کد خبر 138853
۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
به اصالت فرهنگی و اسلامی نیازمندیم!

فرهنگ سازی و جذب سرمایه با روش های نوین اقتصادی؛ از جمله ایجاد شرکت های سهامی عام در زمینه ی تولیدات فرهنگی و جذب سرمایه از طریق ارائه ی سهام در بازار بورس و سایر شیوه ها و روش ها و در چهارچوب ضوابط و قوانین باید به روز رسانی شود و این امکان پذیر است؛ منتها اکنون در بورکراسی پیچیده و بیهوده گرفتاریم و برای عبور از آن به شجاعت و اصالت فرهنگ اسلامی و ایرانی، سخت نیازمندیم.

عقربه های ساعت ۱۰ صبح را نشانه رفته و ما در یک بعد از ظهر گرم تابستانی در دفتر یکی از فعالان پرکار و با برنامه جبهه فرهنگی انقلاب دیدار و در این زمینه گفت و گویی با وی انجام دادیم. آنچه در پی می آید ماحصل گفت و گو با فرشید قاسمی است.

البته قبل از آغاز گفت و گو و ورود به بحث به گوشه ای از سوابق علمی و عملی وی می پردازیم:

فرشید قاسمی از جوانان خلاق ، توانمند و با انگیره جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و همچنین از مدیران جهادی و سخت کوش اقتصادی است که از سوابق درخشان و حرفه ای وی می توان به معاونت اقتصادی امور ایرانیان خارج از کشور، مسئول پیگیری های ویژه امور ایرانیان خارج از کشور، مشاور ریاست موزه ملی ارتباطات، مدیرعامل هلدینگ چندین مجموعه خصوصی، سردبیری دپارتمان مدیریت مدرسان حق التدریس، مدرس دانشگاه، عضو شورای راهبردی حزب اسلامی، عضو فعال ستاد حامیان مدیریت جهادی، عضویت در هسته علمی دانشگاه علوم توانبخشی و ..... اشاره نمود.

همچنین از جمله فعالیت های تحقیقاتی و تالیفی ایشان می توان به طراحی و تدوین اولین کابینه اقتصادی در بخش خصوصی و تالیف متد یوویک و انتخاب به عنوان استاد و مولف نمونه از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری را برشمرد.

وی در زمینه تحصیلی فارغ التحصیل مقطع دکترای در رشته مدیریت بازرگانی، مدیریت عالی کسب و کار DBA و مدیریت فرهنگی MBA است.

* گفت و گو را با مفهوم فرهنگ مطلوب آغاز می کنم که کم و بیش زیاد شنیدیم، حضرتعالی از نگاه شخصی که از فعالان پرتلاش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می باشید، لطفا بفرمایید واژه یا مفهوم فرهنگ مطلوب برای جامعه ی امروز ایران اسلامی چیست؟

_ فرهنگ مطلوب شبکه ای است متداخل از ارزش ها جهت پیشبرد آحاد جامعه به سمت تعالی، به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و علمی بر اساس تاریخ و فرهنگ آن جامعه با توجه به مختصات تاریخی و شرح حال امروز جامعه، فرهنگ ایرانی و اسلامی، می تواند فرهنگ مطلوب باشد و به طبع مسئولیت اجتماعی و فرهنگی می بایست در راستای الگوسازی صحیح و همچنین تاثیر گذاری باشد. اگر تاریخ را خوب ورق بزنیم و به بخش های گوناگون آن بپردازیم متوجه این امر خواهیم شد که در هر جایگاهی قرار بگیریم، می بایست تاثیر خود را برجامعه بگذاریم و همچنین مسئولیت اجتماعی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و به گونه ای که زبانی گویا باشیم برای حکایت از خودمان نه از دیگران . نکته ای به خاطرم آمد که شنیدن آن خالی از لطف نیست با توجه به اینکه در ایام محرم قرار داریم،
می خواهم به نام یک هنرمند تمدن ساز اشاره کنم که به زعم بنده انجام بزرگترین مسئولیت اجتماعی خود را با ایستادگی و مقاوت به عالی ترین شکل در تاریخ ثبت و بر همگان اثبات نمود.

آن شخص بزرگوار برای من صاحب والاترین ارزش هاست و می تواند الگو و راهنمای موثری در زندگی همه ما باشد، مردی که هیچگاه تسلیم نشد و میسری درست و نورانی را تا ابد پیش روی بشریت قرار داد، او شخصی نیست جز حضرت امام حسبن علیه السلام که به اعتقاد بنده متعالی ترین مسئولیت اجتماعی خود را در طول تاریخ با رفیع ترین درجات انجام داد و ان شاالله برکات دعای ایشان در زندگی همه ی ما جاری و ساری باشد و همراه خوبی برای آن حضرت و ارزش های او باشیم.

*چرا فرهنگ ایرانی اسلامی، می تواند فرهنگ عالی جوامع امروز باشد؟ مبنای گفته ی شما در این باره چیست؟

_ عنایت و توجه داشته باشید که از یک سو فرهنگ ایرانی همواره به دلیل غنی بودن و همچنین دارای سابقه تاریخی درخشان ، پذیرای فرهنگ های دیگر بوده و یا آن را در خود حل کرده و یا هم افزایی ایجاد کرده که در حالت اخیر می توان به استقبال از دین مبین اسلام توسط فرهنگ ایرانی اشاره نمود که موجب تعالی و غنای هر چه بیشتر این فرهنگ شده است و از طرف دیگر دین مبین اسلام حائز شاخصه هاییست که به خوبی نیازهای امروز جامعه را در تمام زمینه ها تامین و پوشش می دهد. چرا که شاهد آن هستیم از فرهنگ ما در اقصی نقاط جهان به نیکی یاد می کنند و گاهی در تلاش هستند تا با تکنیک های به روز شده از فرهنگ غنی گذشته ما، برای خود ارزشی نو ایجاد کنند که این مهم را می بایست ما در کشورمان با توجه به داشتن لایه های بسیار ظریف فرهنگی که در غالب موارد ساده انگارانه از کنار آنها عبور می کنیم؛ مهم و ویژه دانست و از آن بهره ببریم. تا ان شاءالله نسل های آینده آن را ادامه داده و شاهد پیشرفت بیشتر و عزت آفرین آن باشیم.

لذا باید به نیازهای جامعه بر اساس روز توجه و پاسخ داد تا شاخصه های ممتاز فرهنگ اسلامی را برجسته و پررنگ نمود.

*در حال حاضر چقدر با جایگاه متعالی فرهنگ ایرانی اسلامی، جهت بهره مندی مردم ایران فاصله داریم؟

- ببینید در دو بعد می توان این موضوع را شرح داد؛ اول خط مشی و دوم اجرا. به لحاظ خط مشی به لطف وجود نعمت ولایت فقیه در این مرز و بوم شاهد عالی ترین راهبردها برای نیل به سعادت در زمان حاضر و آینده هستیم؛ ولی همانگونه که مستحضرید در بعد اجرا با توجه به ظرفیت ها و بایسته ها، متاسفانه با راهبردها بسیار فاصله داریم که جهت رسیدن به اهداف عالی نظام لازم است از تمامی ظرفیت های نخبگان فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این مرز و بوم دعوت به عمل آید تا به میدان بیایند و با همت بلند و روحیه ی جهادی برای پیشبرد امور و رفع مشکلات جامعه و کشور، تلاش مضاعفی داشته باشند. بنابراین توجه واقعی و نگاه ویژه به جوانان که بهترین سرمایه های این سرزمین هستند، می تواند راهگشا و گره گشای مشکلات و چالش های پیش رو کشور باشد .

* با توجه به سوابق و دغدغه مندی حضرتعالی در حوزه ی اقتصادِ و فرهنگ، انگیزه های اقتصادی در عدم حضور نخبه های فرهنگی در خط مقدم میدان فرهنگ را بیشتر توضیح دهید؟

_ بد نیست که نیم نگاهی به تجربه های موفق دنیا در زمینه ی ایجاد زیرساخت و بسترسازی داشته باشیم، زیرا می توانیم ویژگی های مثبت و سازنده آنها را در اجرا، پیاده سازی و برداشت کنیم و در مسیر تولید محتوا و بومی سازی به کار ببندیم؛ مثلا در حوزه ی سینما و موسیقی کشورهای غربی به تکنیک ها و زیرساخت های اقتصادی خوبی رسیده اند. علی رغم اینکه خالی از محتوا هستند و در این مورد می توان، جهت ارائه ی محتوی غنی ایرانی اسلامی از این زیرساخت ها، الگوبرداری بومی را تئوریزه کنیم و در این مسیر می بایست از وجود جوانان خلاق، نخبه و توانمند بهرمند شویم تا کشور را در ریل و مسیر انقلاب قرار دهیم.

* از نگاه شما چرا حوزه ی فرهنگ در کشور ما با وجود غنای زیاد تاریخی، خود مولد سرمایه نیست؟

_ باید این موضوع را از جنبه های مختلف توضیح و تبیین کرد؛ اولا کار خوب پاسخ خوب می دهد که نمونه اش را در تولیدات موسیقایی اخیر در قالب سرودهای انقلابی شاهد هستیم که البته به نسبت ظرفیت ها، تعداد تولیدات کم است که اینجا لازم است به متولیان دولتی و غیر دولتی اشاره نمود که آیا تا کنون به اندازه ی رسالت و وظایفشان در این زمینه، سرمایه گذاری و برنامه ریزی لازم را انجام داده اند؟

البته در این جا دارد اشاره کنم به یکی از کارهای موسیقایی ملی_ مذهبی که سال ۱۳۹۳ محقق شد که بنده افتخار این را داشتم با توجه به مطالعه کتاب ارزشمند نهج البلاغه اثر فاخری بر روی خطبه های غم شکن و راهبردی علی بن ابی طالب به واسطه ی عنصر موسیقی خلق کنم که ابتدا این کار از نظر اکثریت دشوار و حساس می آمد، ولی خوب با توجه و عنایت امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام شدنی و حتی ستودنی شد.
در واقع ما در کارهای ملی _ مذهبی سعی کردیم مسیر نوین و جدیدی برای ارائه پیدا کنیم در آن زمان هیچ کس به این موضوع فکر نمی کرد که خطبه های ارزشمند امیرالمومنین (ع) که به لحاظ موسیقایی فاقد وزن و ردیف بود، قابلیت این را داشته باشد که یک ارکستر صد و بیست نفره به همرا بیست تن از بازیگران و خوانندگان، بتوانند آن را به منصه ظهور برسانند که این یک رویداد بزرگ هنری بود.
لذا ما در بحث ایجاد مباحث فرهنگی با حداکثر تاثیرگذاری به عوامل نوین نیازمند هستیم که به فراخور زمان موثر خواهد بود و به وضوح روشن است که در این زمینه در قیاس با سرمایه گذاری های غربی، در کشور عزیز ما ایران، کار اقتصادی مفید و سازنده و راهبردی به کفایت، انجام نشده است.

* شما خودتان از فعالان حوزه ی اقتصادِ و فرهنگ هستید. راهکار شما در این باره چیست؟

- فرهنگ سازی و جذب سرمایه با روش های نوین اقتصادی؛ از جمله ایجاد شرکت های سهامی عام در زمینه ی تولیدات فرهنگی و جذب سرمایه از طریق ارائه ی سهام در بازار بورس و سایر شیوه ها و روش ها و در چهارچوب ضوابط و قوانین باید به روز رسانی صورت بگیرد و این امکان پذیر است؛ منتها اکنون در بورکراسی پیچیده و بیهوده گرفتاریم و برای عبور از آن به شجاعت و اصالت فرهنگ اسلامی و ایرانی، سخت نیازمندیم.


* با توجه به اینکه مصاحبه ما به دو بخش اقتصادی و فرهنگی تقسیم می شود در رابطه با اقتصاد که خود شما از فعالین این حوزه نیز می باشید، چه راهکارهایی را در این باب با توجه به مسائل اقتصادی روز پیشنهاد می کنید؟

_ مهم ترین مسئله کشورهای در حال توسعه در مدل سازی؛ ملاک قرار دادن کشورهای توسعه یافته است. کشورهای درحال توسعه به طور پیوسته با یک تحول اساسی از ایده های جدید در حال تلاش و ایجاد مدل های نوین و مسیرهای به روز شده هستند و به زعم بنده زمانش رسیده و یا حتی بهتر بگویم کمی هم دیر شده و می بایست با قاطعیت در مورد آنچه مورد نیاز است برای مقابله با مشکلات سیستماتیک که کشور های در حال توسعه و حتی کشور های توسعه یافته با آن مواجه هستند به آن فکر کنیم و گزینه های واقعی و مدل های سیستم جدید توسعه را کاوش و بومی سازی کنیم.
بسیار معتقدم که با توجه به ظرفیت های داخل کشور از نظام سرمایه داری گرفته تا نظام پایدار سیستماتیک و تمام آنچه که در این سال ها مورد مطالعه و تجربه قرار گرفته را نه تنها باید در بخش نظری بلکه در مسیر و فضایی کاملا عملیاتی جامع عمل بپوشانیم.

* سیاست اقتصادی کشور های توسعه یافته را چطور تحلیل می کنید؟

_ سیاست اقتصادی کشور های توسعه یافته ابتدا شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در خود آنها است که پس از شناخت کافی به سراغ مدل سازی و همچنین ایجاد زیر ساخت برای استفاده وسیع از ظرفیت ها می روند و در قدم بعدی درصدد ایجاد انگیزه برای سرمایه داران داخلی به واسطه ی امکاناتی که با سیاست گذاری های دقیق و سنجیده تعیین شده، مسیری برای تحقق و استفاده از سرمایه های داخلی خود ایجاد می کنند که منجر به توسعه پایدار با استفاده از ارزش های مادی و معنوی می شود .

* شما چقدر با مسئله ی ورود و جذب سرمایه گذاری خارجی به داخل کشور موافقید؟

_ به اختصار بیان کنم قبل از آنی که به فکر جذب سرمایه گذار خارجی باشیم، می بایست در جهت دهی و ایجاد انگیزه کافی برای حفظ سرمایه دار داخلی کوشش کنیم لذا اگر دقت کافی داشته باشیم می بینیم که هیچ گیاهی از بیرون رشد نمی کند و به عوامل داخلی و ریشه نیازمند است و به همین منظور ریشه اصلی را می بایست، استحکام و استواری بخشید. در حقیقت ریشه اصلی در خودمان نهفته است و در جریان رشد قرار می گیرد. لذا سیاست های اقتصادی داخل کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی می بایست، سمت و سوی تازه ای پیدا کنند و به سراغ استفاده از ظرفیت های داخلی با تمام توان حرکت کنند.

* تاثیر بخش خصوصی در اقتصاد را چگونه می بینید؟

_ بخش خصوصی بسیار می تواند موثر و تاثیرگذار عمل کند، مشروط بر آنکه از انحصار پرهیز و دوری کند و در واقع هر کجا که مبحث انحصار طلبی بیان شده؛ آسیب جدی را بر دستگاه اقتصادی وارد کرده است و یکی از بزرگترین نقاط قابل پیشرفت در بخش خصوصی در حوزه مدیریت منابع انسانی است که اگر تا به امروز چندان موفق عمل نکرده، بحث تیم سازی می باشد که بخش خصوصی با استفاده از سیاست های هم افزایی و به اشتراک گذاشتن تجریبات یکدیگر، بسیار می توانند در این حوزه منشاء اثر باشد و پاسخ مثبتی از اعتماد به یکدیگر دریافت کنند.
لذا بنده همبستگی و همکاری در بخش خصوصی را بسیار مهم و مفید به فایده می دانم و از طرفی دولت هم اگر سیاست های اقتصادی خود را به بخش خصوصی نزدیک تر کند، بدون تردید از پتانسیل های مادی و معنوی این بخش در بهبود روند اقتصادی برخوردار خواهد شد.

* در پایان اگر سخن و نکته ی باقی مانده، لطفا بفرمایید؟

_ با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از تولید کنندگان بخش خصوصی که فرمودند: تولید کننده رزمنده ی اقتصادی است و تولید کنندگان نقش بسیار موثری در پیشرفت اقتصاد کشور دارند، امیدوارم با همراهی و همبستگی و همچنین با استفاده از تفکر و خلاقیت قشر جوان که مهم ترین سرمایه های این کشور هستند و در آینده بیش از پیش به این قشر نیازمند خواهیم بود؛ توجه و عنایت ویژه ای شود و پرواضح و بسیار روشن است که آینده در دست جوانان این مرز و بوم خواهد بود و جوانان هستند که به دور از شعار زدگی و در عمل وارد میدان کار، تلاش و سازندگی خواهند شد و اثرپذیرنده از رهنمود های صاحبان فکر و بزرگان دین و فرهنگ غنی و ممتاز ایرانی و اسلامی، فعالیت ها و اقدامات خود را قدم به قدم و در مسیر پیشرفت رو به جلو خواهند برد.

 

فرشید قاسمی

کد خبر 138853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha