افزایش تیراژ 50درصدی منجر به حذف قرعه کشی و رانت بازار خودرو نمی شود

افزایش تیراژ 50 درصدی، حذف قرعه کشی، کاهش قیمت و تولید خودرو ارزان و اقتصادی در حالی به عنوان بخشی از برنامه های دولت و وزارت صمت برای صنعت خودرو در سال جاری مطرح می شود که به اعتقاد دبیر انجمن خودروسازان ایران به همان میزان که تحقق برنامه تولید و کاهش قیمت در سال جاری سخت و دشوار به نظر می رسد اما می توان با همکاری و مشارکت خودروسازان به تولید خودرو اقتصادی و ارزان نزدیک شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وزارت صمت در حالی برنامه تولید یک‌ میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو و کاهش قیمت 15 درصدی قیمت برای سال‌ 1401 ابلاغ کرده که تحقق هدف تولید به رغم تاکید دو خودروساز بزرگ کشور بر افزایش تولید در سال جاری همچنان با سوالات زیادی روبرو است.

بر اساس اظهارات مسوولان صمت هدف این وزارتخانه از تولید یک میلیون و 500 دستگاه خودرو در سال 1400، افزایش عرضه است تا موجب تعادل بازار تقاضا شود و به این ترتیب قرعه‌کشی از فرآیند فروش خودروسازان حذف شود. در واقع وزارت صمت در نظر دارد به واسطه رشد 50 ‌درصدی تولید، عرضه را افزایش داده تا از این طریق، قیمت را نیز کنترل کند و کاهش دهد.

همچنین علاوه بر افزایش تولید و کاهش قیمت هفته گذشته «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی وزارتخانه برای تولید خودروی ارزان‌قیمت خبر داد موضوعی که به گفته وی در صورت مشارکت سازندگان می تواند به عرضه خودرویی در حد 6 هزار دلار بیانجامد.

اما در روزهای اخیر علی رغم برخی واکنش ها در خصوص موانع دستیابی به تیراژ 50 درصدی تولید و حذف قرعه کشی و شروط تحقق آن، سازندگان از مشارکت برای تولید خودرو ارزان و اقتصادی اعلام آمادگی کردند موضوعی که به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در صورت بهره گیری خودروسازان از توانمندی یکدیگر و طراحی پلتفرم مشترک امکان دستیابی به تیراژ اقتصادی در قوای محرکه و تولید خودرو ارزان را فراهم می کند.

احمد نعمت بخش در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اظهارات اخیر معاون وزیر صمت در خصوص مذاکره با خودروسازان برای تولید خودرو ارزان گفت: بر اساس آخرین اطلاعات، توافقاتی بین مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا برای تولید برخی قطعات مانند موتورو گیربکس صورت گرفته است که این همکاری مشترک می تواند به کاهش قیمت تمام شده و تولید خودرو اقتصادی کمک زیادی کند.

 

تولید خودرو اقتصادی و رقابتی با همکاری منطقی خودروسازان

به گفته وی در شرایط کنونی هرگونه همکاری مشترک خودروسازان اقدامی بسیار منطقی بوده و می تواند منجر به تیراژ اقتصادی در تولید و عرضه محصولات رقابتی در بازار شود.

وی در ادامه همچنین به برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاهی خودروسازان در سال جاری و تاکید معاون وزیر صمت مبنی بر تحقق این موضوع در حذف قرعه کشی در سال جاری اشاره کرد و گفت: افزایش 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو اگر چه کمکی به کاهش اختلاف قیمت در بازار است اما به هیچ وجه منجر به حذف رانت در بازار، تقاضای کاذب و حذف طرح قرعه کشی نخواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه با رانت موجود برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه نیز پاسخ گوی نقدینگی سرگردان در جامعه نیست، خاطر نشان کرد: تا زمانی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار رقم جذابی برای سرمایه گذاری باشد طبیعی است که پول های سرگران به سمت این بازار سرازیر می شود به طوری که بیش از 80 درصد تقاضای موجود در بازار، کماکان تقاضای کاذب است.

 

نقش تقاضای کاذب 80 درصدی بازار خودرو بر عدم امکان حذف قرعه کشی در سال جاری / نبود نقدینگی و بحران حذف خودروهای پرتیراژ مانع دستیابی به تیراژ ابلاغی است

نعمت بخش افزود: با ادامه چنین شرایطی در بازار تقاضا، در شش ماه دوم امسال هم امکان حذف قرعه کشی از جریان فروش خودروسازان وجود نخواهد داشت.

 

احمد نعمت بخش



وی بیان کرد: اما در صورتی که اجازه دهند که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد ظرف 3 ماه خودرو تک نرخی خواهد شد و هم خودروسازان از زیان خارج می شوند و هم امکان رشد کیفی خودروها فراهم می شود؛ فرایندی که موجب حذف قرعه کشی از برنامه فروش شرکتها خواهد شد و به دنبال آن این خودروساز است که باید فرش قرمز برای خریداران پهن کند.

وی در عین حال عدم دستیابی به برنامه تیراژ سال گذشته و از سویی مشکل نقدینگی، تداوم بحران تامین میکروچیپ ها و از سویی حذف خودروهای قدیمی و پرتیراژ را از دلایل و موانع تحقق افزایش تیراژ 50 درصدی تولید خودروسازان در سال جاری دانست و گفت: با وجود این موانع و از سویی برنامه حذف خودروهای پر تیراژ سمند و پژو 405 که در حال حاضر جایگزینی متناسب با قیمت و توان خریداران برای آنها وجود ندارد مسلما تامین بازار تقاضا و دستیابی به تیراژمورد نظر سخت و دشوارتر خواهد شد.

 

تبعات حذف مصوبه واردات بر بازار خودرو / آیا دولت پیچ واردات خودرو را شل می کند؟

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان در ادامه به تاکید وزیر صمت مبنی بر کاهش 15 درصدی قیمت خودرو در سال 1401 اشاره و یادآور شد: به نظر می رسد این مطلب وزیر معطوف به کاهش قیمت خودرو در حاشیه بازار است و بعید می دانم وزیر صمت کاهش قیمت تمام شده خودرو مد نظرشان باشد زیرا هنگامی که خودروسازان زیان می کنند امکان کاهش قیمت را نخواهند داشت.

نعمت بخش همچنین به علت تاثیر عرضه بر رشد قیمت خودرو در هفته های اخیر پرداخت و با اشاره به تبعات حذف مصوبه واردات خودرو از برنامه بودجه امسال گفت: حذف بند واردات خودرو از برنامه بودجه سال جاری متاسفانه بر بازار وارداتی ها و به تبع آن بر قیمت خودروهای داخلی تاثیر گذاشته است والا خودروسازان به لحاظ عرضه خودرو به بازار کم نگذاشتند و در ماههای پایانی سال 1400 همچنین در آغاز امسال و تعطیلات نوروز تلاش زیادی کردند و بخش مهمی از خودروهای در کف را تکمیل و به بازار عرضه کردند.

وی با بیان اینکه جلوگیری از واردات خودرو نیز در 3 ، 4 سال اخیر صرفا به جهت مشکلات ارزی کشور و مصوبه سران قوا بوده و این اقدام به هیچ وجه برای حمایت از تولید داخل صورت نگرفته است بیان کرد: از ماه آینده اعتبار مصوبه سران قوا به اتمام می رسد و در صورت توافق در برجام و عدم مصوبه جددید، دولت پیچ واردات خودرو را شل خواهد کرد.

 

باید 10 درصد از تمام کالاهای صنعتی وارد شود / تاثیر واردات مدیریت شده بر حذف امضاهای طلایی و پیشرفت خودروسازان

وی گفت: معتقدم دولت باید اجازه دهد که حداقل 10 درصد از تمام کالاهای صنعتی به کشور وارد شوند و 90 درصد بازار در اختیار تولیدات و محصولات داخلی باشد تا این مساله باعث افزایش توقع مصرف کنندگان از تولیدات داخلی و افزایش رقابت و کیفیت در محصولات داخلی شود.

دبیر انجمن خودروسازان در پایان با تاکید بر اینکه برای حذف امضاهای طلایی و از بین بردن فساد باید اجازه داد تا واردات تمام کالاهای صنعتی با تعرفه مشخص و مدیریت شده آزاد شود، افزود: با بستن های درهای کشور و عدم ورود محصولات مشابه خارجی صنعت و تولید داخل پیشرفت نخواهد کرد و باید اجازه داد در مقابل یک میلیون خودرو داخلی، حداقل 100 هزار دستگاه خودرو وارد شود چرا که با واردات مدیریت شده امکان ارتقاء صنعت خودرو داخل نیز فراهم می شود.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 137649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتقد ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    تا امثال این ... ها در راس بازار خودرو هستن چیزی عوض نخواهد شد . آقای نعمت بخش چندین ساله میگه خودروسازا دارن زیان میدن !!! پس با این همه سال که زیان میدن چرا تعطیل نمیکنن برن دنبال کار دیگه ای که سود کنن 😂😂