قطعه سازان در تامین ارز و مواد اولیه به بازی گرفته شدند

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به تداوم مشکلات ارزی قطعه سازان از نبود هماهنگی دستگاهها و عدم تخصیص ارز نیمایی به قطعه سازان گلایه کرد و گفت: متاسفانه همچنان نزدیک به 400 میلیون دلار قطعه و مواد اولیه قطعه سازان در گمرکات به دلیل عدم تخصیص ارز رسوب کرده است.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: به رغم وعده های داده شده تا کنون هیچ ارز نیمایی به قطعه سازان اختصاص نیافته و کماکان مشکلات ارزی و ناهماهنگی ها و سوء مدیریت ها در دستگاهها متولی در این جریان وجود دارد.

وی در همین زمینه به برداشت رسانه ها در انتشار خبر تخصیص ارز نیمایی به قطعه سازان بدون توجه به شروط تخصیص آن اشاره و تاکید کرد: به رغم پیگیری ها هیچ کدام از اما و اگرها در تخصیص ارز نیمایی اتفاق نیفتاده است و تا این لحظه هیچ ارزی چه ارز نیمایی ، حاصل از صادرات و حتی اشخاص به قطعه سازان تخصیص داده نشده است این در حالی است که به دلیل مشکلات ارزی همچنان حدود400 میلیون دلار قطعات و مواد اولیه قطعه سازان در گمرکات دپو شده است .

بیگلو در ادامه به پیشنهاد ایمیدرو در خصوص صادرات مواد معدنی توسط قطعه سازان پرداخت و گفت : اخیرا ایمیدرو پیشنهادی را به قطعه سازان ارائه داد و اعلام کرد قطعه سازان صادرات محصولات معدنی از جمله فولاد ، مس ،آلومینیوم و سیمان را انجام دهند و از ارز حاصل از صادرات آن استفاده کنند در حالی که این پیشنهاد و صادرات مواد معدنی هیچ ارتباطی به حیطه کاری قطعه سازان ندارد و متاسفانه تداخل وظایف دستگاهها شرایط را به این سمت برده است .


صادرات مواد معدنی وطیفه قطعه سازان نیست / تغییر چند باره ثبت سفارش قطعه سازان وقت کشی است

به گفته این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان صادرات مواد معدنی و باز گرداندن ارز حاصل از آن وظیفه ایمیدرو است و بانک مرکزی نیز وظیفه دارد ارز دریافتی را به مصارف اولویت دار و صنعت تخصیص دهد.

بیگلو خواسته اصلی قطعه سازان را تخصیص ارز به این صنعت اعلام کرد و تصریح کرد : منشاء ارز تخصیصی به قطعه سازان دغدغه و مساله ما نیست و بانک مرکزی از هر منشاء که مختار است این ارز را به قطعه سازان اختصاص دهد اگر چه در این جریان قطعه سازان به بازی گرفته شدند به طوری در 3 تا 4 ماه اخیر اغلب قطعه سازان مجبور شدند چندین بار ثبت سفارش ها را با جریان منشاء ارز تخصیصی تغییر دهند و این روند قطعا وقت کشی است .

وی همچنین به درخواست چند باره قطعه سازان در استفاده از ارز بدون منشاء و مخالفت بانک مرکزی با این موضوع اشاره و عنوان کرد : با این روند خواست ما تغییر این شرایط و اختصاص ارز آزاد به قطعه سازان است تا از سردرگمی و مشکلات موجود در تامین و تخصیص ارز رها شویم.


ارتباط 100 درصدی نرخ ارز در قیمت خودرو / اعمال قانونی که خودکفایی در صنعت خودرو را بی حاصل می کند

وی در ادامه به تاثیر شرایط موجود ارزی بر تامین مواد اولیه قطعه سازان پرداخت و خاطر نشان کرد : در حال حاضر قطعه سازان به شدت با کمبود مواد اولیه در بخش فولاد ، مس و آلومینیوم مواجه هستند و تولید تبدیل به عذاب الیم شده است در حالی که تامین بسیاری از مواد اولیه داخلی از طریق واردات برای قطعه سازان سهل تر و حتی ارزان تر تمام می شود.


لزوم رویه واحد دولت و مجلس در موضوع قیمت گذاری خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان همچنین به ارتباط تنگاتنگ و 100 درصدی نرخ ارز در قیمت مواد اولیه و هزینه تمام شده خودرو اشاره و یاد آور شد : این جریان ناشی از قانونی است که متاسفانه مواد اولیه داخلی را به نرخ ارز وابسته کرده است روندی که با هر گونه تغییر و رشد نرخ ارز ، قیمت مواد اولیه داخلی و طبعا هزینه تمام شده خودرو را افزایش می دهد.

بیگلو افزود : با این شرایط دستیابی100 درصدی خودکفایی در صنعت خودرو عملا بی حاصل بوده و تاثیری در کاهش قیمت و هزینه تمام شده خودرو نخواهد داشت.

وی در پایان مهمترین درخواست قطعه سازان را اخذ رویه واحد درمجلس و دولت در خصوص قیمت گذاری اعلام و خاطرنشان کرد: چنانچه دولت بنا دارد همچنان مواد اولیه در بورس کالا عرضه شود باید خودرو نیز در بورس کالا عرضه و کشف قیمت شود و اگر خواستار قیمت گذاری دستوری است باید قیمت مواد اولیه را نیز دستوری نماید.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 124937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha