مکانیزم دولت و خودروسازان برای تامین مالی زنجیره تامین چیست؟ / کاهش موقتی تیراژ تولید با هدف تسریع در تجاری سازی خودروهای در کف

روابط مالی بین قطعه‌ سازان و خودروسازان و تامین ابزارهای مالی زنجیره تامین اگر چه از موضوعات جدی وزارت صمت و مباحث نشست های این روزهای خودروسازان با سازندگان است، با این حال تاثیر قابل‌ توجه آن بر تولید، این مساله را به یک چالش بزرگ در صنعت خودرو کشور طی سال‌های گذشته تا به امروز تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، زنجیره خودروسازی ایران طی چند سال گذشته و به‌ خصوص در جریان تحریم ها و بواسطه اعمال سیاست گذاری غلط قیمت گذاری با مشکل تامین نقدینگی مواجه بوده مساله ای که گاها با افزایش حجم مطالبات معوق به زنجیره تامین در قامت یک بحران در این صنعت بروز کرده است.

این بحران زمانی بیشتر بروز می یابد که تولید قطعه‌ سازان کم می شود و تیراژ خودروسازان نیز پایین می‌آید، پروسه ای که جزء کمبود عرضه به بازار و رشد قیمت نتیجه ای ندارد. از این رو مطالبات معوق قطعه‌سازان تاثیر غیر‌قابل انکاری بر بازار خودرو دارد. مساله ای که در قالب تامین مالی زنجیره تولید یکی از 9 پروژه های وزیر صمت در طرح تحول صنعت خودرو است و به دغدغه این روزهای مدیران شرکتهای خودروسازان نیز تبدیل شده است.

به منظور مسیرهای تامین مالی و همچنین بهبود جریان تولید و افزایش تیراژ هفته گذشته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشست با قطعه سازان، برنامه‌های این گروه صنعتی در زمینه افزایش تیراژ تولید، تغییر در ترکیب و تنوع تولید، کاهش قیمت تمام شده و برقراری تعامل کارآمدتر با قطعه‌سازان را تشریح کرد.

در حالی وزارت صمت و خودروسازان به دنبال راهکارهایی برای تامین مالی و افزایش تیراژ و اصلاح رابطه خودروساز و قطعه ساز هستند که بانک ها به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای تامین مالی این روزها به دلیل بدقولی خودروسازان در بازپرداخت تسهیلات و از سویی زیان ده بودن این صنعت تمایلی به همکاری با خودروسازان ندارند موضوعی که به رغم وعده مدیران شرکتهای خودروساز در تامین مالی زنجیره تامین و پرداخت مطالبات معوق، به نگرانی قطعه سازان تبدیل شده است.


نگرانی قطعه سازان از بی میلی بانک ها در تامین مالی خودروسازان

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به نشست اخیر قطعه سازان با مدیرعامل ایران خودرو، اولین مشکلات مطرح را مربوط به تامین نقدینگی قطعه سازان و مطالبات سررسید شده زنجیره تامین عنوان کرد و در همین ارتباط از قول مساعد مدیرعامل ایران خودرو در تزریق مالی و پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان خبر داد.


افزایش تیراژ و کاهش قیمت خودرو با تزریق مالی قطعه سازان

وی با بیان اینکه مشکلات مالی و ناتوانی خودروسازان در تامین نقدینگی موجب تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان و کاهش تولید شده است، تاکید کرد: در نشست مذکور مطرح شد که افزایش تیراژ تولید باعث کاهش قیمت تمام شده خودرو می شود اما با توجه به اینکه هر گونه افزایش تیراژ مستلزم تامین نقدینگی مضاعف است، مدیرعامل ایران خودرو وعده مساعد داد که منابع مالی قطعه سازان برای افزایش تیراژ را تامین خواهد کرد.

بیگلو، با ابراز بی اطلاعی از جزئیات روش های تامین مالی قطعه سازان تصریح کرد: در این نشست قطعه سازان تاکید کردند که هر گونه افزایش تیراژی برای کاهش قیمت کارخانه ای خودروها نیازمند تزریق مالی است که در این زمینه مدیرعامل ایران خودرو قول مساعد داد که این تزریق مالی به زودی انجام خواهد شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران افزود: اما اینکه چه مکانیزم هایی برای تامین مالی قطعه سازان پیش بینی شده است هنوز مشخص نیست اما همزمان با خودروسازان، وزارت صمت و شخص وزیر با جدیت تامین مالی زنجیره تولید را پیگیری می کند.

 

مازیار بیگلو

 

اصلاح قوانین و رفع موانع دست و پاگیر تامین مالی زنجیره تولید

بیگلو با اشاره به اینکه هر گونه تلاش خودروسازان و دولت برای تامین مالی نیازمند مساعدت و همکاری بانکهاست، گفت: در صورت تامین منابع مالی زنحیره تولید، به زودی بخش زیادی از مشکل مطالبات معوق قطعه سازان مرتفع می شود و با پرداخت مطالبات و تامین نقدینگی قطعه سازان، باقی مشکلات نیز حل خواهد شد.

وی با توجه به برنامه تامین مالی زنجیره تولید به عنوان یکی از پروژه های وزارت صمت و پیگیری جدی وزارتحانه در این ارتباط، خاطر نشان کرد: وزارت صمت از طریق بانکها و با استفاده از روش های فاکتورینگ و انتقال اعتبارات به دنبال تامین منابع مالی زنجیره تولید است و در جلسات هفتگی که با شرکتهای بزرگ و انجمن ها دارند روند کار توضیح داده می شود و امیدواریم در این مسیر قوانین و موانع بانکی، دست و پاگیر پروسه تامین منابع مالی نشود.

بیگلو در همین خصوص به برخی نگرانی ها در عدم همکاری بانک ها برای تامین منابع مالی خودروسازان اشاره و اظهار کرد: بانک ها صنعت خودرو را از صنایع زیان ده و با ریسک بالا می دانند و از این رو به لحاظ مالی چندان اجازه ندارند که سقف های اعتباری را افزایش دهند و با توجه به صورت های مالی خودروسازان خیلی از تسهیلات بانکی را نمی توانند اختصاص دهند، و این موضوع جای نگرای دارد اما امید است با توجه به پیگیری های وزیر صمت و تعاملات وتوافقات احتمالی دولت و بانک مرکزی، این نگرانی ها برطرف و منابع مالی به سرعت تامین شود.


تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی شورای پول و اعتبار در حد حرف باقی ماند!

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان ایران همچنین به موضوع اختصاص تسهیلات شورای پول و اعتبار اشاره و تاکید کرد : قرار است شورای پول و اعتبار بنا بر مصوبه ای رقمی حدود 10 هزار میلیارد تومان را به عنوان تسهیلات به خودروسازان پرداخت نماید در واقع در صورت چنین مصوبه ای به هر یک از دو خودروساز 5 هزار میلیارد تومان توسط بانک ها پرداخت می شود ؛ سنتی که هر ساله با توجه به زیان دهی خودروسازان به روش سقف اعتباری تعیین می شود تا در قالب تسهیلات بانکی به خودروسازان پرداخت شود که در دو سه سال اخیر این اتفاق افتاده است و قرار بود برای امسال نیز صورت گیرد اما تاکنون خبری از پرداخت این تسهیلات نیست و فعلا در حد حرف مطرح شده و اتفاق قابل توجهی در این خصوص رخ نداده است.

بیگلو در ادامه با توجه به تاکید وزیر بر اصلاح رابطه خودروساز و قطعه ساز و از سویی تاثیر این ارتباط در تکمیل خودروهای ناقص افزود: اینکه روند تکمیل خودروهای درکف و ناقص سرعت گرفته و با افزایش همراه شده به موضوع اصلاح رابطه خودروساز و قطعه ساز ارتباطی ندارد بلکه با اتمام تعطیلات سال نوی چین، تامین قطعات عموما الکترونیک که عامل نقص خودروها است سرعت گرفته و با سرریز شدن آنها به کشور، دست خودروسازان برای تکمیل خودروها باز تر شده است.

وی در پایان با اشاره به کاهش موقتی تیراژ تولید خودروسازان تصریح کرد: به موازات تامین قطعات اتفاق دیگری که رخ داده کاهش موقتی تیراژ تولید خودروسازان است که این مساله باعث شده که بخشی از قطعات به سمت خودروهای ناقص سوق یافته و خودروهای در کف با سرعت بیشتری تجاری و عرضه شوند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 137170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha