6000 میلیارد تومان از مطالبات سررسید شده قطعه سازان تعیین تکلیف شد / پرداخت نقدی 3 هزار میلیارد تومان از مطالبات سازندگان سایپا تا پایان سال

به دنبال افزایش حجم مطالبات معوق قطعه سازان در روزهای پایانی سال، دبیر انجمن قطعه سازان ایران از ساز و کار گروه سایپا برای پرداخت کل مطالبات سررسیده شده سازندگان این گروه تا پایان سال 1400 خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مدت بسیاری است که تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از مهمترین محورهای گفتمان بین خودروسازان و زنجیره تامین آنها شده است موضوعی که به خصوص در روزهای پایانی سال، بسیاری از سازندگان به خصوص واحدهای کوچک قطعه سازی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

بر اساس آخرین اطلاعات از نشست انجمن قطعه سازان ایران با مدیران عامل شرکتهای خودروساز، سازو کارهای لازم برای پرداخت مطالبات سررسید شده سازندگان تا پایان سال جاری در نظر گرفته شده است.

گفته می شود تا اسفند ماه امسال کل مطالبات تعیین تکلیف نشده قطعه سازان از مرز 40 هزار میلیارد تومان عبور کرده است؛ با این وجود با فرا رسیدن اسفندماه و ایام پایانی سال، به رسم سال‌های گذشته قطعه‌سازان تمام تلاش خود را مصروف تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان می کنند.

در چنین شرایطی و به منظور رفع مشکل نقدینگی قطعه سازان در ایام پایانی سال، دبیر انجمن قطعه سازان ایران از سازوکار گروه سایپا برای پرداخت کل مطالبات سررسیده شده سازندگان این گروه تا پایان سال 1400 خبر داد.

مازیار بیگلو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به نشست هفته گذشته هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران با مدیرعامل گروه سایپا اظهار داشت: در این نشست که با هدف محاسبه و پرداخت مطالبات سررسید شده سازندگان دو شرکت سازه گستر و مگاموتور برگزار شد، کل مطالبات سررسیده شده سازندگان گروه سایپا تا پایان سال 1400 حدود 6000 میلیارد تومان اعلام شد که با سازو کار گروه سایپا مقرر شد تا 50 درصد مطالبات به صورت نقدی و 50 درصد باقی مانده از محل اعتبارات بانکی و در قالب اوراق گام، خرید دین و از محل تفاهم نامه های سه جانبه گروه سایپا با چند بانک عامل پرداخت شود.

 

مازیار بیگلو



وی با تاکید بر اینکه اولویت پرداخت مطالبات در هر دو روش با قطعه سازان کوچک تر خواهد بود، اظهار داشت: چنانچه سازندگان هیچ اقدامی هم انجام ندهند تا پایان امسال 50 درصد مطالبات سر رسیده شده را البته با اولویت قطعه سازان کوچک به صورت نقد دریافت می کنند.

وی در خصوص نحوه اولویت بندی پرداخت مطالبات قطعه سازان گفت: گروه سایپا آمار قطعه سازان کوچک را بر اساس رقم مطالبات و میزان گردش مالی سالیانه سازندگان تعیین و به صورت اولویت بندی شده در اختیار دارد بنابراین به هر میزان رقم مطالبات و گردش مالی قطعه سازان کمتر باشد اولویت پرداخت با آنها خواهد بود.

مطالبات سررسید شده سازندگان سایپا تا پایان اسفند 1400 صفر می شود؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران گفت: در صورتی که تمام سازندگان گروه سایپا علاوه بر دریافت نقدی 50 درصد مطالبات سررسید شده که حدود 3000 میلیارد می شود، شرایط و تمایل برای دریافت 50 درصد الباقی مطالبات از محل اعتبارات بانکی را داشته باشند، کل مطالبات سر رسید شده تا پایان اسفند 1400 صفر خواهد شد.

بیگلو در ادامه در خصوص آخرین اقدامات انجمن برای مطالبات سر رسیده شده سازندگان ایران خودرو نیز گفت: به زودی نشستی را با مدیرعامل ایران خودرو خواهیم داشت تا مطالبات سررسید شده سازندگان ایران خودرو نیز تعیین تکلیف شود گر چه بر اساس آخرین اطلاعاتی که در آخرین جلسه انجمن با خطیبی ، مطرح شد ایران خودرو نیز سازو کارهایی برای پرداخت مطالبات سررسیده شده سازندگان تا پایان سال در نظر گرفته است تا از این طریق مطالبات اکثر سازندگان قابل وصول باشد.

پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیاردی شورای پول و اعتبار در سال 1400 منتفی شد!

وی همچنین با توجه به موضوع تسهیلات شورای پول و اعتبار به خودروسازان در سال 1400 گفت: پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیاردی شورای پول و اعتبار در سال 1400 منتفی است زیرا در آخرین جلسه این شورا در هفته گذشته به دلیل عدم حضور وزیر صمت در این ارتباط صحبت و تصمیم گیری نشده است و مصوب شدن این تسهیلات منوط به حضور وزیر صمت در جلسه شورای پول و اعتبار شده است.

وی افزود: چنانچه در جلسه هفته جاری شورای پول و اعتبار نیز این تسهیلات با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوب شود باز هم با توجه به روند تخصیص منابع بانکی در روزهای پایانی سال، عملا پرداخت این تسهیلات در سال جاری به خودروسازان انجام نخواهد شد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران در پایان پرداخت تسهیلات شورای پول و اعتبار در سال 1401 را نیز منوط به مصوبه این شورا دانست و خاطر نشان کرد: پرداخت این تسهیلات در سال جدید نیز مستلزم ابلاغ الزامات و قوانین بانکی در فروردین ماه سال 1401 است که معمولا ابلاغ آن کمی زمانبر است و پس از آن در صورت مصوب شدن این تسهیلات در شورای پول و اعتبار پرداخت خواهد شد.

خبرنگار: زهرا حریری
کد خبر 137340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha