سایپا 1399؛ حرکتی به سوی خودروساز شدن با تکیه بر توان داخلی

سایپا در سال 1399 با وجود مشکلاتی که پیش روی این صنعت وجود داشت و شیوع کرونا اما گام های خوبی به سوی خودروساز شدن و فاصله گرفتن از مونتاژکاری با اتکا به توان داخلی برداشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سال 99 در حالی شروع شد که سراسر جهان با شیوع ویروس کرونا با بهت و حیرت مواجه بود. صنعت خودروی جهان با شیوع کرونا یکی از مهم ترین صنایعی بود که به دلیل اعلام قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی با مشکلات زیادی مواجه شد.

سایپا به عنوان یکی از دو خودروسازی بزرگ کشور نیز از مشکلات ناشی از شیوع کرونا و تاثیرات منفی بر صنعت خودرو تاثیر پذیرفت.

سایپا سال 99 را با انجام فعالیت های بهداشتی و کمک به کادر درمان در حوزه مسئولیت های اجتماعی آغاز کرد اما استارت خدمت رسانی به مالکان را با توجه به محدودیت های ناشی از قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی، بر روی ارائه خدمات غیرحضوری قرار داد.

گروه خودروسازی سایپا در فروردین اعلام کرد برای جلوگیری از ترددهای غیرضروری هموطنان در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا، قابلیت‌های فناورانه وب سایت و توان مرکز تماس خود را افزایش داده تا بیش از پیش پاسخگوی پرسش ها و درخواست‌های اینترنتی و تلفنی مشتریان باشد.

سایپا همچنین طرح «خدمات خودرو در محل» امدادخودروسایپا را به صورت رایگان برای دارندگان محصولات سایپا ارائه کرد.

با عبور از فروردین و آغاز اردیبهشت ماه، قیمت پراید یکی از مسائلی بود که موجب شد تا سایپا با حواشی زیادی در این خصوص مواجه شود تا جایی که سایپا اعلام کرد در صورتی که لازم بداند طرح فروش این محصول را از سر خواهد گرفت تا کاهش قیمت این محصول را رقم یزند.

 

سایپا



نوسانات قیمت خودرو در همین ماه، خودروسازان را وادار به اعمال طرح های فروش فوق العاده کرد تا بتوانند با افزایش عرضه به نوعی قیمت ها را در بازار کنترل کنند. سایپا نیز در اردیبهشت ماه 99 نخستین طرح فروش فوق العاده این شرکت را استارت زد.

به تبع برگزاری نخستین طرح فروش فوق العاده سایپا، نخستین قرعه کشی برای شناسایی برندگان طرح فروش سایپا نیز در خردادماه 99 برگزار شد.

 

سایپا



به دستور سید جواد سلیمانی؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، نخستین «كمیته همكاری‌های مشترك سایپا با مجموعه های دانش بنیان» در صنعت خودرو كشور ایجاد شد. سایپا درصدد است با ایجاد این كمیته، ضمن افزایش همكاری‌ها با مجموعه‌‌های دانش‌بنیان، از توان و تخصص این مجموعه‌ها در طراحی و تولید خودروهای جدید و تكمیل پروژه‌های بومی‌سازی قطعات محصولات خود استفاده كند.

مشکلات ناشی از توقف تولید پراید، سایپا را بر آن داشت تا همزمان با توقف تولید پراید، ظرفیت تولید خودروهای تیبا و ساینا را افزایش دهد و استارت ورود محصولات جدید به خط تولید این شرکت را بزند.

سایپا همچنین با هدف بومی‌سازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو با 48 مجموعه دانش بنیان قرارداد همكاری امضا کرد تا یک گام دیگر به برنامه های این شرکت برای تحقق جهش تولید نزدیک شود.

هر چند سایپا در ابتدای سال 99 اقدامات زیادی در حوزه داخلی سازی انجام داد اما نقطه عطف فعالیت های این شرکت در مردادماه بود.

سایپا در مردادماه طی مراسمی رسما با پراید خداحافظی کرد و نسخه فیس لیفت کوییک و ساینا را نیز به نمایش درآورد ضمن اینکه کراس اوور این شرکت تحت نام پروژه اس پی100 نیز به نمایش درآمد. همچنین در این ماه براساس آخرین گزارش شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران، سه محصول تیبا، تیبا 2 و ساینا تولید گروه خودروسازی سایپا موفق به اخذ سه‌ستاره کیفی شدند.

 

پراید



از سوی دیگر موتور خودروهای ساینا و کوییک سایپا با تکیه بر توان تخصصی مهندسان داخلی در شرکت مگاموتور به دریچه گاز برقی مجهز شد و استاندارد آلایندگی نیز به یورو 5 ارتقاء پیدا کرد که یک گام مهم زیست محیطی برای سایپا به ثبت رسید.

 

گزارش تصویری خداحافظی با پراید را اینجا ببینید

 

پراید



سایپا نیمه اول سال را با خبر مشارکت با نهادهای نظامی در تولید خودرو و داخلی سازی به پایان برد.

نیمه دوم سال نیز هر چند طرح های فروش فوق العاده، قرعه کشی، دیدار با مقامات نظامی در حوزه استفاده از توان نظامی در داخلی سازی قطعات و تلاش ها برای جهش تولید همچنان ادامه داشت اما معرفی خودروهای جدید، مهمترین اخبار منتشر شده از فعالیت های سایپا بود.

اعلام خبر تولید یک شاسی بلند جدید در سایپا خبری بود که توجهات را به سوی سایپا جلب کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آغاز پروژه تولید نخستین خودرو SUV (شاسی بلند) آفرودی با نشان ایرانی در داخل کشور خبر داد و گفت: در راستای تداوم برنامه تحول‌گرایانه سایپا در سبد محصولات و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، محصول جدید گروه سایپا سال آینده به تولید انبوه می‌رسد و وارد بازار می‌شود.

از سوی دیگر مشخص شد که کراس اوور جدید گروه خودروسازی سایپا از مگاپلتفرم ملی SP100 که چندی پیش رونمایی شده بود، قرار است در سال 1400 با نام «آریا» وارد بازار شود.

 

آریا



سایپا همچنین از ورود کوییک و ساینای اس به بازار خبر داد تا در سالی که بابت کرونا و تحریم ها، این خودروسازی در فشار زیادی قرار داشت بتواند همچنان به فعالیت ادامه دهد.

سایپا هر چند در سال 99 اقدامات زیادی در حوزه فروش و خدمات پس از فروش نظیر آغاز به کار مرکز تحویل مستقیم محصولات سایپا به مشتریان و راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم جامع جدید خدمات پس از فروش را انجام داد اما مهمترین فعالیت های این شرکت با توجه به نیاز بازار خودرو، معرفی محصولات جدید بود که این شرکت را به خودروساز شدن بیش از پیش نزدیک کرد.

سایپا در آخرین ماه سال نخستین خودروی شاهین را تحویل خریداران داد و در همین ایام مدیرعامل این شرکت از عرضه 10 محصول جدید در سه سال آینده خبر داد.

 

شاهین



از سوی دیگر سیدجواد سلیمانی اعلام کرد به زودی گروه خودروسازی سایپا از خودروی جدید خود به نام «اطلس» رونمایی می‌کند تا مهر تاییدی باشد بر اینکه سایپا عزم خود را برای خودروساز شدن جزم کرده است.

کد خبر 130835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha