دولت باید خود را از حوزه خودرو کنار بکشد

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید خود را از حوزه خودرو کنار بکشد و رگولاتوری کند.

به گزارش پرشین خودرو، سعید باستانی، با اعلام این مطلب متذکر شد: به طور کلی وزارت صنعت و تجارت باید تبدیل به یک بسترساز و رگولاتور شود و خود را از حوزه تولید و بنگاه ‌داری بیرون بکشد. وقتی این کار را بکند، چالاک می‌شود.

وی در خصوص چالش‌هایی که در حوزه صنعت در پیش روی رئیس جمهور منتخب وجود دارد، گفت: در حوزه صنعت، معدن و تجارت یک سری اولویت‌های ساختاری وجود دارد. وزارت صمت، وزارتخانه‌ای بسیار عریض و طویل و ناکارامد می‌باشد. پیشنهادی که من برای حل این مشکل دارم، تبدیل وزارت صمت به دو وزارتخانه است، البته نه به آن صورتی که آقای روحانی می‌خواست عمل کند، هر چند آن شکل از تفکیک که مد نظر آقای روحانی بود نیز حجم کار وزیر را کم می‌کرد، اما اصلاح ساختاری نبود.

باستانی ادامه داد: برای اصلاح ساختاری در وزارت صمت، باید وزارت معدن و وزارت صنعت و تجارت از هم جدا شوند، کما اینکه در تمام دنیا امورات مربوط به صنعت و تجارت که حوزه‌هایی نزدیک به هم هستند، توسط یک وزارتخانه انجام می‌شود و وزارت صنایع و معادن نیز عملکردی شبیه به وزارت نفت دارد.

وی ادامه داد: یعنی ما یک سری منابع داریم و با انجام فرایندهایی بر روی این منابع، آن‌ها را تبدیل به فراورده‌های مورد نیاز می‌کنیم و این اصلا نیازمند تاسیس دفاتر در استان‌ها نیست. لذا وزارت صنایع و معادن بدون اینکه در استان‌های مختلف نیرویی را اضافه کند، می‌تواند کار خود را انجام دهد و در این صورت توان بالقوه معدن که مد نظر رهبری نیز می‌باشد، به تبلور خواهد رسید.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: همچنین در بخش غیر ساختاری نیز مواردی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. مهمترین مسئله‌ای که در این خصوص وجود دارد، درگیری بخش خصوصی است و باید به این بخش اعتماد شود و بسیاری از امورات به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها داده شود و دولت در حوزه صنعت و تجارت باید رگولاتوری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین من فکر می‌کنم اگر در حوزه ساختاری وزارت صمت اصلاحاتی صورت گیرد و این وزارتخانه به دو وزارت صنایع و معادن و وزارت صنعت و تجارت تفکیک شود و سپس این دو وزارتخانه رگولاتوری کنند و بقیه را به بخش خصوصی واگذار کنند، در این صورت دو وزارتخانه چالاک خواهند بود و با موفقیت می‌توانند کارهای خود را به پیش ببرند.

کد خبر 132532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha