد: در نظرسنجی خبرگزاری خانه ملت، بیش از 85 درصد از مردم از مصوبه واردات خودرومجلس حمایت کردند، در واقع این موضوع مطالبه‌ای عمومی بوده و مردم خواهان واردات خودرو هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن علنی و اصرار مجلس بر مصوبه قبلی، تصریح کرد: هرچند ایراداتی به این طرح وارد است و این مصوبه می توانست کامل‌تر باشد اما به دلیل برخی محدودیت‌ها، منشا ارز خارجی از آن حذف شد. اگر مجمع تشخصیص مصحلت نظام با این مصوبه همراهی کرده و آن به قانون تبدیل شود، مقدمه‌ای برای کمک به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروی داخلی فراهم می‌شود.

به گفته نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس منظور از واردات مدیریت شده خودرو، صرفا واردات خودروهای لوکس نیست بلکه هدف خودروهای موردنیاز طبقات متوسط جامعه از نظر درآمدی نیز است.

رسولی‌نژاد افزود: روند افزایش قیمت خودرو در داخل به گونه‌ای است که با مبلغی که برای خرید برخی خودروهای داخلی نیاز است، مردم می‌توانند خودروی باکیفیت خارجی و با قیمت متوسط را خریداری کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هرچند در بخش‌های نظامی، لوازم خانگی، تولیدات سیمان فولاد پیشرفت‌هایی خوبی داشتیم اما بپذیریم در صنعت خودرو موفق نبودیم، ادامه داد: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که خودروساز بخش خصوصی به معنای واقعی وارد میدان شود.

کد خبر 136761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha