کد خبر 122123
۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
بازنگری در استانداردهای تایرسازی

پرشین خودرو: صنعت تایرسازی این روزها، زیر ذره بین دانشمندان محیط زیست قرار گرفته و اتحادیه اروپا قصد بازنگری در استانداردهای تایرسازی دارد.

به گزارش پرشین خودرو، حالا صنعت تایرسازی برای متقاعد كردن قانون گذاران در اروپا تلاش می كنند، چون به احتمال زیاد قوانین مربوط به استانداردهای ساخت تایر در حال بازنگری است و سخت گیرانه تر خواهد شد و در صورت بازنگری، این صنعت مجبور به صرف هزینه های سنگین برای رعایت این قوانین خواهد شد.

اطلاعات مربوط به این تلاش صنعت تایرسازی را وبسایت LobbyFacts.eu منتشر كرده است. وظیفه لابی تایرسازان در قانون گذاری اروپا، به چالش كشیدن مطالعات و تحقیقات دانشمندان در خصوص آلایندگی تایرها و آلودگی میكروپلاستیك ها است.

یك شركت مشاوره ای به نام «كاردنو كِم ریسك» Cardno ChemRisk در آمریكا كه تاكنون مشاوره حقوقی زیادی برای سازندگان مواد شیمیایی مثل جانسن اند جانسن، بی پی [شركت نفت بریتانیا] و فورد آمریكا داشته، اكنون در حال انتشار مواضع صنعت تایرسازی در خصوص تهدیدهای ناشی از میكروپلاستیك ها است.

ذرات پلاستیك معلق در هوا، در غذا، آب آشامیدنی و حتی یخ های قطبی رو به افزایش است كه ممكن است هم برای سلامت انسان، هم موجودات و حیات اقیانوس ریسك یا مخاطره ایجاد كند. هر چند كه هنوز در بین دانشمندان در این خصوص اجماع وجود ندارد.

سال گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده بود كه نیاز فوری به اندازه گیری آثار میكروپلاستیك ها بر سلامت به وجود آمده است مخصوصاً كه برخی از محققان محیط زیست معتقدند كه سیستم ایمنی را تضعیف می كند.

دست كم 10 تحقیق از سال 2014 تاكنون در دانشگاه ها و شركت های مشاوره ای محیط زیست انجام شده كه اعتقاد دارند ذرات تشكل شده از اصطكاك تایرها با سطح جاده ها، بزرگترین منبع تولید میكروپلاستیك ها است كه اندازه آنها كوچك تر از 5 میلیمتر است.

در مقابل، صنعت تایر هم حداقل 10 مقاله در یك دهه گذشته منتشر كرده كه می گوید ذرات تایر، هیچ ریسك قابل توجهی برای انسان و محیط زیست ایجاد نمی كند و به اندازه ای كه سایر محققان می گویند، فراگیر و گسترده نیست. اكثر این مقاله ها را «كاردنو كِم ریسك» تهیه و منتشر كرده است. 3 مورد از این گزارش ها از سال 2017 به بعد منتشر شده اند. البته در وبسایت این شركت مشاوره ای نوشته شده است كه این گزارش ها «تحت تأثیر شركت های صنعت تایر یا زیرمجموعه های آنها» نبوده است.

صنعت تایر سازی

در حالی كه «پروژه صنعت تایر» یا Tire Industry Project (TIP) كه متشكل از 11 شركت تایرسازی از جمله بریجستون، گودیر، میشیلن و كانتیننتال است در وبسایت خود گفته است كه این ارزیابی ها به سفارش این وبسایت بوده است.

انجمن سازندگان لاستیك و تایر اروپا ETRMA و همچنین لابی اروپایی این صنعت هم حق كمیسیون به مشاوران «كاردنو كِم ریسك» برای نگارش این گزارش ها داده اند.

دو تن از كاركنان سابق «كاردنو كِم ریسك» كه در آماده سازی این گزارش ها مشاركت داشته اند به شرط عدم افشای نامشان با رویترز صحبت كرده اند و گفته اند بخشی از ارزیابی های به عمل آمده در این گزارش ها برای پاسخگویی به دعوی یا شكایت اشخاص، شركت ها و حكومت بوده است. با این حال تأیید صحت این اظهارات به طور مستقل برای رویترز ممكن نشده است.

سخنگوی TIP [پروژه صنعت تایر]، گاوین ویتمور می گوید این گروه از تحقیقاتی حمایت [مالی] [اسپانسری] می كند كه هدف آن «پاسخگویی به پرسش های بنیادی در مورد آثار احتمالی تایرها بر سلامت انسان و محیط زیست» تهیه شده باشند نه برای پاسخگویی دعوی یا شكایت در خصوص ادعای تماس احتمالی مردم با مواد شیمیایی. وی همچنین گفت اطلاعی ندارد كه «كاردنو كِم ریسك» در تحقیقات خود اطلاعاتی را حذف كرده باشد.

«كِم ریسك» در جریان نشت نفت در واقعه دیپ واتر هورایزن در سال 2010، پرونده حقوقی آلودگی آب در دهه 90 میلادی توسط گاز و برق پاسیفیك و آلاینده های آزبست جانسن اند جانسن و كمپانی فورد با این شركت ها همكاری كرده است.

از نظر انجمن لاستیك و تایر این تحقیقاتی كه كاردنو كِم ریسك انجام داده، مستقل و منصفانه است.

برای تایرسازان، سخت گیرانه تر شدن استانداردها و قوانین، هزینه های بالایی دارد. برای آن كه تایرها پایین ترین میزان آلایندگی میكروپلاستیك داشته باشند، باید نرخ ساییدگی را كاهش داده، نرخ دوام لاستیك را بالا ببرند كه علاوه بر هزینه های تحقیقات، روی میزان فروش و سود آنان تأثیر زیادی برجای خواهد گذاشت و میلیاردها دلار باید صرف طراحی و تغییر ساختار تولید شود. و این در حالی است كه بحران شیوع و انتشار ویروس كرونا به قدر كافی روی كاهش فروش این صنعت اثر نامطلوب برجای گذاشته است.

اگر منصفانه به موضوع نگاه شود، بخشی از این آلایندگی، به شیوه زندگی، رفتار رانندگان، شرایط آب و هوا هم بستگی دارد. در عین حال قابل قبول هم نیست كه شركت های تایرسازی ادعا كنند هیچ صدمه یا آسیبی به سلامت انسان و محیط زیست از جانب تایرها وجود ندارد.

از میان تایرسازان بزرگ دنیا، برخی مانند كانتیننتال، رویكرد مثبت تری نسبت به بقیه دارد و می گوید كه علاقه مند است بخشی از حل مسئله باشد و از دو سال پیش تمركز خود را روی این باور قرار داده است.

بر اساس تحقیقات یونومیا Eunomia در سال 2018 سالانه در اتحادیه اروپا 500 هزار تن میكروپلاستیك تولید می شود كه ناشی از تایرهای وسایل نقلیه است. تحقیقات اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت IUCN تخمین می زندكه تایر خودروها مسئول 28 درصد از میكروپلاستیك های اقیانوس ها است. چند هفته بعد از انتشار این تخمین انجمن لاستیك و تایر تحقیقی را سفارش می دهد كه یافته ای آن معتقد است ذرات تایرها سر از رودها و اقیانوس ها در نمی آورد و بیشتر توسط جاده ها جذب می شوند.

انجمن لاستیك و تایر همچنین می گوید برای آن كه ساییدگی در تایرها بهبود پیدا كند، فقط تست طراحی های نو 7 سال طول می كشد و به همین جهت روی زمان بندی قانونگذاری در آینده تأثیر دارد.

منبع: سایپا

کد خبر 122123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha